Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@07:02:46 GMT

نور خورشید ویروس کرونا را چگونه نابود می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۸۷۸۶

بررسی‌ها حاکی از آن است که نور خورشید قادر است ویروس کووید-۱۹ را هشت برابر سریع‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد، خنثی کند.

خبرگزاری میزان - ایسنا به نقل از آی‌ای نوشت:  محققان دانشگاه "سانتا باربارا"، دانشگاه ایالتی "اورگان"، دانشگاه "منچستر" و موسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس (ETH) پس از اینکه دریافتند جدیدترین مطالعه در مورد توانایی نور خورشید در خنثی سازی ویروس کرونا با نام علمی "SARS-CoV-۲" دقیق نیست، خواستار بررسی دقیق این موضوع شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تیم داده‌های یک مطالعه انجام شده در ژوئیه سال ۲۰۲۰ را که حاکی از توانایی غیرفعال کردن سریع ویروس کرونا توسط نور خورشید بود، در یک آزمایشگاه آزمایش کردند.

آن‌ها متوجه شدند که ویروس کرونا در آزمایشات، هشت برابر سریع‌تر از آخرین مدل نظری پیش‌بینی شده غیرفعال می‌شود.

"پائولو لوزاتو-فیگز" استاد مهندسی مکانیک و نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه "سانتا باربارا" گفت: این تئوری فرض می‌کند که غیرفعال سازی ویروس کرونا توسط آسیب رسانی نور خورشید به RNA ویروس محقق می‌شود.

با این حال، تیم تحقیق احساس کرد که غیرفعال سازی RNA توسط اشعه ماوراء بنفش از نوع "UV-B" ممکن است تمام ماجرا نباشد. دانشمندان حدس زدند که مکانیسم دیگری غیر از غیرفعال سازی RNA توسط اشعه UV-B مانند اشعه UV-A که جزو کم‌انرژی‌تر نور خورشید است نیز دخیل باشد.

پرتو‌های مختلفی در نور خورشید وجود دارد. اشعه‌هایی که بیشترین آسیب را برای پوست ما دارند، اشعه ماوراء بنفش (UV) نامیده می‌شوند. دو نوع اساسی از اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که به سطح زمین می‌رسند و "UVB" و "UVA" نام دارند. اشعه UVB مسئول ایجاد آفتاب سوختگی است. اشعه UVB همچنین بیشترین نقش را در ایجاد سرطان‌های پوست دارد.

اشعه UVA نیز در تشکیل سرطان پوست نقش دارد. علاوه بر این، اشعه UVA عمیق‌تر درون پوست نفوذ می‌کند و در پیری زودرس پوست از جمله تشکیل چین و چروک نقش بیشتری دارد. در نور خورشید تقریباً ۵۰۰ برابر UVA بیشتری نسبت به UVB وجود دارد.

"فیگز" توضیح داد: مردم تصور می‌کنند که UVA تأثیر زیادی ندارد، اما ممکن است با برخی از مولکول‌های موجود در محیط برهم‌کنش داشته باشد. این مولکول‌ها به نوبه خود می‌توانند با ویروس کرونا در تعامل باشند و باعث تسریع غیرفعال شدن آن شوند.

وی افزود: بنابراین دانشمندان هنوز نمی‌دانند دقیقا چه خبر است. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که به آزمایش‌های بیشتری برای آزمایش جداگانه اثرات طول موج‌های مشخص نور و توانایی تعامل آن‌ها با ویروس نیاز است.

اگر مشخص شود که UVA قادر به غیرفعال سازی ویروس کرونا است، این موضوع می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد، زیرا اکنون انواع مختلفی از لامپ‌های ال‌ای‌دی ارزان قیمت وجود دارند که حتی از نور طبیعی خورشید نیز قوی‌تر هستند و می‌توانند برای خنثی‌سازی محیط از ویروس کرونا استفاده شوند. اشعه UVA همچنین می‌تواند به طور بالقوه برای تقویت اثر سیستم‌های فیلتراسیون هوا با خطر نسبتاً کم برای سلامتی انسان مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: زنگ خطر کرونا دوباره به صدا درآمد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: ویروس کرونا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا غیرفعال سازی ویروس کرونا نور خورشید اشعه UV

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موش این گونه پورشه ماکان را نابود کرد

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 ویدیویی از باز کردن یک پورشه ماکان در تهران منتشر شده که ظاهراً موش در آن لانه کرده و بسیاری از اتصالات داخلی را جویده و نابوده کرده است. وضعیت داخل این خودرو پورشه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • موش این گونه پورشه ماکان را نابود کرد
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • مهمترین اخبار ۱۶ اردیبهشت/ماجرای فروش گواهینامه‌های رانندگی
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور داریم/ فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور/فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • سگ ها به خاطر گربه یک ماشین را نابود کردند‌ (فیلم)