Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دانشمندان واکسن کووید-19 را با سرعتی بسیار زیاد تولید کرده‌اند. دو واکسن اولی که به طور گسترده در ایالات متحده توزیع شده‌اند مبتنی بر آر.ان.ای پیام رسان هستند و به ذخیره سازی در دمای فوق العاده سرد(برای یک مورد منفی 70 درجه سانتیگراد و برای دیگری منفی 20 درجه سانتیگراد) نیاز دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تی ان، اکنون محققان "انجمن شیمی آمریکا" یک شاخص دمای ضددستکاری‌سازی(tamper-proof temperature indicator) ایجاد کرده‌اند که می‌تواند هنگامی که یک ویال واکسن در مدت زمان مشخص در دمای نامناسب قرار دارد به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هشدار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر می‌تواند به توزیع واکسن‌های آر.ان.آی پیام رسان موثر کمک کند.
دو واکسن مبتنی بر آر.ان.ای پیام رسان کووید-19 مذکور حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساخت قطعات بی ضرر از پروتئین کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 هستند. هنگامی که واکسن به بدن تزریق می‌شود، سلول‌های انسانی با استفاده از دستورالعمل آر.ان.ای پیام رسان، پروتئین میخ مانند را تولید می‌کنند و باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود.
اما آر.ان.ای پیام رسان بسیار ناپایدار است و برای موثر ماندن واکسن‌ها باید شرایط نگهداری و حمل و نقل آنها در مکانی فوق‌العاده سرد انجام شود.
"سونگ یئون هوانگ"(Sung Yeon Hwang)، "دونگ یئوپ او"(Dongyeop Oh)، "جیونگ پارک"(Jeyoung Park) و همکارانش می‌خواستند یک شاخص دما-زمان(TTI) برای شناسایی واکسن‌های آر.ان.ای پیام رسان که در حین نگهداری یا حمل و نقل در معرض دمای نامطلوب قرار دارند، تهیه کنند تا بتوانند آنها را شناسایی و از آنها استفاده نکنند.
محققان برای ساخت شاخص دما-زمان خود، مخلوطی از اتیلن گلیکول(ضدیخ)، آب و رنگ آبی را به یک لوله کوچک افزودند و آن را در نیتروژن مایع منجمد کردند. سپس یک جاذب سلولز سفید به بالای خنک کننده منجمد اضافه کردند، لوله را زیر و رو کردند و آن را به یک ویال شیشه‌ای بزرگتر حاوی واکسن شبیه سازی شده در منفی 70 درجه سانتی‌گراد متصل کردند.
در دمای بالاتر از منفی60 درجه سانتیگراد، مخلوط ضد یخ ذوب شد و رنگ به رنگ جاذب سفید تبدیل و به رنگ آبی روشن درآمد. تغییر رنگ حدود دو دقیقه پس از قرار گرفتن واکسن شبیه سازی شده در دمای بالاتر اتفاق افتاد.
اگر لوله در دمای 70 منفی درجه سانتیگراد منجمد شود، تغییر رنگ ادامه پیدا می‌کند و باعث می‌شود سیستم ضددستکاری‌سازی شود. محققان گفتند با تغییر ماده خنک کننده یا نسبت اختلاط آنها یا استفاده از جاذب‌های مختلف، شاخص دما زمان می‌تواند شرایط ایده آل ذخیره‌سازی واکسن‌های آر ان ای پیامرسان را کنترل کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نظارت نگهداری واکسن آر ان ای پیام رسان درجه سانتیگراد دما زمان شاخص دما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام استان‌ها بارانی است؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از بارش باران در بیشتر استان‌ها و وزش باد شدید موقت خبر داد.

به گزارش ایسنا، ضیاییان اضافه کرد: جمعه (۱۴ اردیبهشت) به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی در بوشهر این وضعیت را خواهیم داشت.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: شنبه (۱۵ اردیبهشت) در شمال غرب، غرب، برخی نقاط جنوب غرب، شمال شرق دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز بارش پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در دو روز آینده در جزایر واقع در خلیج فارس و تنگه هرمز نیز بارش رخ خواهد داد و دریا در این نواحی مواج می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۳ اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری، از بعد از ظهر بارش باران، گاهی رگبار و رعدوبرق و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۱۴ اردیبهشت) قسمتی ابری تا ابری و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا اردبیل با کمینه ۶ و ۵ درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه ۳۱ و ۳۲ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کدام استان‌ها بارانی است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • افت دما در آبادان و خرمشهر
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • رگبار و رعد و برق قم را در برمی‌گیرد
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟