پنج دهه در قله سینمای ایران با تصاویری درخشان
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۳۰۴۷
او که در آستانه ۷۵سالگی هنوز انگیزه زیادی برای مهندسی و زیباییشناسی تصاویر اثری که برای کار برمیگزیند، دارد، همواره در هر اثر خود را ملزم میبیند در عین انجام کاری هماهنگ با ذهنیت کارگردان، با اتکا به ذوق و خلاقیتش چیزی به کیفیت محصول نهایی بیفزاید. درعینحال او یکی از سالمترین و بیحاشیهترین هنرمندان سینمای ایران است که در تمام این سالها با ورزش محبوبش، «تنیس»، تلاش کرده که جسم و روحش را آماده و روی فرم نگاه دارد تا همواره همان «ویولن خوشدست» باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«زریندست» که در جوانی از تبریز به تهران میآید و گرفتار جادوی تصویر است، به عکاسی روی میآورد و بهواسطه برادر بزرگترش زندهیاد «محمد زریندست» (که تحصیلکرده سینما در آمریکا بود و کار فیلمسازی را از اوایل دهه ۴۰ شروع کرده بود) توانست خیلی زود بهعنوان عکاس، دستیار فیلمبردار و نهایتا فیلمبردار وارد سینمای حرفهای شود. در آن سالها تعداد انگشتشماری فیلمبردار فعال در سینما مشغول به کار بودند که بهدلیل نوپایی سینمای ایران بهجز موارد معدودی (مانند برخی آثار زندهیاد «خاچیکیان») فیلمبرداری بیشتر جنبه تصویریکردن داستان را داشت و به دلیل عدم تبحر اغلب کارگردانان به مسائل فنی غالبا فیلمبرداران تدوین فیلم را نیز انجام میدادند و یادگرفتن رموز کار از آنها بسیار سخت بود و «زریندست» توانست با علاقه و هوش بهتدریج و بهصورت «خودآموخته» به کار مسلط شود.
فیلمبرداری سه فیلم متوالی برادرش یعنی «شکوه قهرمان/ ۴۸»، «از یاد رفته/۴۹»، «فاتحین صحرا/۵۰» برایش شروع مناسبی به حساب میآمد. «امیر نادری» که چندسالی سودای سینما و تنهایی در تهران او را با «زریندست» همخانه و مأنوس کرده بود، پس از تجربه عکاسی در چند فیلم مانند «قیصر/۴۸» سودای ساخت فیلمی را داشت که با «خداحافظ رفیق/۵۰» و با تصاویر«زریندست» و بودجهای اندک محقق شد و شور و عشق سازندگانش آن را ماندگار کرد.
شروع فعالیت «زریندست» در سالهایی پایانی دهه ۴۰ و همزمانی آن با جریان ساخت فیلمهای متفاوت موج نو امکان حضور او را در فیلمهایی که جای کار بیشتری برای فیلمبردار داشته باشد، مهیا میکرد هرچند او مجبور بود برای پذیرفتهشدن در فضای حرفهای سینما و نیز گذران زندگی از فیلمهای تجاری نیز غافل نباشد. از فیلمهای تجاری او در دهه ۵۰ بهجز سهگانه «صمد» و «در امتداد شب/۵۶» به کارگردانی «پرویز صیاد» نکته خاصی به یاد نمانده است. اما از فیلمهای متفاوتتری که او در این دهه انجام داد، میتوان به «خواستگار/علی حاتمی/۵۱»، «سرایدار/خسرو هریتاش/۵۵»، «گزارش/عباس کیارستمی/۵۶» و «سایههای بلند باد/بهمن فرمانآرا/۵۷» و البته فیلم نیمهبلند «ساز دهنی/نادری/۵۲» و سریال ماندگار «داییجان ناپلئون/۵۵» اشاره کرد که در آنها قابلیتهای فیلمبرداری «زریندست» نمود بیشتری مییابد و اسم او را در کنار زندهیادان «نعمت حقیقی» و «مهرداد فخیمی» بهعنوان فیلمبردار آثار متفاوتتر دهه ۵۰ مطرح کرد.
او در سالهای پایانی دهه ۵۰ و رکود تولیدات سینمای ایران، دو فیلم برای برادرش در آمریکا فیلمبرداری میکند و در بازگشت با پیشنهاد «مسعود کیمیایی» (که درپی متفرقشدن گروه همیشگیاش و نیز «نعمت حقیقی») به فیلم «خط قرمز/۶۰» میپیوندد. «خط قرمز» که بیش از ۸۰ درصد آن در فضای داخلی میگذشت و فیلمبرداری و نورپردازی درخشان «زریندست» بهخوبی فضای ملتهب حاکم بر رابطه «امانی» و همسرش را به تصویر میکشید، با توقیف فیلم آنچنان دیده نشد. در دهه ۶۰ با کمکارشدن کارگردانان قدیمی و ورود فیلمسازان جدید، «زریندست» بهعنوان فیلمبرداری که حضورش کیفیت استانداردی را بهلحاظ فنی برای فیلم رقم میزند، مورد اقبال تهیهکنندگان قرار گرفت. او در این دهه با فیلمبرداری حدود ۲۰ فیلم یکی از پرکاران این حرفه است. «نقطهضعف/محمدرضا اعلامی/۶۲» و «بازجویی یک جنایت/محمدعلی سجادی/۶۲»و «طلسم/داریوش فرهنگ/۶۴» هرسه فیلم اول فیلمسازانشان در فضایی معمایی بودند که با مدد فیلمبرداری خوب «زریندست» تبدیل به یکی از بهترین ساختههای آنها شدند. و چهار تجربه متفاوت با «محسن مخملباف» فیلمساز نوجوی آن سالها («دستفروش/۶۵»، «عروسی خوبان/۶۷»، «بایسیکلران/۶۷» و «شبهای زایندهرود/۶۹») که خصوصا در «بایسیکلران» با تخته الوارهای ابداعیاش و نورپردازی خاص بهخوبی حس سرگشتگی مرد افغان دوچرخهسوار را در دورهای مکررش به تصویر میکشد. فیلمبرداری «کلوزآپ» فیلم متفاوت «کیارستمی» به شکلی ساده و گزارشگونه و فیلمهای «تصویر آخر/صباغزاده/۶۵» و«گزل/سجادی/۶۸» نیز در زمره کارهای خوب «زریندست» در این دهه به حساب میآیند.
در کارنامه حدود ۲۰ فیلم او در دهه ۷۰ نیز در کنار تعدادی فیلم تجاری آثاری مانند «خانه خلوت/ صباغزاده/۷۰»، «آبادانیها/عیاری/۷۱»، «پری/مهرجویی/۷۳»، «ضیافت/کیمیایی/۷۴»، «ساحره/میرباقری/۷۶»، «بلوغ/جوزانی/۷۷» و «چشمهایش/قریبیان/۷۸» دیده میشود که در هریک بدعتهای تصویری و ویژگیهای نورپردازی و فیلمبرداری «زریندست» در کنار فیلمسازانی کاربلد به نتایج ماندگاری رسیده است.
در دهه ۸۰ نیز با حدود ۲۰ فیلم همچنان به عنوان فیلمبرداری صاحب سبک پرکار است که از آن میان فیلم برجسته «حکم/۸۴» چهارمین همکاریاش با «کیمیایی» و فیلم مؤثر «فرزند خاک/۸۶» اولین فیلم از سهگانه متفاوت «باشهآهنگر» درخصوص جنگ بیشتر به چشم میآیند. در دهه ۹۰ «زریندست» گزیدهکارتر شد و حدود ۱۵ فیلم در کارنامه این دورهاش به چشم میخورد که از میان آنها دو فیلم خوشساخت «ملکه/۹۰» و «سرو زیر آب/۹۶» هر دو از ساختههای «باشهآهنگر» و فیلم قابلاعتنای «خون شد/ کیمیایی /۹۸» ازنظر کیفیت فیلمبرداری و زیباییشناسی تصویرها کماکان نشان از انگیزه و قابلیتهای «زریندست» و تلاشی که هنوز هم در جهت ارتقای سطح بصری و ساختاری فیلمهایی که میپذیرد، دارد. «زریندست» در اغلب دورههای جشنواره فجر کاندیدای دریافت جایزه بوده و برای فیلمهای «بایسیکلران»، «خانه خلوت»، «پری»، «فرزند خاک»، «ملکه» و «سرو زیر آب» جوایز مختلف داخلی و خارجی را به دست آورده است. نبوغ، سلامت نفس، دوری از حاشیهها، تمرکز بر کار و تلاش مداوم جهت ارتقای کیفیت کارش، رمز «زریندستی» اوست.
۵۸۵۸
کد خبر 1501859منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران هنرمندان سینمای ایران فیلم برداری فیلم بردار زرین دست سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۳۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آمار فروش هفته گذشته چه میدانید؟/ پرفروشترین اثر غیرکمدی
خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.
«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز
«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.
فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
از همین رو «مست عشق» پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.
به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» میتوانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بیپایان یک اثر فاخر» را بخوانید.
«تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.
«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند
«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.
افزایش مخاطب فیلمها در هفته ای که گذشت
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفتهای که گذشت قرار گرفته است.
به نظر میرسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.
کد خبر 6090451