Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@15:32:21 GMT

روغن پشم گوسفند چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۳۳۴۴

روغن پشم گوسفند چه کاربردهایی دارد؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در روغن پشم گوسفند اسیدهای چرب غیر اشباع به میزان زیادی وجود دارد، گفت: روغن لانولین بیشتر در صنایع لوازم آرایشی و تولید کرم کاربرد دارد.

مرتضی کرمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روغن پشم گوسفند (لانولین) روغن بسیار با کیفیتی است، اظهار کرد: این روغن بیشتر در کشورهای دارای گوسفند نژاد پشمی مانند نیوزلند و استرالیا استخراج می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: روغن لانولین بیشتر در صنایع لوازم آرایشی و تولید کرم کاربرد دارد، مسلما در زمینه‌های دیگر نیز کارایی دارد اما تاکنون تحقیقی در حوزه‌های دیگر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در روغن پشم گوسفند اسیدهای چرب غیر اشباع به میزان زیادی وجود دارد، گفت: این ترکیبات قابلیت نفوذ و ضریب جذب روغن را از طریق پوست افزایش داده، به‌همین دلیل سطح پوشش و جذب کرم به‌واسطه این روغن تسهیل شده و سبب می‌شود کرم به راحتی جذب پوست شود.

این دکترای بیوتکنولوژی و علوم گوشت دام ادامه داد: بدن در برابر روغن لانولین ماده سمی تولید نمی‌کند، ماندگاری این روغن بالا است و سبب ایجاد لطافت در پوست می‌شود.

کرمی با بیان اینکه میزان استخراج روغن از گوسفندهای چهارمحال و بختیاری کم است، یادآور شد: به ازای هر راس گوسفند، پنج تا هفت کیلو پشم تولید می‌شود، این در حالی است که این رقم از گوسفندهای استان دو تا سه کیلو پشم بوده، به‌علاوه تراکم پشم گوسفندان استان کم است و طبیعتا روغن تولیدی آن نیز کاهش می‌یابد.

این دکترای بیوتکنولوژی و علوم گوشت دام با بیان اینکه قیمت پشم پایین است، خاطرنشان کرد: به‌همین دلیل افراد راغب نیستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری پشم گوسفند روغن چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) ازدواج سپند امیرسلیمانی با بازیگر مشهور تلویزیون

سپند امیر سلیمانی و مونا کرمی، طی یک پست مشترک خبر از ازدواج با یکدیگر دادند. این دو نوشتند: من و جام می و معشوق، الباقی اضافات است.

سپند امیرسلیمانی در سال ۱۳۵۶ زاده شد. پدر او سعید امیرسلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما است. خواهر او کمند امیرسلیمانی نیز به حرفه بازیگری اشتغال دارد.  مونا کرمی در 18 آذر 1369 در گلستان به دنیا آمده است. در سال 1394 وقتی 25 سال داشت برای اولین بار با سریال بیمار استاندارد ساخت سعید آقاخانی جلوی دوربین رفت. از جمله سریال‌های مشهور او می‌توان به «از سرنوشت» و «حوالی پاییز» اشاره کرد.

 

 

 

 

 

سایر اخبار (تصاویر) «گوسفند مارکوپولو»؛ گوسفند وحشی افغانستانی که آمریکایی‌ها برای کشتنش ۴۰ هزار دلار خرج می‌کنند! (تصاویر) «موش دو پای بلوچستان»؛ کوچکترین کانگورو جهان که هرگز آب نمی‌خورد! (تصاویر) سگ افغان؛ لجبازترین، احمق‌ترین و زیباترین سگ دنیا! (تصاویر) مارخور؛ «بز» پاکستانی معروف به «پیرمرد کوهستان» که تُف‌اش ارزش طلا دارد!

دیگر خبرها

  • تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران
  • (ویدئو) گل دوم رئال مادرید به بایرن مونیخ در دقیقه ۹۲
  • (ویدئو) اشتباه مرگبار نویر و گل اول رئال مادرید
  • (ویدئو) گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید
  • (عکس) ازدواج سپند امیرسلیمانی با بازیگر مشهور تلویزیون
  • (ویدئو) تصاویری دردناک از تلاش معلم کوهرنگی برای نجات دختران گرفتار در سیل
  • ویدئو | شوخی جالب سام درخشانی با چهره بهرنگ علوی
  • وزیر ارتباطات: با تولید تلفن همراه ایرانی قصد رقابت با مدل های موجود را داریم (فیلم)
  • ViLTE چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • گرگ ۳۷ گوسفند روستای مرق وسادیان کاشان را تلف کرد