Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@10:17:59 GMT

آیا واقعا کودکان هدف اصلی کرونای انگلیسی هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۵۸۱۳

آیا واقعا کودکان هدف اصلی کرونای انگلیسی هستند؟

متخصص عفونی بیمارستان مفید گفت: کودکانی که نقص ایمنی داشتند، شدیدتر درگیر کرونای انگلیسی شدند و مرگ و میرشان بیشتر است.

به گزارش برنا؛ رکسانا منصورقناعی دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی و متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال گفت: هر ویروسی جهش‌هایی دارد و کرونا مستثنی از این موضوع نیست. به طور کلی هر ویروس یک مناطق ژنی دارد که بیشتر مستعد ایجاد جهش و تغییرات ژنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد ویروس کرونا، ژن پروتئین اسپایک است که مرتبا در حال تغییر است و این چیز عجیبی نیست.

منصورقناعی ادامه داد: گاهی این جهش‌ها باعث می‌شوند تا ویروس به سمت ضعیف شدن پیش برود و یا انتشارش کم شود. در برخی از جهش‌ها نیز شدت انتشار افزایش پیدا می‌کند، بنابراین وقتی مدت زمان مشخصی از همه گیری یک ویروس در جامعه می‌گذرد، به طور وسیع ویروس پخش می‌شود.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال گفت: در مورد نوع جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا، گفته شده که قدرت انتشار و گسترش آن بیشتر است.

او بیان کرد: در تهران تا چند هفته اخیر، شدت آمار ابتلای کودکان، به شکل قابل توجهی، مشاهده نمی شد اما در حال حاضر و با افزایش آمار مبتلایان و رنگ قرمز شهر تهران، با افزایش آمار بستری کودکان نیز مواجه شده ایم.

منصورقناعی افزود: امکان دقیق بررسی این جهش‌ها با توجه به افزایش شیوع در بین بزرگسالان، برای ما سخت و زمان‌بر است. برخی از موارد را از روی علائم، تشخیص می‌دهیم و نمی‌توانیم همه‌ مبتلایان قطعی کرونا را از نظر ژنتیک برای تشخیص کرونای انگلیسی، چک کنیم.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال بیان کرد: افراد مبتلا به کرونای انگلیسی فرقی با سایر مبتلایان ندارند و آن‌ها هم تستشان مثبت می‌شود و مثل کرونای قدیمی، جواب تست‌ها به تشخیص کمک می‌کنند اما برای اینکه بفهمیم کرونا، نوع خاص انگلیسی است یا نه باید یک آزمایش جداگانه انجام شود و ژن جهش یافته مورد بررسی و مواجهه قرار بگیرد.

منصورقناعی بیان کرد: در مورد علائم و درمان کرونای انگلیسی، همچنان همان موارد قبلی برای ما مطرح است، اما چیزی که تا کنون از نظر تجربی به آن دست پیدا کرده ایم این است که این نوع جهش یافته، علائمش را سریعتر بروز می‌دهد.

او ادامه داد : در کرونای قبلی، ابتدا علائم خفیف بود و حداکثر علائم بیماریشان در روز هفت و هشت بروز می‌کرد. اما در مورد نوع انگلیسی کرونا، علائم شدید زودتر بروز پیدا می‌کند. اما پیشگیری از ابتلا به این نوع هیچ تفاوتی با هیچ کدام از انواع ویروس کرونا ندارد و حتی درمان نیز کاملا مشابه است.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال افزود: در حال حاضر خیلی زود است که در مورد کرونا و تاثیراتش در طولانی مدت روی مبتلایان، به ویژه کودکان، قضاوت کنیم. زیرا حتی در نوع قبلی و اول این ویروس نیز شاهد آن بودیم که برخی از افراد مبتلا بعد از بهبودی دچار اختلالات آمبولی شدند و یا سکته‌های مغزی و قلبی در بین آنها افزایش پیدا کرد.

او گفت: در مورد بچه‌ها هم، چون در سنینی هستند که در آینده دچار تغییرات حاصل رشد و بلوغ می شوند، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. اما تا کنون در بین همین تعدادی که تا کنون داشته ایم، شاهد بروز مشکلات طولانی مدت در بین کودکان نبوده ایم.

منصورقناعی ادامه داد: تا کنون مواردی مطرح شده که کرونا در کودکان می‌تواند میزان بروز دیابت و بیماری‌های آمبولی و قلبی را افزایش دهد، اما هنوز موارد این چنینی در کودکان زیاد نبوده است.

این متخصص عفونی بیمارستان مفید و مرکز تخصصی عفونی اطفال بیان کرد: حتی در مورد بیماری‌هایی که پیوند مغز استخوان داشتند یا به بیماری بدخیم مبتلا بودند و همزمان به کرونا مبتلا شدند، شاهد عاقبت بدی نبودیم و حتی درمان شدند، اما کودکانی که نقص ایمنی داشتند، شدیدتر درگیرتر شدند و مرگ و میرشان بیشتر بود.

منبع: yjc

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کودکان کرونا کرونای انگلیسی کرونای انگلیسی تا کنون جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد

فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به  رابطه مولانا با شمس تبریزی  پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است

رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معنایی‌ای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت می‌توانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلم‌هایی که در این حوزه شاهد آن‌ها هستیم یا معناگراهای سطحی‌نگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برق‌های تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوه‌های ویژه هستیم.

وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوق‌العاده ضعیفی دارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب خود کند.

این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوه‌های بصری فاجعه  است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوه‌های بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است. 

وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمی‌شود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و  نمی‌داند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر  مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی می‌توانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بک‌های پی در پی و  آمدن به زمان حال نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. 

فکر نمی‌کردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد

 منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکته‌ای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر می‌کردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمی‌کردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.

وی  درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و  مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و  بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما می‌روند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریال‌های ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقه‌مند به سریال‌های ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث می‌شود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه می‌تواند جذاب باشد.

این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته‌ است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم  اصلا مهم نیست زیرا مدت‌ها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوق‌العاده خراب است و  فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت می‌کند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.

جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!

منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که  خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم می‌سوزد این است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهممان را از دست می‌دهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلم‌های فوق‌العاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و  ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر می‌رود که هیچ حدی برایشان نمی‌توان متصور شد. من نمی‌دانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه می‌دهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذل‌ترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال می‌توانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمی‌تواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.

وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفت‌کش های محمد بزرگ‌نیا را اسم می‌بریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان می‌آید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.

این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن می‌ماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازی‌های فوق العاده ای را ببینیم.  برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازی‌های درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمی‌تواند حتی در رتبه دهم چنین فیلم‌هایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم  نمی‌تواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن  فیلم‌های کمدی و خنده به سینما می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.

دوبله «مست عشق» سطحی است

منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک ‌زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریال‌های ترکی با دوبله‌های خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمی‌نشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمی‌خواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم می‌تواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان  را زیر سوال می‌برد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلم‌های تاریخی دور می‌کند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلم‌های بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.

وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف می‌خورم و متاسفم که نمی‌دانم واقعا به چه چیزی نظر می‌دهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلم‌ها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه می‌گیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم می‌خواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد