نون و خیرِ کردستان!
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۹۸۲۱
بیبروبرگرد، کشتی به گِل نشسته تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰ که تهمانده «پایتخت» هم نتوانست، سکانش را به دست گیرد، توسط شمیم گلهای صحرایی و کوهستان، به پرواز درآمد.
میگویم به پرواز درآمد، چون ژانر «نون. خ» بیشتر فانتزی است تا رئال و در نهایت، چون کارگردان و بازیگر نقش نخست آن، هموطن کُرد است. ادبیات، موسیقی و جایگاه جغرافیای رنگارنگ کردستان، چنان غنی و ثروتمند و متنوع است که اگر دستان سعید آقاخانی باز بود، این سریال، مهمترین سریال تاریخ تلویزیون ایران میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«یا ایزد منان» و تکیهکلامهای حسابشده و طیف رنگارنگ پوشاک و فرهنگ مهربان و جایگاه پُرنشاط زنان، چه پیر و چه جوانِ داستانکهای سریال، مخصوصا پایانبندی سریال در آنچه که در نوروز ۱۴۰۰ شاهدش بودیم، مخاطب را بیبهره رها نمیکند.
در انتهای فصل سوم این سریال که داستانش در بخش غربی ایران میگذرد، نوستالژی مراسم سپاسگزاری دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی، شکل میگیرد. فرماندار مسئول، مانند مردم، ساده و بدون هیچ غلوغشی، متاثر از احوال مهمانان سخن میگوید، حتی باور میکند که جوان عاشق، نامزد کرده است و سکه طلا هدیه میدهد و آن سوتر، هنرنمایی غیرهارمونیک(!) گروه موسیقی، لابهلای سخنان فرماندار که با سخنرانیهای رایج این روزهای مسئولان و توهم شناخت آنها از درک مردم، فاصله زیرفرش تا عرش دارد.
این سریال، فانتزی آرمانی سعید آقاخانی است که در فصلهای پیشین، با سانسور، نبردی جانانه کرد. او با وسواس، رگه طلای میهندوستی را در تصاویر تیتراژها با موسیقی ارجمند کُردی بیان کرده است. آن هم در سرزمینی که هنوز کسانی پیدا میشوند که میهندوستی را تقبیح کنند. فرماندار فیلم به دلیل وطنپرستی و مسئولیت و انسانیت، سلمان و نون. خ را تکریم میکند! این کار سعید آقاخانی، کار کوچکی نیست. او از ملت ایران سخن میگوید. دوربینش را سوار قطار سیاست نمیکند و برای جلب مخاطب، آهو سوریه را به شقایق ترکیه نمیچسباند!
خوب میداند از بازیگرش چه بخواهد. عشق به فلامینگوی گردن کج میهن را به تبلیغ بالن چینی بر راستای برج میلاد، عامدانه ترجیح داده است. چرا که راستی خنجر، به کجی آن است!
چند بار، این مونولوگ تکرار میشود که؛ من ترسم از اون نوارهای ویدئوی وی. اچ. اس است. میدانید چرا؟! در بطن این تکرار، تکرار مضحک سیاست مسئولان است که بارها به جنگ ملودیهای عاشقانه رفتهاند و هرنوع وسایل مدرن رابطه را، ممیزانه جیرهبندی کردهاند.
سعید آقاخانی، شور و عشق و جوانی و آنچه میتوانستیم باشیم را با سختی فراوان به تصویر کشیده است. پشت صحنه جنگ پخش سریال ساختهشده، گهگاه از متن سریال جذابتر است. در آخرین تیتراژ آخرین بخش فصل سوم، در حد چند ثانیه، رقص کُردی مردان را میبینیم. منتها کوتاه اما زن و مرد کُرد چون پژواک زلال آفرینش هستند و در رقصهای خود، دوشادوش هم میرقصند و صد البته، سعید آقاخانی، به خاطر همین، موهایش، بعد از پخش سریال سفید میشود.
برمیگردم به اواسط دهه ۹۰، مترو شادمان، پیش از مترو اکباتان، گویا سعید آقاخانی به سمت خانه میرفت. خوشوبشی کردم.
-کجایید آقای آقاخانی؟
-هستیم. تلویزیون رو میبینید که چطوره وضعش!
و اکنون بعد از سالها متوجه میشوم سعید آقاخانی، فکر میکرد که کجا باشد. در جشنواره باشد یا مردمی باشد. شاید سعید آقاخانی سال دیگر سریالش را ادامه ندهد اما برای رسانهای که داعیه ملیبودن دارد، در زمانی که هیچ کُردی تاکنون شانس در دست داشتن کلید مجریگری تدبیر و امید ایران آزاد را نداشته است، این اتفاقی بزرگی برای ایجاد همدلی بین هممیهنان است.
تلویزیون باید قدر این هموطن اهل بیجار را بداند و به زودی شاهد گاندویی باشیم روایتگر سیستانوبلوچستان. داعیه ملیبودن یک رسانه، زمانی محقق میشود که با دواگُلی خنده، زخم گاندوی دخترک بلوچ و زخم پشت کولبرهای کُرد را پماد کنیم. شاید نون و خیر و برکت هموطنان هم در راه باشد. هر چند، برخی زخمها...
* مستندساز
۵۷۲۵۹
کد خبر 1501573منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی سریال نون خ سعید آقاخانی سعید آقاخانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۹۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغاز اما و اگرها برای ادامه «نون خ»
«نون خ» درگیر چالشهایی جدی شده است؟ به نظر میرسد علاوه بر اختلافنظرهای مالی، برخی بازیگران سریالها نیز چندان مایل به ادامه یافتن سریالها نیستند. گفته میشود تمایل به حضور در پروژههای جدید و عبور از سایه شخصیتهای قصه از مهمترین علل کاهش میل بازیگران «نون خ» به ادامه یافتن این سریال است. همچنین حرفوحدیثهایی از اختلاف تیم تولید بر سر ادامه سریال وجود دارد. گفته میشود که گویا آقاخانی با توجه به سختیهای کار، تمایل چندانی به ادامه کار ندارد. البته هیچیک از این شنیدهها تأیید و تکذیب نشده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، به هر روی روز گذشته در نشست مشترک برخی از عوامل این سریال با رسانهها، مهدی فرجی، تهیهکننده سریال، از شکایت حسین صفامنش، خواننده قبلی این سریال، خبر داد و گفت: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دورهای در همین سریال از ترانه «شیرین شیرین» استفاده کردیم که خوانندهاش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور اینکه چنین شکایتی میشود نداشتیم.
فرجی با تاکید بر اینکه نافی مالکیت ایشان نیستیم اظهار کرد: فکر میکردیم آقای صفامنش از ما تشکر میکند. پخش این موسیقی در سکانس کولبرها باعث معرفی آن ترانه شد. بااینحال اگر راهی برای جبران باشد اقدام میکنم. در فصلهای قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خوانندههای خوب کشور هستند.
او درباره ادامهیافتن این سریال بیان کرد: آقای آقاخانی پستی گذاشتند که «نون خ» ادامه پیدا نمیکند. فعلا تصمیمی بر ادامهاش نداریم. باید ببینیم در آینده چه اتفاقی میافتد. فرجی در پاسخ به این سوال که سریال چه حذفیاتی داشته گفت: بالاخره به طور طبیعی حذفیات و اختلافنظرهایی داشتیم؛ ولی آنقدر نبود که به کار ما لطمه بزند. شاید از بسیاری از سریالهای معمولی ممیزی ما کمتر بود. کسانی که با تلویزیون همکاری دارند سفارشی کار میکنند، چون کارفرمای ما تلویزیون است. اما مذاکره هم صورت میگیرد. سعید آقاخانی هم خیلی ظریف سراغ موضوعات میرود. خود ما ممیزیهای اولیه را انجام میدهیم و میدانیم کجا ممکن است به کسی بربخورد.
ماجرای کرمانفرجی با اشاره به دلخوری شورای شهر کرمان از سریال تاکید کرد: من توضیحاتی به مسوولان کرمان دادم و گفتم سوءتفاهمی ایجاد شده و برخی نکاتی که مطرح میکنند هیچ ارتباطی با کرمان ندارد. فردی هم که نشان دادیم هزار کیلومتر قبلتر از کرمان بود و هیچکدام از خانوادهاش هم لهجه کرمانی نداشتند. ما از خود مردم کرمان هم نظر نارضایتگونه نداشتیم.
خط قرمزهااو گفت: امسال «نون خ» از سال گذشته بیننده بیشتری داشت. خوشبختانه به ما اجازه دادند به قومیت بلوچ بپردازیم. دو خط قرمز مهم سازمان مسائل مذهبی و قومیتهاست که باید مراقبت شود و اهانت و تضعیف صورت نگیرد. به ما اجازه دادند به قوم بلوچ بپردازیم که این نکته باعث جذابیت شد. رئیس سازمان صداوسیما اجازه دادند به کولبرها بپردازیم. مردم هم میگفتند این کار در عین کمدی بودن درد مردم را هم بیان میکند.
این تهیهکننده درباره اینکه پرداختن به قومیتها سفارش سازمان بوده است یا خیر توضیح داد: اینکه به قومیت کرد بپردازیم کاملا پیشنهاد خود آقاخانی بود. من متنی را به او دادم و گفت خیلی متن خوبی است، اما باید به سمت یکی از قومیتها برویم. کاظم نوربخش، بازیگر نقش سلمان، نیز در بخش دیگری از نشست بیان کرد: خداراشکر با تمام سختیهایی که داشتیم به امید اینکه مردم «نون خ۵» را دوست خواهند داشت سریال را ساختیم و جلو رفتیم. خیلی خوب شروع و خیلی خوب تمام شد. امیدوارم فصل دیگر هم داشته باشد و در خدمت همه باشیم.