Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@23:09:23 GMT

ویژگی‌های محسنین در قرآن کریم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۶۲۸۲

ویژگی‌های محسنین در قرآن کریم چیست؟

ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی گفت: با اشاره به تفسیر آیه چهارم سوره لقمان برداشت‌های سطحی از آیات قرآن را مورد نکوهش قرار داده و آن‌ها را سبب وهم دین بیان می‌کند.

علی‌رضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی در خصوص تفسیر کلمه «محسنین» در آیه سوم سوره لقمان، اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره لقمان درباره محسنین بیان می‌کند «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت و جایگاه نماز در دین بسیار مورد تأکید است. اختلافی در خصوص ریشه واژه «صلاة» وجود دارد؛ به صورتی که برخی می‌گویند این کلمه از واژه «صلی» و برخی دیگر می‌گویند کلمه «صلاة» از واژه «صلو» گرفته شده است که معنای هر یک از این کلمات تا حدی با یکدیگر متفاوت است. بیش از ۱۰۰ بار واژه صلاة و مشتقات آن در قرآن بیان شده است. اغلب این کلمه را به معنای نماز که همان فریضه فقهی دینی است، تفسیر کرده‌اند.

وی بیان کرد: اولین نکته‌ای که می‌توان در این‌باره بیان کرد این است که بر اساس مطالعاتی که من داشته‌ام و مستندات موجود، «صلاة» در قرآن و به ویژه در سوره‌های مکی ناظر بر امری فقهی نیست. ادعای ما این است که به طور کلی واژه «صلاة» در قرآن به معنای عمل فقهی که شامل قیام، رکوع، سجده، اذکار و... نیست، اما افرادی این ادعا را نمی‌پذیرند و لذا بیان می‌کنیم که این واژه حداقل در سور مکی به معنای این امر فقهی بیان نشده است. به این ترتیب کلمه «صلاة» در قرآن به معنای عمل فقهی که امروزه بیان می‌شود نیست، اما این واژه در روایات به معنای امر فقهی عنوان شده است.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که «نماز در قرآن به معنای نیایش توأم با ستایش و دعا و دعوت همراه با جلب توجه معبود، معشوق و محبوب است»، ادامه داد: به سبب این‌که این موضوع با برخی از تفاسیر و معانی موجود سازگار نیست، من باید آن را اثبات کنم. نکته کاربردی که در این خصوص وجود دارد این است که برخی افراد زمانی که استحسان و ذوقیاتی را بررسی کرده و از آیات قرآن استخراج می‌کنند که با کلیت دین سازگار است، به سرعت آن را می‌پذیرند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال بسیاری از افراد تصور کرده‌اند که عبارت «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» به این معناست که در دشواری‌ها به نماز روی آورید. این تفسیر در ظاهر با هیچ بخش و قسمتی از دین برخورد و تناقض نداشته و بلکه برخی از آداب و آیین دینی را محکم‌تر می‌سازد. به همین دلیل عده‌ای به این تفسیر بسنده کرده و افرادی نیز معترض نشده‌اند که ممکن است «صلاة» به این معنا نباشد و همین موضوع به مرور زمان باعث بدفهمی از آیه شده است، به طوری که گاهی این موضوع در مسائل اجتماعی، بر درونگرایی اجتماعی تأکید داشته و آن را تقویت کند و به عبارتی مانع از جهش‌های اجتماعی شود.

آزاد عنوان کرد: در برخی از تفاسیر عبارت «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُون» نیز کلمه «صلاة» را به معنی نماز -عمل فقهی- در نظر گرفته‌اند و بیان کردند که با توجه به این‌که ریا مبطل نماز است. هم‌چنین به سبب این‌که در قسمت‌های دیگری از قرآن نیز «صلاة» در کنار «زکات» بیان می‌شود، بنابراین عبارت «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُون» نیز به معنی زکات در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام این موضوعات به برداشت افراد از واژه «صلاة» بستگی دارد. به شکلی که برخی تصور کرده‌اند منظور از نماز برخی از حرکات، قرائات و... در قالب برخی قواعد فقهی است که امروزه آن را به عنوان نماز شرعی می‌شناسیم.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: به این ترتیب این موضوع به ما می‌فهماند که هر آنچه ذوق ما آن را به نفع دین بیان کرد، به سرعت آن تفسیر را نپذیریم و بنا بر این تفسیر ذوقی دین را بنا نکنیم. بسیاری از آنچه که در حال حاضر تحت عنوان اعجاز علمی قرآن بیان می‌شود، برداشتی سطحی از مسائل علمی است که در آیات بیان شده است. حتی ممکن است برخی از آن‌ها در علوم تجربی نیز رد شده باشند، اما عده‌ای هم‌چنان آن را به عنوان اعجاز علمی عنوان می‌کنند، زیرا احساس می‌کنند از این طریق می‌توانند از دین دفاع کنند.

وی اضافه کرد: با این حال باید به این نکته توجه کرد که اگر این برداشت‌های سطحی را ملاک و مبنای دفاع از دین قرار دهیم، ممکن است در مباحث تخصصی‌تر و عمیق‌تر این موضوعات به نتایجی دست پیدا کنیم که با برداشت سطحی متفاوت باشد و به تبع دفاع مبنی بر این برداشت سطحی نیز فرو بریزد که این امر وهم دین خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم علیرضا آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن این بیانیه آمده است: "تکرار اقدام وقیحانه و توهین‌آمیز به ساحت مقدس قرآن کریم و هر کتاب مقدس دیگر، بی‌احترامی و اقدامی آشکارا و تحریک‌آمیز بوده و این اقدام غیرانسانی در سوئد با وجود حمایت برخی جنایتکاران جهانی مورد تأیید هیچ انسان آزاده و هیچ کدام از جوامع و کشورهای حامی صلح و امنیت جهانی نیست.

این بیانیه می‌افزاید: به یقین تکرار این اقدام و رفتار اسلام ستیزانه با سلطه رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و در سایه حمایت‌های صهیونیزم جهانی صورت می‌گیرد که نه تنها هیچ خللی به اعتقاد به این کتاب آسمانی ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب همبستگی و وحدت پیروان ادیان آسمانی خواهد شد و همه ادیان آسمانی این عمل زشت را محکوم می‌کنند.

در بیانیه تاکید شده است: امید است ملل آزاده جهان با اطلاع و اشراف به نیات دشمنان که هدف همان انحراف اذهان عمومی از جنایت‌های رخ داده در غزه و جنبش دانشجویی و در راستای جریحه‌دار کردن احساسات پیروان ادیان الهی در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا می‌باشد، این حرکت وقیحانه را به شدت محکوم کنند تا جسارت توهین به ادیان و کتب الهی برای همیشه دفن شود.

خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری مراتب نفرت و انزجار خود را از این عمل شوم و شیطانی اعلام و آن را شدیداً محکوم می‌کند و از تمام نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که با این گونه اقدامات به طور قاطع برخورد و از تکرار آن جلوگیری به عمل آید".

کد خبر 6097533

دیگر خبرها

  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر
  • خلیفه کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»