Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@00:11:49 GMT

حنای نتانیاهو دیگر برای اسرائیلی‌ها رنگ ندارد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۴۳۹۷

حنای نتانیاهو دیگر برای اسرائیلی‌ها رنگ ندارد

یک نویسنده اسرائیلی تصریح کرد، بنیامین نتانیاهو به رغم برخی دستاوردها، برای چهارمین بار طی دو سال نتوانست اعتماد اکثریت مردم اسرائیل را به دست آورد و در این بین، وی اصرار دارد تا کرسی قدرت را حفظ کند و این امر باعث دودستگی‌های شدید شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، دیوید هورویتس، در مقاله‌ای در پایگاه "زمان اسرائیل" نوشت: انتخابات ۲۳ مارس که چهارمین انتخابات طی دو سال بود، تقریباً نتایجش برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آشکار بود، چراکه وی در سه انتخابات پی در پی قبلی نتوانست اکثریتی را به دست آورد تا به وی امکان تشکیل دولت را بدهد؛ هرچند که وی تمامی مهارت‌های سیاسی گسترده خود را به کار گرفت تا بر رقیب اصلی خود یعنی بنی گانتس غلبه یابد، تقریباً نیز با فریب دادن گانتس برای پیوستن به ائتلاف خود، توانست در قدرت بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نتانیاهو با وجود تلاش‌هایش برای تهیه واکسن‌های کرونا و امضای توافق‌های عادی سازی با چهار کشور عربی و تلاش برلی اثبات این امر که اقتصاد اسرائیل تحت ریاست وی بسیار قوی و خلاقانه است، نتوانست جایگاه ریاست دولت را حفظ کند.

در دوره پیش از انتخابات اخیر، حضور نتانیاهو در تلویزیون بیشتر شد تا وی اهداف سیاسی مخفی و علنی خود را پیش ببرد، رقبای سیاسی وی که بسیار دچار دودستگی هستند نیز با اختلافاتشان به نحوی در این راستا به وی کمک کردند.

تلویزیون به نتانیاهو فرصت‌های رسانه‌ای و ساعت‌های بیشتری از رقبایش را داد هرچند که مشخص بود که اگر دست کم یکی از مخالفان نتانیاهو در ورود به کنست (پارلمان اسرائیل) شکست بخورد، فرصت پیروزی نتانیاهو بسیار بیشتر خواهد شد، با این وجود حزب لیکود شکست خورد و در حالی که در انتخابات سال ۲۰۲۰ توانسته بود ۳۶ کرسی را از آن خود کند، اما در انتخابات ۲۰۲۱ با از دست دادن ۲۸۵ هزار رای، فقط ۳۰ کرسی را به دست آورد.

این چیدمان جدید پارلمانی منعکس کننده نتایج نظرسنجی‌های قبل از انتخابات بود، چراکه بیش از نیمی از رای دهندگان اعلام کردند که نمی‌خواهند نتانیاهو به عنوان نخست وزیر بماند یا به عبارتی دیگر و دقیق‌تر باید پرسید، چرا بسیاری از اسرائیلی‌ها قدر کارهایی که نتانیاهو برای حمایت از اسرائیل انجام داد، نمی‌دانند؟ چه بسا علت، وجود نگرانی‌های بسیار نسبت به اسرائیل باشد.

مجموعه‌ای از دلایل وجود دارد که رای دهندگان اسرائیلی آن را توجیهی برای کنار زدن نتانیاهو می‌دانند؛ هرچند که نتانیاهو از نظر حامیانش موفق‌ترین سیاست‌مدار در تاریخ اسرائیل است، اما از نظر رقبایش؛ او دیگر بین منافع شخصی خود با منافع دولت تفاوتی قائل نمی‌شود و بنابراین آماده است تا دست به هر کاری بزند تا در قدرت بماند. نتانیاهو با این رفتار، باعث نگرانی‌های روز افزونی نسبت به دموکراسی در اسرائیل در سایه حکم‌رانی خود شد، به ویژه که این نگرانی وجود داشت که وی مجدداً با پایگاه کافی از حمایت‌ها، انتخاب شود زیرا تلاش خواهد کرد تا قدرت‌های عامل را از هم بر اساس نیازهای خود  تفکیک کند به همین دلیل سه سال گذشته را در هجمه روزافزون علیه آژانس‌های اجرای قانون به دلیل تحقیقات علیه وی پیرامون پرونده‌های فساد سپری کرد، او همچنین دادستان کل اسرائیل را به رهبری تلاش برای کودتای سیاسی علیه خود متهم کرد.

هجمه‌های نتانیاهو علیه دستگاه‌های اجرای قانون، باعث افزایش نگرانی‌های اسرائیلی‌ها نسبت به این امر شد که وی تلاش می‌کند خود را فراتر از قانون قرار دهد که این بخشی از تلاش‌های وی برای رهایی از مشکلات حقوقی بود و در این بین، دست به فشارهای مداومی می‌زند تا اصلاحات قانونی را برای نجات از محاکمه ایجاد کند. علاوه بر آن، نتانیاهو بارها گفت که با بنی گانتس به صورت دوره‌ای پست نخست وزیری را تقسیم می‌کند، اما این امر رخ نداد، به همین دلیل به نتانیاهو به عنوان تهدیدی علیه دموکراسی و رهبری غیر قابل اعتماد نگریسته می‌شود.

وی هرچقدر هم که تلاش کند گدعون ساعر و نفتالی بنت را دعوت کند که به جناح وی بازگردند تا اجازه تشکیل ائتلافی دارای ثبات داده شود و از برگزاری انتخابات پنجم ممانعت به عمل آید، اما غیر ممکن است که این دو شخص برای این امر قانع شوند. هر دوی این افراد همچون سایر اسرائیلی‌ها می‌دانند به محض اینکه نتانیاهو با خیال راحت بر کرسی نخست وزیری تکیه بزند، از هر شکافی بهره برداری می‌کند تا وارد توافق‌هایی با آنها شود. بعد از اینکه همه دیدند که او گانتس را فریب داد، هیچ یک از رقبایش نخواهند پذیرفت که به صورت دوره‌ای وارد توافقی با وی شوند، چراکه در وهله اول چنین توافقی به وی نفع می‌رساند. کارنامه وی آکنده از نقض عهدها است. او همچنین کمپینی را علیه ساعر و بنت به راه انداخت که کاهش تاییدهای وی را سرعت بخشید و او را از پیروزی مطلق محروم کرد و فرصت‌های وی برای حضور در یک دوره دیگر نخست وزیری بعد از شمارش تمام آراء را از بین برد.

 کارنامه سیاسی نتانیاهو این هزینه را برای وی داشت که حمایت قشرهای گسترده‌ای از مردم اسرائیل را از دست بدهد، چراکه وی دودستگی‌ها و تنش‌های داخلی را شدت بخشید و برای نتانیاهو دشوار بود که قدرتی را که به عنوان چپ گرا توصیف می‌شود، تحت کنترل درآورد، این بدترین توصیفی بود که از جانب نتانیاهو علیه ساعر، بنت، لیبرمن، دفتر دادستان کل، پلیس، رسانه‌ها به دلیل هجمه‌هایشان علیه وی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو اسرائیلی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو

پایگاه آکسیوس گزارش داده گروهی از اعضای مجلس سنای آمریکا با مقام‌های ارشد دیوان بین‌المللی کیفری دیدار کرده‌اند.   طبق این گزارش سناتورها نگرانی خود را از احتمال صدور قرار بازداشت برای مقام‌های اسرائیل ابراز کرده‌اند. گزارش‌ها طی روزهای گذشته از احتمال صدور قرار بازداشت برای مقام‌های ارشد اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو حکایت داشته است.   پایگاه آکسیوس روز چهارشنبه هم گزارش داده بود اسرائیل به دولت جو بایدن هشدار داده چنانچه دیوان بین‌المللی کیفری اقدام به صدور قرار دستگیری برای سران این رژیم کند اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان اتخاذ خواهد کرد که می‌تواند به سقوط آن منجر شود.   این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شوند که برخی گزارش‌های رسانه‌ای طی دو هفته گذشته از آماده شدن دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور قرار بازداشت علیه سران اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و «هرزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم حکایت دارند.   دیوان بین‌المللی کیفری که مستقر در شهر «لاهه» هلند است وظیفه رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت‌های جنگی را به عهده دارد. این دداگاه از سال ۲۰۲۱ در حال تحقیق درباره احتمال وقوع جنایت‌های جنگی توسط ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است. گفته می‌شود «عملیات ۷ اکتبر» (عملیات طوفان‌الاقصی) و جنگ غزه نیز اکنون به دامنه موضوعات مورد تحقیق توسط دیوان بین‌المللی دادگستری اضافه شده است.   چند روز قبل‌ وب‌سایت اسرائیلی والانیوز در گزارشی از «تماس‌های بی‌وقفه» نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت علیه سران رژیم اسرائیل خبر داده بود. با آنکه آمریکا جزو کشورهای امضاکننده اساسنامه رم برای تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما این دادگاه بابت اثرپذیری از نظرات مقام‌ها در واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفته است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اولین اظهارات اردوغان پس از قطع روابط تجاری با اسرائیل/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهرکنندگان تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • معاریو: نتانیاهو مدت‌هاست باری بر دوش «اسرائیل» شده است
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • نتانیاهو دست به دامن مقامات غربی شد
  • اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند