Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@22:12:11 GMT

فیلم// ماهی تیلاپیا چه بلایی بر سر سلامت مردم و محیط زیست کشور می‌آورد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۵۱۱۰

فیلم// ماهی تیلاپیا چه بلایی بر سر سلامت مردم و محیط زیست کشور می‌آورد؟

‍‍‍‍‍‍

واردات و پرورش ماهی "تیلاپیا" به دلیل مضراتی که دارد، حواشی بسیاری ایجاد کرده است؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره مضرات این ماهی برای محیط زیست و سلامت مصرف‌کنندگان توضیحات جالبی می‌دهد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست؛ متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد اصرار برخی مسئولان محیط زیست و سازمان شیلات برای پرورش ماهی مهاجم تیلاپیا در سطح کشورمان هستیم، به طوری که اغلب کارشناسان و صاحبنظران در حوزه محیط زیست معتقدند که این ماهی می‌تواند به شدت محیط زیست را با خطر مواجه کند و از طرف دیگر مصرف آن نیز سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، یکی از سازمان‌های متولی امر حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از واردات این گونه مهاجم آبزی به آب‌ها و تالاب‌های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست است که چندی پیش احمد لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی این سازمان، درباره پرورش ماهی  «تیلاپیا» به عنوان گونه مهاجم در آب‌های کشور، به خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: این ماهی دارای دو گونه مهاجم و اقتصادی است و در خیلی از کشورها در مزارع پرورش ماهی تولید می‌شود، چون تولید آن اقتصادی است و در استان‌های کویری که فاقد رودخانه‌های جاری و تالاب هستند، اجازه پرورش داده شده ، شیلات موظف شد که ارزیابی ریسک تولید تیلاپیا را انجام بدهد اما هنوز این گزارش جمع‌بندی نشده و جز یک مورد پایلوت مجوز دیگری صادر نشده است.

ادعای جدید معاون عیسی کلانتری درباره پرورش «تیلاپیا»شکایت از "عیسی کلانتری" برای صدور مجوز پرورش "ماهی تیلاپیا"گزارش| بلای ماهی‌ "تیلاپیا" چطور گریبان سلامت مردم و محیط زیست کشور را می‌گیرد

وی همچنین تصریح کرد: ماهی تیلاپیا در حال حاضر در 110 کشور دنیا تولید می‌شود و در ایران نیز برای تولید آن در یکی از استان‌ها که دارای آبِ جاری باشد، داده شده است.(اینجا)

حالا دکتر اصغر عبدلی؛ دکترای اکولوژی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم درباره مضرات ماهی تیلاپیا گفت: در سال‌های اخیر ما شاهد این هستیم که اصرار برای ورود یک گونه مهاجم به کشور به نام "تیلاپیای نیل" وجود دارد، که این گونه ماهی در بسیاری از کشورهای دنیا، پس از پرورش، تبدیل به یک گونه مهاجم شده و ذخایر ماهیان بومی آنها را نیز از بین برده است.

برای اطلاع بیشتر؛ دکتر عبدلی درباره پرورش و تکثیر ماهی "تیلاپیا" در آب‌های کشور و مضرات آن توضیح می‌دهد:

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماهی تیلاپیا سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست ماهی تیلاپیا سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست حوزه محیط زیست ماهی تیلاپیا پرورش ماهی گونه مهاجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد

حسین معصوم‌زاده گفت: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال افزود: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان