Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@07:04:29 GMT

تسویه حساب دفتری نیازمندان با ما

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۶۳۲۶

تسویه حساب دفتری نیازمندان با ما

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: فرهنگسرای گلستان این طرح را با هدف دستگیری از نیازمندان، مساکین و کارگران روزمزد و آسیب‌دیدگان از کرونا در محله‌های کم‌برخوردار مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران اجرا می‌کند. این طرح که با مشارکت خیّران در حال اجراست، تاکنون بازخورد مثبتی در میان شهروندان داشته است. در این طرح بیشتر تمرکز دست‌اندرکاران بر تأمین نیازهای قطعی و اولویت‌دار افراد کم برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح افراد خیر یا حتی افراد معمولی که به دنبال کار خیر هستند شناسایی می‌شوند و با این طرح قرار است جرقه‌ای در ذهن مردم عادی روشن شود تا نسبت به شرایط بد اقتصادی همنوعان خود بی‌تفاوت نباشند و به سهم خود شرایط را برای افراد نیازمند آسان کنند. ویژه‌برنامه «حساب دفتری» تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سال پیش خرید اجناس و اقلام نسیه در میان برخی شهروندان رایج بود و مغازه‌داران هم به نوعی با این موضوع کنار آمده بودند و گروهی از شهروندان به اصطلاح حساب دفتری در مغازه محل داشتند اما این موضوع به مرور منسوخ شد و مدت‌ها بود دیگر سوپرمارکت‌ها اجناس نسیه در اختیار شهروندان قرار نمی‌دادند و تابلوی کوچک «نسیه نداریم» بر دیوار مغازه حکایت از این مسئله داشت. اما بعد از اپیدمی کرونا که کسب و کار خیلی‌ها از رونق افتاد و حتی برخی از شهروندان کار و کسب خود را از دست دادند به نوعی موضوع خرید اجناس نسیه دوباره در میان برخی از شهروندان رایج شد.

در چنین شرایطی بود که علاوه بر سوپرمارکت‌ها، برخی اصناف دیگر مانند نانوایی‌ها برای برخی از شهروندان نیازمند که کار و کسب‌شان را در اثر کرونا از دست داده بودند حساب دفتری باز کردند. در این رابطه، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اجرای طرحی شهروندان را برای کمک به همنوعان خود ترغیب کرد.

اساس کار به این صورت است که خیّران به سراغ کاسبانی که اجناس نسیه‌ای به اهالی کم برخوردار فروخته‌اند، می‌روند و حساب دفتری این افراد را تسویه می‌کنند و هیچ چشمداشتی به برگشت این مبلغ ندارند. در صورتی که خیر تمایل داشته باشد به خانواده‌های نیازمند برای کمک بیشتر معرفی می‌شود و در غیراین صورت خیر ناشناس باقی می‌ماند. این طرح از اسفند ماه سال گذشته و همزمان با شب‌عید آغاز و تاکنون با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.  

شرایط سخت افراد کم برخوردار

در منطقه ۸ که از مناطق شمال شرق پایتخت محسوب می‌شود، طرح «حساب دفتری» از سوی فرهنگسرای گلستان اجرا می‌شود. برای آشنایی با کم و کیف اجرای این طرح سراغ یکی از شهروندان خیر و شرکت‌کننده در طرح «حساب دفتری» رفتیم. محمد دارابی، صاحب سوپرمارکتی در محله نارمک است.

او همین‌طور که دفتر نسیه اهالی را ورق می‌زند، در خصوص وضعیت اقتصادی برخی از شهروندان می‌گوید: «خریدهای روزانه اهالی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و به نیازهای اولیه آنها محدود شده است. یعنی برخی فقط می‌توانند نیازهای اولیه خود را در حد خرید چند دانه تخم‌مرغ، یک پاکت شیر و چند قلم جنس ناچیز تأمین کنند.» دارابی می‌افزاید: «من هر روز در مغازه‌ام با افرادی روبه‌رو می‌شوم که به قفسه‌های اجناس فقط نگاه می‌کنند و قدرت خرید ندارند. در این شرایط تنهاکاری که از دستم برمی‌آید این است که اجناسی را به‌صورت نسیه در اختیار آنها قرار دهم. به افراد کم برخورداری که می‌شناسم نسیه می‌دهم تا نهایتاً این افراد در طول یک ماه نسبت به تسویه آن اقدام کنند.»

 افراد برخوردار وارد میدان کمک شوند

در طرح «حساب دفتری» هر شخصی با هر توان مالی می‌تواند گره از کار نیازمندان باز کند. «کمیل کبیری» یکی از خیّران منطقه ۸ در این خصوص می‌گوید: «شرایط اقتصادی جامعه و اپیدمی بیماری کرونا باعث شده است معیشت افراد بی‌بضاعت با مشکل مواجه شود. در چنین شرایطی شایسته است افراد برخوردار هوای نیازمندان را داشته باشند و وارد میدان کمک و مشارکت شوند تا همگی از این بحران سخت به سلامت وبا کمترین سختی عبور کنیم.» کبیری می‌افزاید: «شخصاً از لحاظ مالی خیلی مرفه نیستم و معتقدم هر شخصی با هر توان مالی می‌تواند به نیازمندان کمک کند.

به نظر شخصی من در شرایط فعلی باید هوای همسایه‌هایمان داشته باشیم و با انجام کارهای کوچک تأمین معاش را برای همسایه‌های نیازمند خود آسان کنیم. به‌عنوان مثال، به جای خرید ۱۰ نان برای خانه خود می‌توانیم ۵ نان برای خودمان بخریم و مابقی را به همسایه نیازمند خود بدهیم. شاید این کار بسیار ناچیز باشد اما کارساز است و به‌عنوان فرهنگ کمک به همنوع نهادینه می‌شود.»

 مردم باید دست به کار شوند

«رعنا نصرزاده» دبیر کل مرکز نیکوکاری بانوان نصر است و در خصوص اقدامات خیّران در طرح «حساب دفتری» می‌گوید: «یکی از اقداماتی که ما انجام می‌دهیم این است که خیّران را راهنمایی می‌کنیم که کجا و چگونه کمک مالی انجام دهند. شخصاً در کارهای خیر شرکت می‌کنم اما آنقدر مرفه نیستم که بتوانم حساب دفتری همه افراد بی‌بضاعت را تسویه کنم و این کار را به کمک دوستان و آشنایان خیر انجام می‌دهیم.» نصرزاده می‌افزاید: «در میان افراد نیازمند احتمالاً خانواده‌های با آبرویی هستند که به نان شب خود محتاجند اما دم نمی‌زنند. به همین دلیل ما انسان‌ها باید مشکل یکدیگر را ببینیم و در جهت رفع آن تلاش کنیم. در این صورت است که خداوند هم به ما نگاهی می‌اندازد. ما باید خودمان دست به کار شویم وکاری کنیم که شرایط را تا حدودی تغییر دهیم و مشکلات خانواده‌های نیازمند را به حداقل برسانیم.»

تأمین هدفمند نیازهای قطعی نیازمندان

کمک به افراد بی‌بضاعت در شرایط سخت کرونایی بسیار پررنگ‌تر از قبل توسط ارگان‌های مختلف انجام می‌شود. در حال حاضر هم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای اجرای طرح «حساب دفتری» پیشقدم شده است. «سعید رنجبریان» رئیس فرهنگسرای گلستان با یادآوری این موضوع می‌گوید: «شاعر بزرگی چون سعدی به این موضوع اشاره کرده‌ که «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» و این بیت شعر به‌صورت یک فرهنگ تبدیل شده و کمک به نیازمندان را میان شهروندان خیر نهادینه کرده است.

در شرایط کنونی که کرونا بر معیشت و درآمد شهروندان تأثیر گذاشته است و بسیاری از افراد کم‌بضاعت بیکار شده‌اند و برخی کار و کاسبی‌شان از رونق افتاده و عده‌ای واقعاً شرمنده خانواده شده‌اند، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در یک اقدام جهادی وارد میدان شده و تأمین هدفمند نیازهای قطعی افراد بی‌بضاعت را در دستور کار خود قرار داده است.» رنجبریان ادامه می‌دهد: «ما در این طرح سعی کرده‌ایم تمرکز خود را بر رفع نیازهای قطعی افراد کم برخوردار بگذاریم و به‌صورت هدفمند عمل کنیم. این درحالی است که در گذشته تأمین نیازها به‌صورت هدفمند انجام نمی‌شد. به‌عنوان مثال یک فرد نیازمند در خصوص تأمین پوشاک فرزند خود با مشکل مواجه بود و ما برای او خوراک فراهم می‌کردیم. در حال حاضر دیگر این‌گونه نیست و ما نیازهای اولویت‌دار و قطعی افراد کم‌بضاعت را شناسایی می‌کنیم و طبق آن وارد عمل می‌شویم.»

او در خصوص طرح «حساب دفتری» می‌افزاید: «یک سنتی که از قدیم‌الایام در میان کاسبان متدین و با انصاف در حال اجراست موضوع حساب دفتری است. حالا هم در شرایط کرونا مایحتاج اهالی محله را که نقدینگی ندارند، به‌صورت نسیه دراختیارشان قرار می‌دهند تا زمانی که وجه نقدشان تأمین شد نسبت به تسویه حساب دفتری خود اقدام می‌کنند. به همین دلیل ما ایده‌ای داشتیم که تعدادی از خیّران را شناسایی کنیم و یک پل ارتباطی باشیم تا این خیّران بتوانند با مراجعه به کسبه‌ای که حساب دفتری دارند، حساب افراد نیازمند را تسویه کنند که خوشبختانه این طرح تصویب شد و بازخورد مثبتی داشت. در این طرح صرفاً هدفمان این نبود که خیّران به ما مراجعه کنند بلکه هدفمان این بود که جرقه‌ای در ذهن افرادی که به دنبال باقیات الصالحات هستند، روشن کنیم.»

کد خبر 593092 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۸ فرهنگسرا خیریه شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۸ فرهنگسرا خیریه شهر افراد کم برخوردار برخی از شهروندان افراد بی بضاعت نیازهای قطعی حساب دفتری خی ران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۶۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت الله هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به نیازمندان در کشیدن، پر کردن، جرم گیری، برساژ و عصب کشی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب شهر زنجان خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر وظیفه خدمت رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه یکهزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم ها تحویل بیماران نیازمند داده خواهد شد.

برپایی بیمارستان درمان و توانبخشی با ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان از راه اندازی بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی خبرداد و گفت: در این بیمارستان خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان به مراجعان از ۱۲ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه جاری انجام خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: در این مدت بیان شده پزشکان عمومی و متخصص کودکان، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در بیمارستان درمان و توانبخشی بیماران نیازمند را ویزیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال احمر استان ارجاع داده می شوند.

حضور ۵ مشاور داوطلب برای ارائه خدمات رایگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در مدت ارائه خدمات دندانپزشکی، درمان و توانبخشی پنج مشاور داوطلب جمعیت هلال احمر آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان خواهند بود.

هاشمی افزود: علاوه بر خدمات بیان شده، روزانه چهار مربی هلال احمر اقدام به ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به عموم مردم و علاقمندان به صورت رایگان خواهند کرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز به اجرای طرح مرهم زائر اشاره کرد و گفت: در این طرح داروهای مازاد همشهریان زنجانی جمع آوری و با کمک داوطلبان، پرستاران و متخصصین داروخانه ها تفکیک شد.

علی منفرد ادامه داد: این داروها در قالب اجرای طرح کاروان سلامت توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در صورت نداشتن داروی مورد نیاز بیماران نیازمند، کد رهگیری دارویی صادر و از طریق داروخانه های هلال احمر به صورت رایگان تامین می شود.

گفتنی است، اردوی جهادی با رویکرد درمانی، آموزشی، فرهنگی و با تمرکز بر ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به جامعه هدف نیازمند، با مشارکت قرارگاه جهادی الکفیل و جمعیت هلال احمر استان زنجان در مجموعه ورزشی ۶ هزار نفری انقلاب شهر زنجان از ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار خواهد کرد و تاکنون در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و گیلان این اردوی جهادی اجرا شده است.

کد خبر 6092516

دیگر خبرها

  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گلستان تا خرداد ماه تسویه می شود
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند