علی مسعودی:دوست دارم هر سال در مشهد سریال بسازم
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۰۶۶۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سریالهای نوروزی سالهاست که پای ثابت تعطیلات نوروز خانوادههای ایرانی هستند و تلویزیون هرسال تلاش میکند تا تولیدات ویژهای برای نوروز داشته باشد. سریالهای نوروزی امسال تلویزیون در ژانرهای مختلف تلاش کردند تا بسته نوروزی خوبی را برای مخاطبان فراهم بیاورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از «گاندو ۲» در ژانر امنیتی جاسوسی که از زمان پخش فصل اولش هم مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد تا فصل سوم سریال پرطرفدار «نون خ». در این میان سریال شبکه پنج «نوروز رنگی» با حال و هوای دهه شصت به تلویزیون آمد و توانست با ساختن خاطرات آن سالها، لحظات خوبی برای مخاطبان بسازد و با ۸۲.۶ درصد رضایت، رکورد میزان رضایتمندی سریالهای شبکه پنج سیما از سال ۱۳۹۷ تا کنون را بشکند.
سریال نوروز رنگی جدیدترین ساخته علیرضا مسعودی یا همان علی مشهدی است که خیلی از مردم او را با استندآپهای کمدی خندهدارش در خندوانه میشناسند و اهالی فرهنگ و هنر با فیلمنامههایش در سریالهای طنز ماندگار تلویزیون از جمله «ساعت خوش»، «کوچه اقاقیا»، «سه در چهار» و ... به یاد میآورند. او این بار در قامت کارگردان و پس از تجربه «آخر خط» به تلویزیون بازگشت تا سریالی متفاوت از زادگاهش یعنی مشهد بسازد.
به سراغ علی مسعودی رفتیم تا درباره سریال نوروزیاش با او گفتگو کنیم.
آقای مسعودی در «نوروز رنگی» به سراغ سالهای پایانی دهه شصت رفتهاید، کدام ویژگیها در آن سالها باعث شد تا سریال را در آن حال و هوا بسازید؟
آن سالها ویژگیهای خیلی خوبی داشت؛ همدلی و مهربانی آدمها، سادگی و هوای همدیگر را داشتن، ساده زیستیها و نبودن چشم و هم چشمی، قناعت، حس هم دوستی و همسایه مداری. در واقع میخواستم تلنگری بزنم به تفاوتهایی که در زندگیها و رفتار انسانها با یکدیگر ایجاد شده است. دهه ۵۰ و ۶۰ اگر کسی یک جا مستاجر میشد سالها بدون اینکه اجارهای اضافه بشود در همان خانه میماند. آدمها قدر همسایه خوب را میدانستند و همسایهها از خواهر و برادر نزدیکتر بودند.
اگر کسی مشکلی در زندگی داشت قبل از اینکه خواهر و برادرش خبردار شوند همسایهها خبردار میشدند و کمک میکردند که مشکل حل شود. خیلیها به من در اینستاگرام دایرکت دادند که چقدر آن زمانها خوب بودند و خیلیها یاد آن دوران کرده بودند. در هر خانوادهای هم یک نسل از آن دوران وجود دارد که زمانی که سریال را تماشا میکنند یاد خاطرات و زندگیهای آن زمان میافتند.
بیشتر بخوانید
جواد خواجوی: قرار نیست با «نون. خ» و «پایتخت» رقابت کنیماستقبال مردم هم از سریال خیلی خوب بود، توقع این میزان رضایت و استقبال را داشتید؟
حدس میزدم. اینکه میگویند هر چه از دل برآید به دل نشیند درباره این موضوع هم صادق است. این سریال علمی تخیلی نبود، من در آن فضا زندگی کرده بودم، آن آدمها را حس کرده بودم و آن مدل زندگی را دیده بودم به همین دلیل مردم خیلی دوست داشتند. مطمئنم که اگر یکی از شبکههای سراسری و در ساعت بهتری پخش میشد استقبال بهتری هم داشت.
ولی با وجود شبکه و ساعت پخش فعلی، این میزان استقبال را انتظار نداشتم. دایرکتهای خوبی هم برایم آمده بود. یکی از آنها که خیلی هم جذاب بود آقایی بود که نوشته بود من و همسرم مدتی مشکلاتی داشتیم، ولی از شب اولی که این سریال پخش شد انقدر خندیدیم که باعث شد کم کم به هم نزدیکتر بشویم.
یکی از امتیازهای سریال «نوروز رنگی» این است که از فضای سریالهای تکراری این روزها که در تهران و در آپارتمان میگذرند فاصله گرفته، چرا مشهد را برای ساختن سریال انتخاب کردید؟
دلیلی انتخاب مشهد شناختی بود که از فضای آنجا داشتم و حتی دوست دارم هر سال یک سریال در مشهد بسازم. چرا همه چیز باید در تهران متمرکز بشود؟ مگر در مشهد یا شهرهای دیگر اتفاقات جالب نمیفتد؟ آنجا هم قصههایی وجود دارد که میشود روایت کرد.
کار در شرایط کرونا چطور بود؟ به نظرتان حمایتها برای ساخت فیلم و سریال در شرایط فعلی چطور باید باشد؟
کار در این شرایط به شدت سخت بود و با استرس بالا. کار ما حتی ۱۵ روز تمام به دلیل اینکه کل گروه کرونا گرفتند، تعطیل شد. من فکر میکنم وقتی که اقتصاد یک کشور اوضاعش به هم بریزد، بخش هنر بیشترین ضربه را میخورد. وقتی مسئولین میگویند ما در دوسه سال اخیر ۳۰۰ درصد تورم داشتیم، این موضوع روی فیلم و سریال سازی هم تاثیرگذار است.
یک مثال سادهاش این است که روزی که ما برآورد بودجه کردیم تیرماه بود، اما روزی که کار را کلید زدیم قیمتها بیش از دوبرابر شده بود. این شرایط کار را سخت میکند و به نظرم اگر میخواهیم کیفیت کارهای هنری بالا برود باید همراه با تورم جامعه حمایتها از فرهنگ و هنر هم بیشتر بشود.
«نوروز رنگی» بیست فسمتی است و این شبها ساعت ۲۳ از شبکه پنج پخش میشود.
منبع:خبرگزاری دانشجو
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال نوروزی سریال نوروز رنگی علی مسعودی نوروز رنگی سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/