Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:01:45 GMT

سرما و کم آبی دیمزارهای کلزا خراسان شمالی را خشکاند

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۳۴۴۲

سرما و کم آبی دیمزارهای کلزا خراسان شمالی را خشکاند

پژمان شهابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با احتساب قیمت ۱۱۰ هزار ریالی برای هر کیلوگرم  کلزا در سال جاری حدود ۲۴ میلیارد ریال به دیمکاران این محصول زراعی در خراسان شمالی خسارت وارد شد.
وی اضافه کرد : در سال جاری حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان زیر کشت کلزا آبی و دیم قرار گرفت که دو هزار و ۷۷۰ هکتار از این اراضی زیر کشت کلزا آبی و مابقی نیز دیمکاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد : علاوه بر خشکسالی و کمبود باران، سرمازدگی نابهنگام بهاری نیز به این محصولات خسارت وارد کرد که پیش بینی می شود در مجموع میزان برداشت کلزا در استان نسبت به مدت مشابه  بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی پیش بینی میزان برداشت کلزا استان را در سال زراعی جاری حدود سه هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و اظهارداشت : سه هزار تن از این محصولات در قالب خرید تضمینی از کشاورزان با نرخ مصوب ۱۱ هزار ریالی از سوی دولت خریداری می شود.
شود.
در سال زراعی گذشته طبق آمار سه هزار و ۵۰۰ تن از اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیر کشت کلزا قرار داشت که از این مزارع حدود چهار هزار محصول برداشت و به شرکت غله به عنوان مباشر خرید تضمیمی با نرخ چهار هزار و ۸۰ تومان فروخته شد که در مجموع ۱۵۰ میلیارد ریال محصول کلزا کشاورزان خراسان شمالی از سوی دولت خریداری شد.
استان خراسان شمالی رتبه نهم کشور را در تولید کلزا در بین ۳۱ استان داراست.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغات تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی بارش باران کلزا خراسان شمالی دولت اراضی کشاورزی خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی بارش باران بجنورد کشاورزی بارش باران کلزا خراسان شمالی دولت اراضی کشاورزی خسارت مالی اخبار کنکور خراسان شمالی سه هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر
  • هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد