Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@09:13:57 GMT

عقبگرد وضعیت زنان در جهان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۳۵۵۶

عقبگرد وضعیت زنان در جهان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ مجمع جهانی اقتصاد، واقع در سوییس، از سال 2006 تاکنون گزارشی از شکاف جنسیتی در ۱۵۶ کشور را در چهار زمینه آموزش، سلامتی، فرصت‌های اقتصادی و توانمندسازی سیاسی تهیه می‌کند.

براساس گزارش امسال این نهاد، شکاف جنسیتی در برخی زمینه‌ها مثل سلامتی و آموزش به آرامی در حال کم شدن است، اما نابرابری جنسیتی در محیط کار که مدت‌هاست به عنوان مشکل‌ترین زمینه نابرابری شناخته شده است، همچنان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۶۷ سال و نیم آینده هم همچنان وجود داشته باشد و پاندمی کرونا نیز کمکی به آن نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

10 کشور نخست این جدول به ترتیب عبارتند از: ایسلند، فنلاند، نروژ، نیوزیلند، سوئد، نامیبیا، راواندا، لیتوانی، ایرلند و سوییس. 

آمار سال 2021 در قیاس با سال 2020 نشان از یک عقبگرد کلی در آمار شکاف جنسیتی در جهان دارد، با منفی شش دهم درصد عقبگرد، حالا پرکردن متوسط شکاف جنسیتی در جهان 135 سال و نیم زمان نیاز دارد. این در حالی است که طبق گزارش سال گذشته این مجمع، برای پرکردن شکاف جنسیتی در جهان به 99.5 سال زمان احتیاج بود. در این گزارش عنوان شده است که وخامت وضعیت شکاف جنسیتی در جهان در سال 2021 متوجه شیوع کرونا و افزایش شکاف جنسیتی در چندین کشور با جمعیت بزرگ است.

چهار شاخصه این گزارش عبارتند از: «مشارکت اقتصادی و برابری فرصت‌ها»، «دستیابی به آموزش»، «سلامت و بقا» و «اثرگذاری سیاسی» و پیشرفت کشورهای مختلف در برداشتن موانع راه رشد زنان مورد بررسی قرار گرفته است. 

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به تحقیقی استناد کرده که توسط سازمان بین‌المللی کار وابسته به سازمان ملل انجام شده و نشان می‌دهد که زنان در بحران کرونا بیشتر از مردان شغل‌شان را از دست داده‌اند. یک دلیل این امر این است که زنان بیشتر از مردان در بخش‌هایی که در دوران پاندمی تعطیل شدند، مشغول به کار هستند؛ بخش‌هایی مثل مهمانداری هتل‌ها و رستوران‌ها، فروشندگی، آرایشگاه‌ها و... .

مانند سال گذشته، همچنان بزرگ‌ترین شکاف جنسیتی در چهار شاخصه این گزارش مرتبط با مشارکت سیاسی زنان است که به صورت میانگین و در بازه صفر تا صد، تاکنون 22 درصد این شکاف در جهان پر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که حدود 26.1 درصد از حدود 35 هزار و 500 صندلی پارلمان در جهان به زنان تعلق دارد و از میان بیش از 3 هزار و 400 وزیر در جهان، تنها 22.1 درصد از آنها وزیر زن هستند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که شکاف جنسیتی در حوزه مشارکت سیاسی زنان در جهان به 145.5 سال نیاز دارد تا پر شود. 

وضعیت ایران در گزارش

گزارش شکاف جنسیتی از سال 2006 به صورت سالانه و با یک روش‌شناسی ثابت و مشخص، اما با تعداد کشورهای متفاوت منتشر می‌شود. در آخرین گزارش، 156 کشور حاضر هستند که از این میان جایگاه ایران با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته، از میان 156 کشور، جایگاه 150 را به دست آورده است.

به صورت کلی و در چهار شاخصه اصلی این گزارش وضعیت ایران به شرح زیر است: «مشارکت اقتصادی و برابری فرصت‌ها» رتبه 150 (0.375)، «دستیابی به آموزش» رتبه 119 (0.953)، «سلامت و بقا» رتبه 129 (0.963) و «اثرگذاری سیاسی» با رتبه 151 (0.036).

در شاخص مشارکت اقتصادی و برابری فرصت‌ها، بهترین عملکرد ایران متوجه حقوق برابر برای کار مشابه است که در این زیرمجموعه رتبه ایران 110 است و حدود نیمی از راه (0.579) را برای رسیدن به بستن شکاف جنستی در این امر بسته است. کمترین رتبه ایران در این مجموعه متوجه نسبت حضور زنان به مردان در نیروی کار است که ایران با رتبه 152 و با درصد (0.246) در این وضعیت قرار دارد.

در شاخص دستیابی به آموزش، ایران با رتبه 119 به صورت کلی بهترین عملکرد خود را با پوشش حدود 95درصد شکاف جنسیتی نشان می‌دهد، این شاخص از چهار زیرمجموعه با عنوان‌های نرخ باسوادی، آموزش ابتدایی، آموزش دبیرستان، آموزش آکادمیک و تخصصی تشکیل شده است و نگاهی به وضعیت ایران در این زیرشاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران در تمامی این موارد بیش از 85درصد از شکاف جنسیتی را پوشش داده است. بیشترین شکاف جنسیتی در این زیر مجموعه متعلق به حضور زنان در آموزش‌های تخصصی و آکادمیک است.

شاخص سلامت و بقا از دو زیرمجموعه نرخ نسبت جنس در زمان تولد و امید به زندگی مشخص می‌شود. ایران در هردوی این زیرمجموعه‌ها با درصدهای به ترتیب (0.944 و 1.008) توانسته است شکاف جنسیتی خود را حدودا پر کند. گرچه رتبه این شاخص (129) از شاخص تحصیلی پایین‌تر است (119)، اما میزان پرکردن شکاف جنسیتی در بخش سلامت (0.963) وضعیت اندکی بهتر از حوزه آموزش (0.953) دارد. 

وضعیت وخیم عددها خود را در بخش مشارکت سیاسی زنان در ایران نشان می‌دهد. جایگاه این شاخص با رتبه 151 (0.036) چندان خبری از پوشش شکاف جنسیتی نمی‌دهد. این شاخص از سه زیرشاخص حضور زنان در پارلمان، زنان در موقعیت‌های وزارت و میزان حضور یک زن در صدر ریاست بر کشور در 50 سال گذشته تشکیل می‌شود. در میان زیرشاخص‌های مشارکت سیاسی زنان ایران، بهترین عملکرد متوجه وزارت زنان است.

به صورت کلی نمودار جهت‌گیری این گزارش نشان می‌دهد که جهت‌گیری سیاستگذاری در ایران در جهت پرکردن شکاف جنسیتی به سوی مشخصه‌های سلامت و آموزش است و در این دو شاخصه ایران توانسته جای بسیار اندکی را برای شکاف باقی بگذارد.

پربیننده ترین هجوم مردم به یک مرغداری در نیکشهر! +فیلم فرهنگیان تسهیلات بدون وثیقه می‌گیرند آخرین تصمیم مجلس برای رتبه‌‌بندی معلمان ضرورت افزایش فرهنگیان مشمول رتبه بندی ضرورت افزایش «صلاحیت حرفه‌ای تدریس» در معلمان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زنان شکاف جنسیتی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: اگر خوش شانس باشید می‌توانید در ارتفاعات کمتر تصرف شده زاگرس و البرز عقاب طلایی را در حال پرواز ببینید. این گونه هزاران سال است که در سراسر قلمرواش در نیمکره شمالی زمین، موجودی دست‌نیافتنی، اسطوره‌ وار و باشکوه است.

هم‌اکنون حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند. در ایران در رده پرندگان، درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. البته عقاب طلایی در مقیاس جهانی و بر اساس نظر کارشناسی IUCN در معرض خطر نیست. اما وضعیت این گونه و همه پرندگان شکاری در ایران تعریف چندانی ندارد.

عقاب طلایی در ایران:

عقاب طلایی گونه‌ای روزگرد است که در زیستگاه‌های کوهستانی ایران زندگی می‌کند و بیشتر به عنوان پرنده‌ای مهاجر شناخته می‌شود و خیلی کم به صورت بومی یا تولیدمثل کننده دیده می‌شود. این گونه شباهت زیادی به عقاب شاهی دارد و از دور وقتی در آسمان به لکه‌ای در حال پرواز می‌ماند، شبیه سارگپه هم می‌تواند باشد.

رژیم غذایی: انواع پستانداران نظیر خرگوش، سنجاب، روباه، سگ، دام سبک، موش، جرد، انواع پرندگان مانند کبک، قرقاول، غاز، حواصیلو ... و انواع خزندگان مانند لاکپشت، مار، مارمولک و...

ویژگی‌های شاخص جسمانی: طول بال آنها بین ۱۸۵ تا ۲۲۰ سانتی متر نرها و ماده‌ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما ماده ها بسیار بزرگتر از نرها هستند. وزن ماده بین ۳.۹ تا ۶.۱ کیلوگرم و وزن نر ۳ تا ۴.۴ کیلو گرم است.

مخاطرات: تقریباً تمام تهدیدات عقاب‌های طلایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های انسانی مربوط است. از جمله: تغییر زیستگاه، آزار و شکار جوجه‌ها، مسمومیت ناشی از مسمومیت طعمه، برخورد با هواپیما و دکل‌های برق، توسعه شهرنشینی، و جمعیت‌های انسانی، کاهش طعمه.

عقاب های جهان

۶۰ گونه عقاب در دنیا

۴۰ گونه عقاب در آفریقا

۱۱ گونه در ایران (عقاب دریایی دم سفید، عقاب دریایی پالاس، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خادار بزرگ، عقاب خالدار کوچک، عقاب صحرایی، عقاب خاکی، عقاب پرپا، عقاب دوبرادر، عقاب مارخوار)

سرعت متوسط عقاب‌ها: ۶۵ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

۱۴ تا ۲۸ سال : متوسط عمر

آهو و کل‌وبز: بزرگترین حیواناتی که می‌تواند شکار کند

۲۰۰ هزار برابر: قدرت بینایی بعضی از عقاب‌ها نسبت به انسان (توانایی دیدن خرگوش از فاصله ۳ کیلومتری)

۹۰۰ کیلوگرم: وزن آشیانه بعضی از عقاب‌ها

۱۳ تا ۱۸ سانتی متر: طول چنگال های عقاب طلایی

۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار : تعداد تخمینی کل عقاب‌های طلایی منفرد

۶۰ تا ۱۰۰ هزار : تخمین تخمینی جفت‌های زادآور

زیستگاهای جهانی: اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا

زیستگاه‌های ایرانی: مناطق کوهستانی نواحی شمال و غرب کشور

کد خبر 847548 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش حیوانات - انقراض گونه‌ها محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • عاقبت مهدی نصیری؛ مشاوره به شاهزاده! | شکاف بین شاهزاده و تاجزاده را بردارید...
  • با دقت در نحوه خوابیدن به خواسته‌های درونی خود پی ببرید
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان