Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد برنامه‌های ایجاد اشتغال بسیج در سال جاری اظهار داشت: سال گذشته با توجه به نامگذاری جهش تولید قرارگاه جهش تولید در بسیج تشکیل شد که با وجود اینکه هدف‌گذاری ایجاد 200 هزار شغل انجام شده بود، در نهایت تا پایان سال با توجه به اینکه کار قرارگاه جهش تولید تازه شروع شده بود، تعداد 112 هزار فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد شد و این علاوه بر موارد دیگر است که به تثبیت و پایداری مشاغل موجود کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امسال هم با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، قرارگاه «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در بسیج تشکیل شد که دبیرخانه آن در سازمان بسیج سازندگی شکل گرفته و اولین جلسه آن برگزار شده است، ستاد این قرارگاه شکل گرفته و نیروهای ستادی در آن مشخص شده‌اند و از دو هفته آینده طرح‌های مدنظر در کشور آغاز می‌شود.

وی در مورد اینکه امسال چه هدف‌گذاری برای ایجاد اشتغال انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه از سال گذشته 12 طرح ملی برای ایجاد اشتغال در کشور تهیه شده است، امسال هم برنامه‌ریزی شده که 200 هزار فرصت شغلی جدید در کشور از محل اجرای این طرح‌ها ایجاد شود.

سردار زهرایی گفت: کارهای ستادی این قرارگاه انجام شده و کمیته‌های آن مشخص شده است و برنامه اجرایی برای حمایت از تولید و اشتغال از دو هفته آینده در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی در مورد 12 طرحی که به کمک تولید و اشتغال می‌آید، تصریح کرد: این طرح‌ها در بسیج اقشار اجرا می‌شود. به عنوان مثال در بسیج اصناف طرح استاد شاگردی و طرح تقویت و توسعه تولید چادرمشکی که کشور را در زمینه این محصول خودکفا کند، اجرا می‌شود. در بسیج عشایر طرح دام سبک با محوریت‌ تولید کرک و پشم اجرا می‌شود. در بسیج که مهندسان کشاورزی طرح خودکفایی پنج محصول اساسی مانند گندم، جو، برنج، کلزا و ذرت اجرا می‌شود. در بسیج زنان طرح فدک و طرح گردشگری تعالی‌بخش که در زیرمجموعه بنیاد تعاون بسیج قرار گرفته‌اند؛ همچنین طرح درمان و طرح صندوق‌های قرض‌الحسنه و قطب‌های سازندگی در بسیج سازندگی شکل گرفته، همچنین طرح صنعت‌یار، طرح شهید برونسی و طرح شهید کریمی در بسیج سازندگی برای حمایت از تولید شکل گرفته است.

دبیر قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی بسیج  در مورد صندوق‌های قرض‌الحسنه و ایجاد مشاغل خانگی و کوچک خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها در واقع مردمی هستند که در راستای مشارکت مردم در اقتصاد تشکیل می‌شود که از منابع خود مردم استفاده می‌شود و ما نقش تسهیل‌گری و تشکل‌سازی بدون تصدی و بدون حق امضا را دنبال می‌کنیم. فقط حدود 1300 نفر در کشور کارآزموده تسهیل‌گر تربیت کرده‌ایم که در زمینه تسهیل‌گری و آماده کردن زمینه برای تشکیل صندوق قرض‌الحسنه آموزش دیده‌اند و این افراد جوامع محلی و مردم روستاها را برای تشکیل صندوق‌ قرض‌الحسنه خرد و روستایی آموزش می‌دهند و چون این صندوق‌ها خانوادگی و کوچک است، نیازی به مجوز بانک مرکزی هم ندارد.

وی گفت: تا کنون 24 هزار و 700 صندوق کوچک قرض‌الحسنه با مشارکت 1.1 میلیون خانوار عضو تشکیل شده و گردش مالی این صندوق‌ها در کشور حدود 5 هزار میلیارد تومان است که از حق عضویت خود اعضا تشکیل شده و این صندوق‌ها وام‌های خرد معیشتی و اشتغال به اعضای خود پرداخت می‌کنند.

سردار زهرایی گفت:‌ در گام بعدی امسال در نظر داریم که تسهیلات این صندوق‌های قرض‌الحسنه خرد مردمی به سمت ایجاد اشتغال و پایدار کردن مشاغل سوق داده شوند و این صندوق‌ها در گام بعدی تبدیل به شرکت‌های تعاونی می‌شوند که در آن صورت شخصیت حقوقی این تعاونی‌ها می‌تواند با نهادها قرار ببندد و تسهیلاتی دریافت کند و تسهیل‌گران ما این صندوق‌ها را با بانک‌های عامل مانند صندوق کارآفرینی امید، بانک قرض‌الحسنه رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران مرتبط می‌کند و منابع این بانک‌ها نیز به صندوق اضافه می‌شود، در نتیجه وام‌های قرض‌الحسنه اشتغالزا پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مواردی که متقاضیان اشتغال بخواهند پروانه و مجوز کارگاهی بگیرند با توجه به مشکلات اداری تسهیل‌گران ما کارهای اداری آنها را انجام می‌دهند و در واقع ریل‌گذاری برای ایجاد اشتغال انجام می‌دهند.

دبیر قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی بسیج در مورد اینکه چه کمکی برای بازاررسانی محصولات کارگاه‌ها انجام می‌دهید، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش بازاررسانی و توزیع محصولات به تازگی شروع شده است، در این زمینه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های محلی استانی برای فروش محصولات استفاده می‌شود. اقدام دیگر ا تصال این کارگاه‌ها به فروشگاه‌های اینترنتی است که کالاهای آنها توسط این ابزارها به فروش می‌رسد. همچنین اقدام به خوشه‌سازی و برندسازی کرده‌ایم در این زمینه در 6 رسته شغلی برندسازی در حد استانی انجام شده است، به عنوان مثال برای پته‌دوزی، فروش خرما، محصول کلزا و برنج با برندهای خاص عرضه می‌شود و در نظر داریم این برندها تقویت شده و در سطح ملی کم‌کم شناسایی شوند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان بسیج سازندگی طرحهای اشتغال زایی قرض الحسنه ایجاد اشتغال بسیج سازندگی صندوق ها اجرا می شود انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایراندوست در نشست خبری امروز ۱۱ اردیبهشت که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد، با بیان اینکه از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت به عنوان هفته بسیج سازندگی اقدامات شاخص جهادگران معرفی و رونمایی می‌شود، عنوان کرد: پروژه بزرگ آبرسانی استان قم که از طریق قرارگاه امام حسن(ع) اجرا شده و بسیج سازندگی قم معین اجرایی آن در قم بود در ۱۸ اردیبهشت در روستای بیدهند و کرمجگان افتتاح می‌شود؛ همچنین در این روز پروژه دو کاربری سالن ورزشی و حسینیه روستای ویریج که با مشارکت مردم ساخته شده است نیز راه‌اندازی می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم، راه اندازی چند کانال آب کشاورزی و لوله کشی، سم پاشی محل نگهداری دام‌ها، برگزاری میزهای خدمت توسط بسیج کارمندان، طرح ویزیت رایگان شهید رهنمون و افتتاح پنج صندوق قرض‌الحسنه را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج سازندگی برشمرد.

وی با اشاره به اعطای ۱۵۷ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ گفت: ۹۳ میلیارد تومان این وام‌ها توسط بانک‌ها به متقاضیان واگذار شده است که در زمینه وام‌های اخذ شده رتبه اول را در بین دستگاه‌های متولی داریم.

ایراندوست با بیان اینکه همه فعالیت‌های گروه‌های جهادی توسط مرکز جهادی ساماندهی می‌شود، اضافه کرد: مرکز جهادی قم دو قرارگاه جهادی جغرافیا محور دارد که قرارگاه جهادی در غرب قم یعنی منطقه پردیسان قرارگاه حضرت معصومه(س) و قرارگاه شهدای جهادگر در شرق استان شامل؛ سلفچگان، کهک، خلجستان و جعفریه که به صورت کاملا مردمی فعالیت می‌کنند؛ تعمیر و مرمت منازل محرومین، اعطای جهیزیه و لوازم‌التحریر، بسته‌های معیشتی از جمله فعالیت های این قرارگاه‌ها است.

وی با اشاره به مرمت ۱۰۲ منزل محرومان و نیازمندان در سال گذشته، ادامه داد: یکی از کارهای ویژه‌ای که امسال از طریق قرارگاه های جهادی صورت گرفت مشارکت در غرس درختان بود که در طول هفته روزانه هزار نهال غرس می‌شد و با اعلام فراخوان در روزهای جمعه هر هفته مردم نیز پای کار آمدند که این فرآیند در خلجستان ادامه پیدا می‌کند.

ایراندوست حضور و استقرار ائمه جماعت و مبلغان به همراه خانواده را از بهترین روش‌های تبلیغی برای روستاها دانست و گفت: در این راستا اقدامات لازم برای هفت روستا صورت گرفته و امام جماعت با خانواده خود مستقر شده است.

وی با اشاره به برگزاری پایگاه‌های علمی جهادی تصریح کرد: در گذشته کلاس‌های تقویتی با همکاری گروه‌های جهادی و با توان محدود برگزار می‌شد اما با همکاری بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش طرحی اجرا می‌شود که با استفاده از ظرفیت بسیج فرهنگیان و ظرفیت مدارس این کار به صورت فراگیر انجام شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم با بیان اینکه فعالیت قرارگاه کلاسی نو در هفته بسیج سازندگی آغاز می‌شود، یادآور شد: هدف از این قرارگاه تعمیر و نوسازی مدارس است و اقدامات اجرایی این کار توسط گروه‌های جهادی تخصصی صورت پذیرفته و نظارت و معرفی مدارس به اداره کل نوسازی و توسعه مدارس استان واگذار شده است.

وی ادامه داد: ۲۴ اردیبهشت رزمایش اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه‌ با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

ایراندوست جشنواره روایت جهاد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۵ اردیبهشت از پوستر این جشنواره رونمایی می‌شود و اختتامیه آن نیز در آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • ساخت و تعمیر بیش از ۸۰ مدرسه در خوزستان
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • تشریح برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم
  • برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم