Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا؛  بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، هدف برنامه واکسیناسیون کرونا موسوم به کواکس/ COVAX تحت حمایت سازمان ملل ، دستیابی یک چهارم جمعیت فقیرترین کشورها به دو میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۱ است؛ اما چالش های اساسی پیش رو در تحقق این هدف چیست؟

در این گزارش آمده است که از نخستین روزهای آغاز بحران شیوع کرونا، سازمان جهانی بهداشت همواره بر دسترسی عادلانه و منصفانه همه جهانیان  به واکسن کرونا تأکید کرده است؛  از این رو سازوکار بین المللی واکسیناسیون کرونا موسوم به کواکس با هدف تضمین دسترسی برابر کشورهای با درآمد بالا و همچنین کشورهای با در آمد پایین کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، چالش های اساسی در تحقق این برنامه به شرح ذیل است:

کمبود واکسن کرونا به دنبال محدودیت صادرات و عرضه آن

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در اوایل بحران شیوع کرونا، نیم میلیارد سرنگ را در انبارهای خارج از کشورهای تولیدکننده، ذخیره کرد؛ چرا که با وخاومت همه گیری کووید-۱۹ در طول زمان، کشورها عرضه و صادرات سرنگ ها را محدود کرده و در نتیجه قیمت آن ها سر به فلک کشید.

همچنین چندین کشور ثروتمند،  صادرات واکسن کرونا را محدود کرده که احتکار، افزایش قیمت واکسن، طولانی شدن همه گیری کووید-۱۹، تشدید درد و رنج انسانی، اعمال دوباره محدودیت های کرونایی را در پی داشته است؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت درمورد «ملی گرایی واکسن» هشدار داد.

در ادامه گزارش سازمان ملل آمده است که دریافت دوزهای موجود واکسن کرونا مستلزم زنجیره تأمین جهانی پیچیده ای از جمله مواد اولیه، درب و شیشه و پلاستیکی، سرنگ و ... استغ در این راستا، ممنوعیت یا محدودیت صادرات هر یک از این محصولات می تواند باعث ایجاد اختلال اساسی در استفاده از واکسن کرونا شود. به همین جهت، اگر کشورهای فقیرتر بتوانند خود واکسن کرونا را تولید کنند، شانس بیشتری در محافظت از شهروندان خود خواهند داشت.

دایان آباد ورگارا، مسئول برنامه کواکس گفت: سازمان جهانی بهداشت از تلاش های انجام شده از سوی کشورها برای دستیابی به فن آوری و ظرفیت تولید واکسن کرونا حمایت می کند.

وی تصریح کرد: گسترش تولید واکسن کرونا در سطح جهان باعث می شود که وابستگی کشورهای فقیر به کمک های کشورهای ثروتمند کمتر شود.  از این رو، حمایت از شبکه تولیدکنندگان واکسن کرونا در کشورهای در حال توسعه و کمک به آن ها در توسعه تولیدات خود به ویژه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین برای پاسخگویی به تقاضای مداوم این واکسن و همچنین واکسن های آینده حائز اهمیت خواهد بود.

توزیع دشوار دوزهای واکسن کرونا در کشورهای فقیر و عدم دسترسی مناطق محروم به آن

در حالی که تمام کشورهایی که بخشی از برنامه کواکس هستند ممکن است زیرساخت های لازم را برای انتقال محموله های واکسن کرونا از هواپیماهای باری و داخل سردخانه ها دارند و همچنین مراحل بعدی توزیع آن در سطح کشور را نداشته باشند.  

جیان گاندی، هماهنگ کننده برنامه کواکس در یونیسف، گفت: غنا، اولین کشوری بوده که واکسن کرونای برنامه کواکس را دریافت کرده و توزیع آن را به خوبی انجام داده است.

وی افزود: اما دیگر کشورها از جمله کشورهای آفریقای غربی فرانسوی زبان، در جمع آوری منابع لازم برای توزیع دوزهای واکسن کرونا به شهرها و روستاهای مورد نیاز با مشکلاتی مواجه بوده است؛ این بدان معنی است که در بسیاری از کشورهای فقیر، بیشتر دوزهای واکسن کرونا در مراکز بزرگ شهری توزیع می شوند و روستاها از آن محروم هستند.

عدم تخصیص بودجه لازم برای کارزار واکسناسیون در کشورهای کم درآمد

در گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل آمده است که راهکار تسریع در استفاده و انتقال واکسن کرونا از انبارهای شهری به مناطق دور افتاده، تامین منابع مالی آن است.

مسئول برنامه کواکس تصریح کرد: تداوم تأمین واکسن کرونا برای ۱۹۰ کشور عضو در چارچوب سازوکار بین المللی کواکس به حداقل ۳.۲ میلیارد دلار در سال میلادی جاری (۲۰۲۱) نیاز دارد؛ هرچه این پروژه مالی زودتر محقق شود، واکسن های کرونا نیز زودتر در دسترس کشورها قرار خواهند گرفت.

بر اساس برآوردهای یونیسف، کمک به ۹۲ کشور فقیر برای پرداخت هزینه های اساسی مانند یخچال های نگهداری واکسن، آموزش کارکنان نظام بهداشت و درمان، هزینه های ایمن سازی و تأمین سوخت برای کامیون های حمل واکسن به ۲ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد.

 احتکار واکسن کرونا از سوی کشورهای ثروتمند

هماهنگ کننده برنامه کواکس در یونیسف از کشورهای ثروتمند خواست تا با سازوکار بین المللی کواکس و یونیسف تعامل داشته و دوزهای مازاد واکسن کرونا را تا حد ممکن در اختیار این نهادها قرار دهند.

وی افزود: اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کشورهای با درآمد بالا تمایلی برای تحویل دوزهای مازاد خود ندارند.

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۱۳۲ میلیون و ۴۳۷ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده که از این میان، بیش از دو میلیون نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰۶ میلیون نفر نیز بهبود یافته اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان ملل متحد واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان ملل متحد واکسن کرونا ویروس کرونا سازمان ملل متحد واکسن کرونا اخبار کنکور واکسن کرونا واکسن کرونا برنامه کواکس کشورهای فقیر سازمان ملل کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان

ماه هوای پاک، هر سال از ابتدای می آغاز می‌شود و در طول یک ماه تلاش‌ها برای کاهش آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند. استرالیا، استونی، فنلاند، ایسلند و نیوزلند دارای پاک‌ترین هوا و چاد، عراق، پاکستان، بحرین، بنگلادش و هند نیز کشورهایی با آلوده‌ترین هوا در جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هوای پاک هیچ‌گونه آلاینده مضری ندارد و مردم می‌توانند با صرف زمان و تلاش، کمک قابل‌توجهی به پاک‌تر شدن هوای داخل و خارج خانه‌هایشان کنند. سردرد، سرفه و بیماری‌های تنفسی مانند آسم ناشی از هوای کثیف است و تنفس آلودگی هوا می‌تواند باعث آلرژی، حملات قلبی، سرطان و سکته شود. ماه هوای پاک جشن مهمی است که مردم را تشویق می‌کند تا سیاره را برای نسل‌های آینده سبزتر، سالم‌تر و قابل زندگی‌تر کنند.

تاریخچه ماه هوای پاک

ماه هوای پاک که هر سال در ماه می برگزار می‌شود، نخستین بار به‌عنوان یک رویداد یک‌هفته‌ای در سال ۱۹۷۲ آغاز شد و در سال ۱۹۹۴ به یک رویداد یک‌ماهه تبدیل شد. در این ماه کمپین‌های آگاه‌سازی ماه هوای پاک با هدف آموزش همگانی در مورد تأثیر آلاینده‌های هوا و اهمیت هوای پاک برای زندگی سالم تشکیل می‌شود. مصوبه هوای پاک در سال ۱۹۷۰ با هدف بهبود سلامت انسان و محیط زیست تدوین و امضا شد. مراسم هوای پاک مردم را تشویق می‌کند تا اقداماتی را برای بهبود کیفیت هوا، هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی انجام دهند. پیشرفت‌هایی که کمپین‌ها برای پالایش هوا در ۴۰ سال گذشته به دست آورده‌اند، در ماه هوای پاک جشن گرفته می‌شود.

عواقب آلودگی هوا

تنفس ذرات آلودگی در هوا به مرور باعث سردرد، بیماری‌های تنفسی مانند آسم، آلرژی، ناراحتی‌های ریوی، حملات قلبی و سرطان می‌شود. کیفیت نامناسب هوا، علاوه بر خطراتی که برای سلامت جسمی دارد، می‌تواند با پایین آوردن سطح رفاه اجتماعی و روانی، عواقب جدی بر سلامت روان افراد داشته باشد. به همین دلیل ماه هوای پاک، مردم را از تأثیر فعالیت‌های روزانه بر کیفیت هوای محیط آگاه می‌کند و در روزهای خاص مانند روز دوچرخه‌سواری تا محل کار و روز اشتراک‌گذاری خودرو آنها را به ترویج فعالیت‌های پایدار تشویق می‌کند. همچنین در این ماه آموزش‌های گوناگونی برگزار می‌شود درباره اقداماتی که هر فرد می‌تواند در سطح فردی و اجتماعی برای بهبود کیفیت هوا انجام دهد.

نکاتی در مورد هوا

هوا فقط گاز نیست بلکه حاوی ذرات جامد ریزی به نام آئروسل است. هوا با انتقال ارتعاشات صدا به پروسه شنیدن صوت کمک می‌کند. وسایل نقلیه بزرگترین آلاینده‌های هوا هستند که مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربن‌ها و سایر سموم را در هوا منتشر می‌کنند. هوا به جنگل‌کاری کمک می‌کند، وزش باد دانه‌ها را به نقاط مختلف می‌برد و باعث رشد گیاهان جدید می‌شود.

پاک‌ترین کشورهای جهان

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که رعایت نکردن استاندارد بین‌المللی کیفیت هوا موجب آلودگی‌های مرگبار به‌ویژه در مکان‌هایی می‌شود که افزایش فعالیت‌های اقتصادی و دود سمی آتش‌سوزی‌ها تأثیر مهمی در کیفیت هوا دارند. از ۱۳۴ کشور و منطقه مورد بررسی در این گزارش، تنها هفت کشور شامل استرالیا، استونی، فنلاند، گرنادا، ایسلند، موریس و نیوزلند محدودیت دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی (WHO) را برای ذرات ریز معلق در هوا که توسط خودروها، کامیون‌ها و فرایندهای صنعتی دفع می‌شوند، رعایت می‌کنند.

آلوده‌ترین کشورهای جهان

چاد، عراق، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بورکینافاسو، کویت، هند، مصر و تاجیکستان به عنوان آلوده‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند.

کد خبر 749691

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟ (اینفوگرافی)
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟