Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@15:23:11 GMT

ویتامین دی داروی کرونا نیست

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۹۵۴۱

همزمان با شیوع کروناویروس جدید در سراسر جهان، بدیهی است که در کنار تلاش برای دستیابی به روش های موثر و سریعِ مقابله با این همه گیری، اطلاعات نادرستی هم در مورد چگونگی درمان بیماری کووید-۱۹ ناشی از این ویروس منتشر شده است. ناطقان: اما گاهی این اطلاعات نادرست ممکن است در مورد ایده هایی باشد که در عین حال، حقایق درستی هم درباره آنها وجود دارد و همین امر می تواند مقابله با چنین تضاد و نیز تشخیص اطلاعات غلط از صحیح را دشوارتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روش های درمانی بسیاری وجود دارد که تاکنون برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد شده است. هیدروکسی کلروکلین، ایورمکتین و ویتامین D از جمله موارد پیشنهاد شده در تحقیقات آزمایشگاهی هستند که مطالعاتی روی آنها انجام گرفته یا در حال بررسی است.

دلایل منطقی وجود دارد که توضیح می دهد چرا ویتامین D ممکن است در درمان یا جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ کمک کننده باشد. برای مثال این مکمل دارویی در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و پیش از این نیز کارشناسان انگلیسی مصرف آن را در فصل زمستان توصیه کرده اند. همچنین به افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند توصیه می شود که در تمام طول سال از این ویتامین مصرف کنند چرا که کمبود آن در بدن می تواند عوارض جدی برای عملکرد اعضای مختلف و حیاتی داشته باشد.

با این حال تاکنون در هیچ تحقیقی، دلایلی کافی در حمایت از اثربخشی مصرف دوزهای بالاتر این مکمل در پیشگیری یا درمان بیماری به دست نیامده است اگرچه این بدان معنی نیست که این نظر در آینده تغییری نخواهد کرد.

بسیاری از مطالعات، ارتباط بین تاثیر مصرف ویتامین D بر بیماری کووید-۱۹ را نشان داده شده است اما شواهد بدست آمده تا حد زیادی مشاهده ای بوده به این معنی که در این بررسی ها بدون کنترل سایر عوامل و فاکتورهای اثرگذار، آنچه را که در بدن افرادی با سطح بالاتر یا پایین ترِ این ویتامین اتفاق می افتد، مورد ارزیابی قرار می دهد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، نتایج مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که گروه های خاصی احتمال دارد دچار کمبود ویتامین D باشند و به کووید-۱۹ مبتلا شوند که از آن جمله می توان به افراد مسن، افراد چاق و افرادی با پوست تیره اشاره کرد. ممکن است این کمبود دلیل این باشد که این گروه از افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند یا ممکن است سایر عوامل بهداشتی و محیطی منجر به کاهش سطح ویتامین D و آسیب پذیری بیشتر در برابر ویروس شود. سطح ویتامین نیز می تواند به عنوان پیامد و نه علت بیماری کاهش پیدا کند.

با این حال آنچه که ممکن است برداشت ها و قضاوت ها را به اشتباه بکشاند، انتشار اطلاعات آنلاین در شبکه های مجازی یا ارائه نتایج تحقیقات اولیه، محدود و با کیفیت پایین است که ممکن است در نتیجه آن، اطلاعاتی خارج از مفهوم اصلی و دقیق، بین مردم دست به دست شود. به این ترتیب نوعی سردرگمی ایجاد می شود که می تواند توسط افرادی که نظریه های توطئه را تبلیغ می کنند، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

به این ترتیب ویتامین D نسبتا مکمل بی خطریست هرچند که هنوز اثر درمانی آن بر کووید 19 تایید نشده است (اگرچه مصرف دوزهای بالای آن می تواند منجر به سنگ کلیه شود) و بنابراین ممکن است اخبار آن در مورد کرونا جزو "مضرترین اطلاعاتِ غلط" نباشد با این حال پروفسور "ون در لیندن" توضیح می دهد: این خطر هنگامی تشدید می شود که مردم پیشنهاد می کنند این مکمل، یک درمان معجزه آسا است و می تواند جایگزین واکسن، ماسک و فاصله های اجتماعی شود. منبع: خبر انلاین برچسب ها: ویتامین دی ، دارو ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ویتامین دی دارو کرونا بیماری کووید ۱۹ ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناهنجاری گوژپشتی چگونه مشخص و درمان می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اختلال کیفوز یا قوزپشتی، یک نوع انحراف در ستون فقرات است که باعث خم شدن بخشی از آن به سمت بیرون می‌شود. این مشکل ممکن است برای افراد در سنین مختلف رخ دهد، اما اغلب در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. اگرچه این بیماری معمولاً مشکلات جدی را ایجاد نمی‌کند، اما در صورت شدت بالا می‌تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات و درد شود. همچنین ممکن است منجر به فشار به قفسه سینه شده و باعث مشکلات تنفسی شود. کیفوز بیشتر در سنین نوجوانی ظاهر می‌شود و گاهی ممکن است مادرزادی یا در سنین بالاتر نیز رخ دهد.

افراد مبتلا به کیفوز ممکن است با قوز قابل توجه در ناحیه پشت روبه‌رو شوند. در صورت شدت بالا، درد کمر و التهاب ناحیه ستون فقرات همراه با ضعف قسمت پایین بدن و حتی فلج پا نیز ممکن است رخ دهد؛ بنابراین تشخیص به موقع و در صورت لزوم، درمان مناسب می‌تواند از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کند. این اختلال ممکن است از علل مختلفی نظیر عوامل مادرزادی، اختلالات رشد، آسیب‌های فیزیکی، عفونت ستون فقرات یا حتی وجود تومور نخاعی ناشی شود. در ادامه، قصد داریم درباره انواع کیفوز، علائم آن، روش‌های تشخیص و راه‌های درمان اطلاعات بیشتری منتقل کنیم.

کیفوز یک اختلال نسبتاً شایع است که معمولاً در جوانان و بزرگسالان رخ می‌دهد. در این اختلال، بخشی از مهره‌های منطقه توراکس از حالت عادی خود خارج می‌شود و شکل مثلثی به خود می‌گیرد که منجر به خم‌شدن ستون فقرات به سمت جلو می‌شود. عوامل تغییر حالت توراکس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

نشستن طولانی مدت پشت میز یا خم شدن و قوزکردن‌های طولانی و همچنین نشستن، ایستادن و خوابیدن در وضعیت نامناسب، تأخیر در رشد و مشکلات مربوط به رشد بدنی،  که ممکن است ابتلا به کیفوز را زمینه‌ساز کند، به خصوص در دوران کودکی، پیری که منجر به ضعف و سستی ستون فقرات شده و باعث تحول در حالت آن شود. فشردگی مهره‌ها بر روی هم ناشی از شکستگی در ناحیه ستون فقرات، علل دیگر ابتلا به کیفوز ممکن است شامل عفونت دیسک کمر، روماتیسم ستون فقرات، دیستروفی عضلانی و تومور نخاعی باشد.

علائم بیماری کیفوز

همانطور که گفتیم کیفوز یا گوژپشتی یک بیماری شایع است که دو نوع اول آن (انواع آن شرح داده خواهد شد) در بسیاری از افراد رخ می‌دهد. در اغلب موارد کیفوز مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و با ورزش، فیزیوتراپی و قرار دادن بدن در وضعیت نرمال، قابل درمان است. در صورت مشاهده هرکدام از علائم بالا و همچنین خم‌شدنی در قسمت شانه‌ها یا کمر، حتما به کارشناس تربیت بدنی و حرکات اصلاحی، مربی آمادگی جسمانی و یا بدنسازی، و در موارد حاد پزشک مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرید. در صورت عدم درمان، بیماری کیفوز می‌تواند شدت پیدا کرده و عوارضی را در پی داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

 -قوز همیشگی در قسمت ستون فقرات

-کمر درد مداوم

 -احساس ضعف یا بی‌حسی در بازو‌ها و پا‌ها

 -تنگی تنفس و ایجاد مشکلات تنفسی

-از دست دادن کنترل مثانه

-بارزترین علائم کیفوز نیز می‌تواند خمیدگی قسمت بالاتنه فرد بیمار به جلو باشد

علائم دیگر این بیماری شامل: وضعیت غیر عادی قرار گرفتن سر، از بین رفتن انعطاف ناحیه فوقانی پشت، سفت شدن همسترینگ، ضعف و بی حسی در پا‌ها و فرسایش دیسک می‌شوند. به هر حال، هرگونه تغییر غیرطبیعی در وضعیت بدن و همچنین علائم فوقانی مورد نظر، نشانگر وجود بیماری کیفوز می‌باشد و در صورت مشاهده آنها، به مربی مراجعه نمایید.

تشخیص

در مرحله اول، در خصوص مراجعین و ورزشکاران به معاینه بیمار می‌پردازیم و سابقه پزشکی یا سلامتی او را بررسی می‌کنیم. از مراجعه کننده می‌خواهیم تا چند حرکت کششی انجام دهد تا وضعیت ستون فقرات و دامنه حرکتی آنرا بررسی نماییم. ابتدا فرد را در صفحه شطرنجی قرار می‌دهیم و از جانب به بررسی وضعیت ستون فقرات می‌پردازیم. سپس فرد بر روی یک سطح صاف دراز می‌کشد. اگر ستون فقرات به حالت نرمال باشد، شدت ناهنجاری در حد متوسط می‌باشد و درمان مناسب قابل انجام است. اگر ستون فقرات همچنان منحنی باشد، باید به دنبال روش‌های درمانی پیچیده‌تر بگردیم. در موارد شدیدتر، آزمایشات تکمیلی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس و ام آر آی و یا آزمایش عملکرد ریه نیز مورد نیاز است. تصویربرداری با اشعه ایکس، امکان نمایش استخوان‌های ستون فقرات از زوایای متفاوت را فراهم می‌کند و به ما کمک می‌کند تا وضعیت خمیدگی را مشخص نماییم. ام آر آی همچنین به منظور بررسی وضعیت اعصاب و کانال نخاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و آزمایش عملکرد ریه نیز برای بررسی دستگاه تنفسی به خصوصاً در مراحل بعدی تشخیص نقش مهمی دارد که این موارد اخیر باید زیر نظر پزشک باشد.

درمان

برای درمان کیفوز، مربی یا پزشک نکات مختلفی را به‌حساب می‌آورد از جمله سن بیمار، وضعیت سلامتی، نوع کیفوز و شدت خمیدگی. اگر بیمار وضعیت شوئرمن یا شدید داشته باشد، از روش‌های غیرجراحی استفاده خواهد شد. این روش‌ها شامل فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر، دارو‌های ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین برای کاهش درد و همچنین استفاده از بریس برای پشتیبانی از ستون فقرات و به حالت صحیح برگشتن بدن و از همه مهمتر انجام حرکات و تمرینات اصلاحی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • صحبت‌های یک پزشک درباره کمبود دارو در ایران؛ «هرکسی نمی‌تواند داروی ۶۰ میلیونی از ترکیه بخرد»
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه مشخص و درمان می‌شود؟
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود