Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@01:44:18 GMT

پارک ملی کویر گرمسار؛ خانه تازه گورخر‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۵۸۰۰

پارک ملی کویر گرمسار؛ خانه تازه گورخر‌ها

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گله متناسب سازی شده با ترکیب جنسیتی مطلوب شامل ۵ راس گورخر ماده آبستن و یک نر نابالغ که در آذر ماه سال ۱۳۹۹ پس از گذراندن مراحل انتقال از پارک ملی توران و نگهداری در اسارت رها سازی شده بودند هم اکنون کاملا به این محیط زندگی عادت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تصریح کرد: شناساندن محیط جدید زندگی به گورخر‌ها بدلیل اینکه این حیوان در هر کجا که رها شود با رد یابی و جهت گیری‌های غریزی معمولا به نقطه اولیه‌ای در آنجا متولد شده باز می‌گردد، بسیار سخت است و این فرآیند تخصصی در مدت ۴ ماه با موفقیت انجام شد.

عبدوس  افزود:علاوه بر این ۶ راس رها سازی شده، هم اکنون ۵ راس گور دیگر با بهترین شرایط در مجهزترین و تخصصی‌ترین مرکز نگهداری و پرورش در اسارت گور آسیایی در مجموعه پارک ملی کویر به منظور ایجاد ترکیب جنسیتی مناسب طبیعت نگهداری می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برنامه ریزی صورت گرفته تا با جدا سازی مناسب نر‌ها و ماده‌های غیر هم خانواده برای جفت گیری آماده شوند تا نسل سوم و چهارم این گور در پارک ملی کویر از نظر ژنتیکی هم آمیزی نداشته باشند و کره‌های سالم با قابلیت نسل گیری در آینده متولد شوند.


طبق سرشماری‌ها هم اکنون کمتر از هزار راس گورخر ایرانی در استان‌های سمنان، یزد، فارس و کرمان بصورت رها شده در طبیعت و نگهداری در اسارت وجود دارد.

پارک ملی کویر با وسعت کلی ۴۲۰ هزار هکتار و ۲۵۰ هکتار منطقه حفاظت شده در جنوب شهرستان گرمسار در استان سمنان قرار دارد که با استان‌های تهران، قم و اصفهان مرز مشترک دارد و طبق آخرین آمار‌ها ۳۴ گونه پستاندار، ۳۴ گونه خزنده، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۵۵ گونه گیاهی در آن وجود دارد.

انتهای پیام / گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پارک ملی توران گورخر ایرانی پارک ملی کویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 دره یا تنگه زبان مار در استان کرمان، شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت است. این دره حدود 9 کیلومتر است و دیواره‌هایی دارد که ارتفاعشان به 30‌ متر هم می‌رسد. البته هر چقدر که به سمت غرب دره بیشتر پیش بروید، این ارتفاع کمتر می‌شود. تصاویری از این دره عظیم را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • (ویدئو) سرنوشت تلخ گورخر؛ فرار ناموفق و تکه تکه شدن توسط کروکودیل!
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی