Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@10:24:05 GMT

گردشگری مقاومت؛ مسیر تازه‌ای در فهم تاریخ

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۷۲۷۲

گردشگری مقاومت؛ مسیر تازه‌ای در فهم تاریخ

در گردشگری مقاومت، شما از مناطقِ گوناگونِ شهر و استان مورد نظر بازدید می‌کنید و ممکن است این مناطق در وهله اول هیچگونه ارتباطِ مستقیمی به مقاومت نداشته باشد. اما جمیع این بازدید‌ها تصویر و درکی را نسبت به فرهنگ آن منطقه ایجاد می‌کند که چرایی و چگونگیِ مقاومت در برابر قدرت‌های استعمارگر خارجی بهتر درک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ حجت الاسلام عبدالکریم صالحی، دبیر مجمع تاگ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتگو با دانشجو درباره مفهوم گردشگری مقاومت  که قرار است زمستان ۱۴۰۰ در کشور آغاز شود توضیحاتی ارائه داد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛


گردشگری مقاومت به چه معناست؟


ما چهارده نوع گردشگری در جهان داریم که یکی از انواع آن‌ها، گردشگریِ تلخ و یا سیاه نام دارد که بازدید از مناطق جنگی و بحران زده است. در ایران بازدید از مناطق جنگی معنای دیگری دارد حتی غربی‌ها وقتی بازدید میدانی از گردشگری مناطق جنگی در ایران کردند به این نکته اذعان داشتند.


گردشگری مقاومت بدین معناست که ما به بازدید از مناطقی می‌رویم که مردم ایران در آن مناطق، استکبارستیزی کردند و با استعمار انگلیس و استکبار آمریکا مبارزه کردند، گردشگری مقاومت گردشگری است که تمامی مولفه‌های گردشگری را داراست، اما به بازدید مناطقی می‌پردازد که آن مناطق و نشانه‌های محیطی، نماد‌های مقاومت مردم ایران محسوب می‌شوند.


چه تفاوتی میان گردشگری مقاومت و راهیان نور وجود دارد؟


راهیان نور به لحاظ مکانی منحصر در جبهه جنوب و غرب و مناطق جنگ تحمیلی است. ضمن اینکه راهیان نور علاوه بر اینکه واجد هیچ کدام از مولفه‌های گردشگری نیست، با هزینه نهاد‌های حاکمیتی نیز برگزار می‌شود. در راهیان نور هیچ توجهی به تفریح و بازار نمی‌شود لذا مفاهیم راهیان نور تبدیل به محصولات تولیدیِ درون بازار نشده است. در راهیان نور هیچ برنامه‌ای بصورت فرآیندی از زمان آغاز سفر برای مسافران وجود ندارد.

در راهیان نور، نگاه غالب نگاه حاکمیتی است بدین معنا که گرچه مردم شایقند برای بازدید از مناطق جنگ تحمیلی، اما لاجرم این بازدید باید از طریق فرآیندی که نهاد‌های حاکمیتی برقرار کرده‌اند صورت بپذیرد. ضمن اینکه باید توجه کرد که در گردشگری مقاومت به استکبارستیزی و مقاومت خاصتا با انگلیس و آمریکا پرداخته می‌شود درحالیکه در دفاع مقدس به جنگ تحمیلی در مقابله با عراق توجه شده است.


آیا به صورت متعین، مدلی برای گردشگری مقاومت طراحی تبدیل کرده‌اید؟


ما در حال طراحی مدلی برای گردشگری مقاومت هستیم که با استفاده از تجارب سایر اردو‌هایی که تاکنون در کشور برگزار شده است نظیر راهیان نور و... و نیز تجارب اردو‌های خارجی در حال طراحی است. در این طرح علاوه بر بازدید میدانی مناطقِ مقاومتِ جنوب کشور به ابعاد اقتصادی و فرهنگی امور نیز توجه شده است. ما درصدد نیستیم که صرفا بازدیدی از مناطقی انجام بشود بلکه مترصد این نکته‌ایم که از این بازدید‌ها در نسبت با وضعیت امروزِ زندگی ما استفاده مناسبی بشود.

در گردشگری مقاومت، شما از مناطقِ گوناگونِ شهر و استان مورد نظر بازدید می‌کنید و ممکن است این مناطق در وهله اول هیچگونه ارتباطِ مستقیمی به مقاومت نداشته باشد نظیر بازدید از موزه‌ی پزشکی استان بوشهر، اما جمیع این بازدید‌ها تصویر و درکی را نسبت به فرهنگِ آن منطقه ایجاد می‌کند که چرایی و چگونگیِ مقاومت در برابر قدرت‌های استعمارگر خارجی بهتر درک می‌شود. باید به این نکته توجه کرد که گردشگری مقاومت به دنبال استخراج فرهنگ ناب مبارزه با استکبار از تاریخ قدیم است و نیز انتقال این فرهنگ به تاریخ جدید و همچنین انتقال این فرهنگ به نسلِ جوانِ امروز، انتقال این فرهنگ بواسطه‌ی تفریح و گردشگری صورت می‌پذیرد.

آیا بناست که گردشگری مقاومت به لحاظ ساختاری از نهاد‌های حاکمیتی نیز استفاده کند؟


ما دنبال این نیستیم که هویت این کار، عنوان حاکمیتی پیدا کند لذا مجموعه‌ای که متکفل برگزاری ارد‌های گردشگری مقاومت است، مجمع تاگ می‌باشد که مجموعه‌ای مردم نهاد و متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، اما از نهاد‌های حاکمیتی نظیر میراث فرهنگی استفاده کرده و می‌کنیم، زیرا برخی از مناطق اساسا تحت مدیریتِ این نهادهاست برای مثال گورستان متجاوزین در منطقه‌ی بوشهر تحت اداره‌ی میراث فرهنگی است و برای بازدید از آن باید با این نهاد‌ها همکاری نماییم. ما مترصدیم که گردشگریِ بی‌منطقی که فقط به سمت مناطق شمالی صورت می‌پذیرد و هیچ نوع حاصل خاصی ندارد و حتی بعضا آلوده به مفاسدی نیز می‌شوند را به سمت گردشگریِ سالم و مفید فایده سوق بدهیم.

مناطق هدفتان کدام استان‌ها و شهر‌ها را شامل می‌شود؟


آنچه فی الحال هدف ماست، ۶ استان را شامل می‌شود که عبارتند از استان بوشهر، استان هرمزگان، استان کهگیلویه و بویراحمد، استان خوزستان، استان آذربایجان شرقی و استان گیلان. متاسفانه در بعضی موارد، مردم خود استان‌های مذکور از تاریخ و فرهنگِ مبارزه و مقاومتی که در آن‌ها وجود داشت بی‌خبرند. بناست زمان آغازِ اردی گردشگری مقاومت ابتدای زمستان سال ۱۴۰۰ باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گردشگری مقاومت راهیان نور منطقه جنگی گردشگری گردشگری مقاومت نهاد های حاکمیتی بازدید از مناطق راهیان نور نهاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عملیات‌های حزب الله در پاسخ به تهدیدهای صهیونیست‌ها/ توقف جنگ در نوار غزه شرط مقاومت برای پایان درگیری در شمال سرزمین‌های اشغالی+ نقشه میدانی و عکس

وضعیت در شمال سرزمین های اشغالی برای صهیونیست ها پیچیده تر شده و حزب الله هم اعلام کرده نه تنها عملیات ها کاهش نمی یابد بلکه گسترده تر خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - تبادل آتش در نوار مرزی جنوب لبنان و شمال سرزمین های اشغالی ادامه دارد و جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی در تازه ترین حملات، مناطق شبعا، عیتا الشعب و مرکبا و یگان توپخانه هم مناطق الطیری، حانین و الخیام را هدف قرار داد.

یگان توپخانه حزب الله هم در پاسخ به این حملات، مواضع صهیونیست ها را در حومه شرقی شهرک عکا، زیون و جرموق و همچنین پایگاه زبدین در مزارع شعبا هدف قرار داد؛ پایگاه السماقه هدف بعدی بود که رزمندگان مقاومت با موشک های ضد زره و دقت بالا هدف قرار دادند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

یگان موشکی مقاومت پس از رصد و دریافت اطلاعات دقیق، مقر فرماندهی لشکر ۹۱ (الجلیل) را در پایگاه بیرانت هدف قرار داد و خسارت های سنگینی را به صهیونیست ها وارد آورد؛ این پایگاه از شمال به مرزهای لبنان و از محور جنوب به جاده راهبردی نهاریا-روش بینا متصل می‌شود.

یک منبع میدانی که تحولات را در جنوب لبنان از نزدیک دنبال می کند به افزایش و گسترده شدن عملیات های حزب الله علیه صهیونیست ها در شمال سرزمین های اشغالی اشاره کرد و گفت: نیروهای مقاومت بدون توجه به تهدیدهای توخالی رژیم صهیونیستی، عملیات های خود را با قدرت بیشتری افزایش داده اند.

این منبع میدانی افزود: صهیونیست ها پس از به بن بست رسیدن مذاکرات نمایندگان آمریکا و فرانسه با لبنان، تهدید کرده بود حزب الله را از مرزهای شمالی عقب می کشاند اما بار دیگر فرانسوی ها را به بیروت فرستاده تا با مذاکره و دادن امتیاز مقاومت را از ادامه درگیری در شمال سرزمین های اشغالی منصرف کند.

این منبع میدانی با تاکید بر این که تهدیدهای صهیونیست ها هیچ تاثیری بر تحولات ندارد، اضافه کرد: موضع حزب الله ثابت و غیرقابل تغییر است و زمانی که جنگ در نوار غزه متوقف و آوارگان به مناطق خود بازگردند، عملیات نیروهای مقاومت در نوار مرزی و شمال سرزمین های اشغالی پایان می یابد.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

به گفته این منبع میدانی، صهیونیست ها تا زمانی که جنگ را علیه مردم غزه ادامه دهند باید با چالش بزرگ در شمال سرزمین های اشغالی دست و پنجه نرم کنند و بیشتر در این باتلاق فرو می روند چرا که حزب الله هر روز دامنه و تعداد عملیات های خود را افزایش می دهد.

به گزارش مشرق، در هفت ماه گذشته بیش از ۲۵۰ هزار نفر از شهرک نشین های صهیونیست از شمال سرزمین های اشغالی به سمت مناطق مرکزی و حتی خارج از مرزهای رژیم جعلی متواری شده اند و اعلام کردند در صورت توقف جنگ هم بازگشتی در کار نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی
  • اطلاعات تازه رادیو ارتش اسرائیل از شب حمله ایران به اسرائیل
  • سردار علی فضلی از مناطق راهیان نور بازدید کرد
  • مشتری‌های تازه پهپادهای 20 هزار دلاری ایران
  • افزایش عملیات‌های حزب الله در پاسخ به تهدیدهای صهیونیست‌ها/ توقف جنگ در نوار غزه شرط مقاومت برای پایان درگیری در شمال سرزمین‌های اشغالی+ نقشه میدانی و عکس
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم