Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست" عدالت خواهی در قاب رسانه" با حضور مسعود ده نمکی، نویسنده، روزنامه نگار و فیلم‌ساز به همت حلقه رسانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار گردید. ده نمکی از پایه گذاران نشریه یالثارات و سردبیر هفته‌نامه «شلمچه»، «جبهه» و ماهنامه «صبح دوکوهه» در دهه 70 بود. ده نمکی با مستندهای فقر و فحشا(1382)، کدام استقلال و کدام پیروزی(1383) وارد عرصه فیلم سازی شد و نقطه اوج کارهای وی در ساخت سه گانه اخراجی ها(1386 تا 1389) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که به مناسبت آخرین ساخته ده نمکی- سریال دادِستان- برگزار گردید، وی با بیان تجربیات خود در حوزه عدالت خواهی، به جریان شناسی عدالت خواهی پس از پیروزی انقلاب پرداخت. 

در ابتدای این نشست ده نمکی علت ساخت سریال دادِستان را چنین بیان کرد: دادستان کار سینمایی بود و ما آن را به سریال تبدیل کردیم. با اینکه شبکه های خانگی خواهان پخش آن بودند اما ما می خواستیم در رسانه ملی پخش شود. دادستان گفتمان دارد و به دنبال نق زدن نیست. دنبال گفتمان عدالت خواهی است. برخی نقدها به این سریال مغرضانه بود. برخی نهادها همیشه علیه کاری که رقیبشان است به تخریب می پردازند و به تولید محتوا در فضای مجازی اقدام می کنند. ساخت دادستان به خاطر روندی بود که بعد از جنگ، انقلاب طی کرد.

ده نمکی با بیان خاطراتی از تظاهرات عدالت خواهی در دهه 60، نقطه آغاز عدالت خواهی خود را پس از پذیرش قطعنامه جنگ تحمیلی دانست و گفت: جنگ که تمام شد، در مورد اینکه چه باید کرد فکر کردم. روی قطعنامه امام متمرکز شدم. صدها بار آن را گوش کردم. امام می گفت جنگ ما جنگ عقیده است، جغرافیا نمی‌شناسد. جنگ ما جنگ حق و باطل است. جنگ ما، جنگ فقر و غناست، جنگ ایمان و رذالت است. جنگ تمام شدنی نیست. وقتی خواندم، دیدم باید روی مبارزه کار کرد. برای این مبارزه از سال 67 یک هسته حزب الله در تهران تشکیل دادیم. در آن زمان برخی جنبش ها، معلول را می دیدند نه علت را. من می گفتم به جای تظاهرات برای بدحجابی، باید برویم سراغ جاهایی نظیر مجلس و وزارت کشور. باید به جای نقد ملت به نقد دولت بپردازیم. در آن زمان خیلی از بچه‌های حزب اللهی، برخورد با معلول را دوست داشتند. در آن موقع نسبت به فضای سازندگی بعد از جنگ احساس خطر می کردیم. از همان تظاهرات 2 اردیبهشت سال68، بحث ما متمرکز بر انقلاب فرهنگی و تهاجم فرهنگی بود

ده نمکی پس از بیان خاطرات خود از برگزاری تظاهرات عدالت خواهانه در دهه 70 گفت: بعد از حضور در جریان عدالت خواهی به این نتیجه رسیدیم که باید رسانه داشته باشیم و باید کار ایجابی کرد. نشریه یالثارات و شلمچه را شروع کردیم. "شلمچه" پر تیراژترین هفته نامه ایران بود. بعد از نشریه" جبهه" بود که نیروهای حزب اللهی دست به قلم شدند. نزدیک انتخابات مجلس پنجم شد و فهم ما این بود که حزب الله باید ورای احزاب و دسته ها باشد، وظیفه جریان سازی دارد نه اینکه خودش جریان باشد. اما برخی جریانات سعی کردند تا به نوعی حزب الله را مدیریت کنند و از وجهه ی مردمی اش جدا نمایند. 

ده نمکی با بیان اینکه با قدرت گرفتن جریان عدالت خواه، برخی نهادها در تلاش برای مدیریت کردن این جریان برامدند، به بررسی علل ریزش در جریان عدالت خواهی پرداخت: ریزش‌های موجود در جریان عدالت خواهی به خاطر آن بوده که بار تئوریک و ایدئولوژیک در میان عدالت خواهان ضعیف بوده است. عدالت خواهی تکلیف محور نبوده، بلکه نتیجه محور، رشد کرده و از این رو هنگامی که به نتیجه نمی‌رسیدند، ریزش ها از این جریان شروع می شد. افرادی که دچار ریزش می شوند، یا عامل برخی نهادها می شدند و یا به این نتیجه می رسند که ساختارها غلط است و دنبال لیست دادن برای انتخابات می افتند. وقتی عدالت خواهی یک جریان سیاسی شود، عدالت خواهی را تنزل می دهد. من در " کدام استقلال کدام پیروی" گفتم اگر جریان عدالت خواهی از چپ و راست عبور کند، پیروز میدان است.

ده نمکی با بیان اینکه جریان عدالت خواهی برای نقد برنامه داشته اما برای کسب قدرت برنامه ای نداشته گفت: لازم است جریان عدالت خواهی استقلال خودش را حفظ کنند ولو از جریان اصولگرا. باید پالایش صورت گیرد. برخی از حرف هایی که برخی از عدالت خواهان می زنند عین بی عدالتی است. الان همه مطالبه گر هستند و مدافع نظام کسی نیست. اصالت جریان عدالت خواهی این است که وارد ساختار قدرت نشود.

 ده نمکی با اشاره به گفتمان سریال دادستان گفت: دیالوگ های ابوذر به پدرش (مدقالچی) در دادستان، مطالبه نسل امروز از نسل دیروز است. گفتمان مدقالچی، گفتمان هاشمی و کارگزاران و تکنوکرات ها است. یعنی مطالبه نسل امروز از نسل دیروزی که از گفتمان عدالت عدول کرده است. اما این آدم ها هم می توانند توبه کنند، در یک جای فیلم مدقالچی می گوید: من صلاحیت مسئولیت گرفتن در نظام اسلامی را ندارم. فیلم قرار است فرهنگ سازی کند و علت ناراحتی برخی از این سریال آن است که می فهمند ما داریم گفتمان آنها را نقد می کنیم. اگر ما نسل منتقد صاحب تحلیل و با درک نشانه شناسی تربیت کرده بودیم، می فهمیدند در جای جای فیلم گفتمان عدالت خواهی در سطح مردم ترویج داده شده است. 

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: جریان عدالت خواهی ده نمکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۰۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی اطهر ظهر یکشنبه در تجمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به صدور انقلاب به عنوان یکی از اهداف امام خمینی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما، انقلاب انسانیت و آزادی است و دفاع دانشجویان مظلوم از مردم فلسطین حاصل این دستاورد است و در سال‌های آینده نیز چنین انسان‌هایی که حق را درک کرده و به سمت آن حرکت می‌کنند، افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به قیام امام عصر برای بیداری انسان‌ها ادامه داد: امام عصر برای اتحاد بین انسان‌های آزاد با هدف نابودی نظام استکبار و نابودی کسانی که ظلم می‌کنند، قیام خواهد کرد.

وی محدودیت علم و اطلاعات را از انواع استکبار دانست و افزود: آنها تصور می‌کنند که با ظلم، ایجاد رسانه‌ها و نظام‌های جدید می‌توانند افکار مردم را آلوده کرده و رفتار مردم را تغییر دهند.

مهدوی اطهر با اشاره به هزینه‌های بسیار و ایجاد دیپلماسی‌های عمومی از طرف استکبارگران گفت: مستکبران نمی‌دانند فطرت مردم بر اساس فطرت الهی است که به طور حتم بیدار خواهند شد.

وی ادامه داد: سلبریتی‌هایی که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ از عده‌ای دانشجو و غیردانشجوی ساختارشکن حمایت می‌کردند، کجا هستند که بیداری دانشجویان عالم و حمایت آنها از فلسطینیان را مشاهده کنند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک گفت: تفاوت مؤمن و غیرمومن در عمل و شجاعت اوست و به طور حتم روزی خواهد رسید که شاهد ظهور امام عصر و تحقق اهداف شهدا باشیم.

حجت الاسلام مهدوی اطهر تاکید کرد: امنیت، بیداری و زندگی خود را مرهون شهدا هستیم و کسی که از انسانی دفاع نکند و انسانیت را نفهمد و دیگران را برده خود کند، از انسانیت خارج است.

وی با اشاره به ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای افزود: باید با ایجاد موج، امر به معروف را در سطح بین‌المللی انجام داده و وظیفه خود در برابر معروف‌ها و منکرهای عالم به درستی انجام دهیم و نباید مانند عاشورا در قبال انحرافات سکوت کرد.

هسته‌های دانشجویی صدای خود را به گوش جهانیان برسانند

رئیس دانشگاه اراک نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت واکنش انسان‌ها به نسل‌کشی در غزه گفت: دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در پاسخ به مطالبه حقوق خود مورد تجاوز و وحشیگری قرار می‌گیرند و اساتید باید با تبیین درست، دانشجویان را نسبت به این موضوع آگاه کنند.

مجتبی ذوالفقاری با تاکید بر اینکه هسته‌های دانشجویی باید صدای خود را به جهانیان برسانند، ادامه داد: باید ذات وحشی، سفاک، کودک‌کش و بی‌ریشه اسرائیل برای جهان روشن شود.

وی تاکید کرد: باید همانگونه که دانشجویان آمریکایی با وجود دستگیری توسط پلیس از هر فرصتی برای اعتراض استفاده می‌کنند، این گفتمان در دانشجویان ایرانی هم شکل گیرد.

کد خبر 6091190

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای