Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-26@03:48:14 GMT

صندوق بین‌المللی پول منصفانه برخورد کند

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۰۶۱۶

صندوق بین‌المللی پول منصفانه برخورد کند

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر برخورد منصفانه و فارغ از فشار‌های سیاسی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در حمایت مالی از کشور‌های عضو، گسترش همکاری‌ها در زمینه انتقال دانش فنی تولید واکسن و توزیع عادلانه آن را خواستار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ نشست گروه ۲۴ به ریاست عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور رئیس صندوق بین‌المللی پول، رئیس بانک جهانی، روسای بانک‌های مرکزی و وزرای اقتصادی کشور‌های عضو این گروه، به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بروز نشانه‌های بهبود اقتصاد جهانی گفت: امروز نزدیک به یک سال پس از شروع کووید-۱۹ گرد هم آمده‌ایم و شاهد نشانه‌های اولیه بهبود اقتصاد جهانی هستیم. اگرچه نگران طولانی شدن روند بازیابی اقتصاد بسیاری از کشور‌های در حال توسعه و معکوس شدن روند چندین دهه گذشته در زمینه همگرایی بین کشور‌های ثروتمند و فقیر هستیم.

همتی ارتقای وضعیت دسترسی به واکسن را در سرعت بهبود اقتصادی کشور‌ها موثر دانست و بیان کرد: در این مقطع زمانی، آنچه بسیار حیاتی و حائز اهمیت است، همکاری جهانی و انتقال دانش فنی در تولید و امکان تهیه و توزیع عادلانه واکسن‌ها با قیمت‌های معقولانه است.

او افزود: به دلایل اخلاقی هم، جای هیچ‌گونه محدودیتی برای صادرات واکسن و تجهیزات پزشکی مرتبط با آن وجود ندارد. ما در یک بحران بهداشتی جهانی قرار داریم و هیچ کشوری از این بحران در امان نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در کشور‌های درحال توسعه و توسعه نیافته، آسیب‌پذیرترین افراد و فعالان بخش غیررسمی اقتصاد شدیدترین خسارات را متحمل شده‌اند. در طول چند ماه کوتاه، بسیاری از کشور‌های کم درآمد، دستاورد‌های اقتصادی که به سختی در طول چندین دهه گذشته به دست آورده بودند، از دست داده‌اند.

همتی بر قرارگیری کشور‌های در حال توسعه در مسیر بهبود اقتصادی تاکید و بیان کرد: همکاری جهانی و به اشتراک‌گذاری تجربه، برای واکنش موثر به بحران ضروری است و باید با رویکردی منعطفانه، تمام ابزار‌های سیاستی لازم را در راستای پرورش محیطی مناسب برای تجارت و انتقال فناوری و سرمایه به کار بست.

او ادامه داد: صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نقش اساسی در حمایت از کشور‌های عضو برای تعدیل آثار بهداشتی و اقتصادی همه‌گیری و مراحل گوناگون بهبودی پس از آن دارند. درستی و حسن رفتار این دو نهاد به رعایت اصل برخورد یکنواخت و فارغ از فشار‌های سیاسی با همه اعضا، بستگی دارد. از این رو از صندوق انتظار می‌رود بدون تبعیض و اثرگذاری لابی‌های سیاسی به تقاضا‌های قانونی اعضا پاسخ دهد.

رئیس گروه ۲۴ با بیان اینکه انعطاف‌پذیری در واکنش‌ها به بحران و متناسب سازی آنها با شرایط کشور، باعث هموار شدن راه بهبودی پایدار و بازگشت سریع به شرایط قبل از همه‌گیری می‌شود، گفت: صندوق بین المللی پول باید به میزان کافی منابع داشته باشد تا بتواند نیاز‌های کلان مالی اعضای خود را هنگام خروج از بحران برآورده کند.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر این مهم که تأمین سرمایه و اعطای منابع برای توسعه کشور‌های کم درآمد باید بخش مهمی از واکنش جهانی به بحران باشد، افزود: گروه ۲۴ به شدت از نحوه پیشنهادی صندوق برای تخصیص منابع حق برداشت مخصوص (SDR) استقبال می‌کند و کشور‌ها را به اتخاذ رویکرد‌های موثر برای بازیافت SDR‌های بلااستفاده خود در راستای کمک به سایر کشور‌ها تشویق می‌کند.
نشانه‌های بهبود اقتصادی در کشور‌های جهان متعادل و فراگیر نیست

در این جلسه کریستالینا جرجیوا رئیس صندوق بین المللی پول ضمن همدردی به خاطر افرادی که در همه گیری بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، بر این نکته تاکید کرد که اگر سیاست‌های پولی و مالی کشور‌ها نبود، رکود جهانی ناشی از کووید ۱۹ می‌توانست بسیار عمیق‌تر از این باشد.

او گفت: نشانه‌های بهبود اقتصادی وجود دارد، اما این بهبود در کشور‌های جهان متعادل و فراگیر نیست.

رئیس صندوق بین المللی پول بیان کرد: واکسیناسیون در شرایط فعلی یک سیاست مهم است و تمرکز بر آن برای تسریع روند بهبود بسیار کلیدی است. این در حالی است که پیش بینی ما این است که برخی از کشور‌ها حتی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نتوانند واکسیناسیون را شروع کنند.

بانک جهانی صدای کشور‌های در حال توسعه است

همچنین دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، بر این نکته تأکید داشت که بانک جهانی صدای کشور‌های در حال توسعه است و این سازمان در طول دوره همه گیری بیشترین وام دهی خود را به کشور‌های در حال توسعه داشته است. با این وجود بسیاری از کشور‌های با درآمد پایین نیازمند کمک‌های مالی برای کنترل آثار ناشی از کووید ۱۹ برای مدت طولانی هستند.

او گفت: با مشاهده بهبود اقتصادی لازم است راه حل‌هایی دنبال شود که رشد گسترده جهانی بدون آثار منفی بر محیط زیست پیگیری شود.

در این جلسه وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی عضو، نظرات خود را در مورد شرایط اقتصاد جهانی و روند بهبود پس از همه گیری، بیان کردند.

برچسب ها: همتی رئیس کل بانک مرکزی ، نشست گروه 24 ، بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول ، ویروس کرونا ، کووید 19

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: همتی رئیس کل بانک مرکزی نشست گروه 24 بانک جهانی صندوق بین المللی پول ویروس کرونا کووید 19 کشور های در حال توسعه صندوق بین المللی پول رئیس کل بانک مرکزی بهبود اقتصادی بهبود اقتصاد بانک جهانی کشور ها همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک‌ها املاک بسیاری دارند و بار‌ها بار‌ها جدا از بحث قانونی بر این نکته تاکید شده که نباید بنگاهداری دارند بنگاهداری بانک‌ها که معایب مختلفی از جمله تحت تاثیر قرار گیری شاخص‌های کلان اقتصادی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: گاهی خود بانک‌ها تمایل به عرضه و فروش املاک خود دارند، اما به سبب شرایط و میزان مبالغ مورد نیاز متقاضی برای آنها وجود ندارد حالا صندوق املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند این املاک خود را به واحد‌های خرد تبدیل و به متقاضیان بیشتری با فروش برسانند.

خبری زاده افزود: در کل صندوق‌های املاک و مستغلات این امکان را فراهم می‌کنند تا علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زمین با سرمایه‌های خرد خود هم بتوانند در این‌حوزه سرمایه‌گذاری کنند مسیری که می‌تواند به کاهش بنگاهداری داری بانک‌ها کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی هم به سبب همین موارد مطرح شده این اجازه را به بانک‌ها داده که بتوانند صندوق املاک و مستغلات تاسیس کنند تاسیس صندوقی که شاید کمی نادیده هم گرفته شده، اما در مجموع مسیری مناسب، شفاف و در دسترسی برای بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهربه دستگاه ام. آر. آی پیشرفته
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد