Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@23:40:13 GMT

آغاز جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۷۷۳۹

آغاز جنگ قدرت در برزیل یک سال پیش از انتخابات

تبرئه «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری سابق برزیل از اتهامات فساد مالی راه را برای حضور پررنگ او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ و تغییر موازنه قدرت در این کشور هموار کرد. یک سال مانده به انتخابات، نظرسنجی‌ها نیز از برتری وی در برابر «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری راستگرای این کشور حکایت دارند.

از خبرگزاری فرانسه، حکم لغو اتهامات علیه «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری پیشین برزیل از سوی دیوان عالی این کشور، حقوق از دست رفته برای حضور در سیاست برزیل را به وی بازگرداند تا زمینه ساز کارزاری تنگاتنگ میان داسیلوا و بولسونارو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوئلی که با شکست حزب راست گرا، موجب بازگشت حزب چپ پروگرسیسم (ترقی خواهان) به این کشور خواهد شد.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی موسسه آیپک (IPEC) در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، «لولا» ۵۰ درصد حمایت شهروندان را در مقابل ۳۸ درصد رأی بولسونارو، از آن خود کرده است.

داسیوا ۷۵ ساله که از سال ۲۰۰۳ تا اول ژانویه ۲۰۱۱ رئیس جمهوری برزیل بود، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ نیز شرکت کند اما با وجود شانس بالای او برای پیروزی در انتخابات، در سال ۲۰۱۸ وی به رشوه‌خواری متهم شد و یک سال و نیم را در زندان گذراند.

رئیس جمهوری سابق برزیل پیشتر اعلام کرده بود که اهداف سیاسی، پشت پرده صدور حکم علیه وی به اتهام فساد مالی بوده چون راست گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند وی به عرصه سیاست بازگردد.

لولا داسیلوا در دوره خود به عنوان رئیس جمهوری برزیل محبوبیت زیادی میان مردم کشورش داشت و با محبوبیت زیادی ریاست جمهوری را ترک کرد به طوری‌که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا وی را محبوبترین سیاستمدار بر روی زمین توصیف کرده بود.  

رئیس جمهوری پیشین برزیل از زمان زندانی شدن در سال ۲۰۱۸ به اتهام فساد، همواره خود را از همه اتهامات مبرا دانسته و در پی دفاع از خود در برابر اتهامات وارده، مبارزه می کرد. هواداران او نیز از زمان زندانی شدن وی برای گذراندن محکومیت ۱۲ ساله، بارها به این حکم اعتراض کرده و خواهان آزادی اش شده بودند.

چرا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل سرنوشت ساز است؟

با پیروزی لوئیس آرسه همسو با «اوو مورالس» رئیس جمهوری چپگرای سابق بولیوی، وجود «آلبرتو فرناندز» چپگرا بر مسند ریاست جمهوری آرژانتین و تثبیت قدرت چاویسم (طرفداران «هوگو چاوز» رهبر فقید چپگرای ونزوئلا) با پیروزی پارلمانی حزب حامی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور، پیروزی «آندرس آرائوس» در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور که حاکی از بازگشت «رافائل کورّه آ» رئیس جمهور چپگرای پیشین این کشور است، حزب چپ آمریکای جنوبی بازگشت به عصر طلایی قدرت خود را انتظار می کشد. حال باید دید آیا برزیل هم در سال ۲۰۲۲ به جرگه آنها خواهد پیوست یا نه.

داسیلوا در مصاحبه ای با تلویزیون پرتغال در ارتباط با احتمال نامزد شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ گفت: جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از من بزرگتر است، به عبارتی دیگر وقتی کاندیدا می شوم یک سال جوان تر می شوم. اگر من سالم باشم و نیاز باشد یک کار دیگر انجام دهم، مطمئن باشید که می جنگم.

با این وجود، بنیانگذار حزب کارگر برزیل پیشتر گفته بود که کاندیداتوری اولویت شخصی او نیست و برای تصمیم گیری تا سال ۲۰۲۲صبر می کند.

در حالی که بولسوناروپس از پیروزی داسیلوا در دیوان برزیل گفته «مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات ۲۰۲۲ استقبال نخواهند کرد» اما نظرسنجی ها و وجود اعتراضات گسترده علیه سوء مدیریت بولسونارو چیز دیگری می گویند.

براساس نظرسنجی های انجام شده از سوی موسسه آیپک (IPEC) در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، «لولا» ۵۰ درصد حمایت شهروندان را در مقابل ۳۸ درصد رأی بولسونارو، از آن خود کرده است.

 به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران جهان با ابراز خرسندی درباره این موضوع واکنش نشان دادند. «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین در صفحه توییترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی‌اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام‌هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

در حالی که لولا داسیلوا دو هفته پس از مجوز دادگاه برای حضور در انتخابات دومین دوز واکسن را شنبه دریافت کرد، بولسونارو گفته آخرین نفری خواهد بود که واکسن می زند.

بولسونارو، سال ۲۰۲۱ میلادی را سال «واکسیناسیون کرونا» نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.

با این وجود، رئیس جمهور راست گرای برزیل برای مقابله با ظهور ناگهانی لولا داسیلوا در انتخابات آتی، سیاست های راستگرای افراطی خود را تعدیل می کند. وی با تغییر دیدگاه تحقیرآمیز قبلی خود درباره واکسن کرونا، ضمن تاکید بر لزوم واکسیناسیون با مباهات اعلام کرد که واکسیناسیون کووید ۱۹ در برزیل به یک میلیون دوز تزریق در روز رسیده است.

این در حالی است که بولسونارو پیشتر با سهل انگاری در مدیریت همه گیری، بیماری کووید-۱۹ را در حد سرماخوردگی می دانست و بی توجه به هراس عمومی از شمار مبتلایان به ویروس کرونا، از مردم کشورش خواسته تا از پوشیدن ماسک‌های حفاظتی خودداری کنند. وی مدعی شد استفاده از ماسک، عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. بولسونارو همچنین در تازه ترین اظهارات خود، از مردم برزیل خواست از شکایت و غر زدن درباره شرایط کرونایی دست بردارند.

وی به دلیل سوء مدیریت در مقابله با ویروس کرونا موج نارضایتی های داخلی و خارجی را علیه خود برانگیخته است.  در پی نارضایتی‌های عمومی از سوء مدیریت همه‌گیری توسط دولت برزیل، میزان محبوبیت رئیس جمهور به شدت راستگرای این کشور پیرامون واکنش او به شیوع کووید-۱۹ سقوط کرده است. او که دو سال قبل به قدرت رسید پیوسته با تدابیر منع تردد مخالفت و استدلال کرده که خسارت این تدابیر بدتر از آثار ویروس کرونا خواهد بود.

از سوی دیگر، استعفاهای پی در پی مقامات برزیل به دنبال رکوردشکنی کووید ۱۹ بولسونارو را با چالش جدی دیگر مواجه کرده که پایه های دولت وی را متزلزل می کند. براساس تحلیل های کارشناسان، این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای ارتش، نیروی دریایی و هوایی به دلیل اختلاف با رئیس جمهور به طور همزمان کناره گیری می کنند.

اما داسیلوا خواستار تمرکز بر واکسیناسیون برزیلی ها و عملی سازی کمک هزینه اضطراری ماهانه ۶۰۰ رئال برزیل (۱۱۰ دلار آمریکا) شده است. وی علاوه براین خواستار تخفیف مالی برای کارآفرینان و همچنین سیاست ایجاد شغل در کشور شد.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا  سیاستمدار برزیلی و رییس‌جمهوری سابق این کشور است. وی دو بار متوالی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ به عنوان رییس‌جمهور برزیل برگزیده شد. داسیلوا بنیانگذار حزب کارگر برزیل است.

در دوران زمامداری وی، اقتصاد برزیل رشد سریعی یافت و برزیل به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان مطرح شد.

لولا را یکی از محبوب‌ترین رییس‌جمهورهای تاریخ برزیل و یکی از محبوب‌ترین سیاست‌مداران جهان می‌دانند.

داسیلوا با گرایش های چپگرا و نزدیک به کشورهای مقاومت منطقه آمریکای لاتین و ایران، عاملی اساسی در تغییر موازنه قدرت در این منطقه و پیشبرد همکاری‌های مشترک خواهد بود./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ لولا داسیلوا جمهوری سابق رئیس جمهوری رئیس جمهور رییس جمهور کووید ۱۹ یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۷۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین

رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، برای کمک به اوکراین شرط تعیین کرده است.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد