Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه مجازی جشنواره «یاریگران زندگی» با بیان اینکه برای مبارزه با مواد مخدر دو مساله مهم باید در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: نخست تبدیل کردن مبارزه با مواد مخدر از یک مساله سازمانی و نهادی به یک مساله ملی است به این معنا که تک تک افراد جامعه  احساس مسوولیت فردی و اجتماعی نسبت به این امر داشته باشند و همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی هم مسوولیت اجتماعی خود را معطوف به آن کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: دیگری باید تعریف رویکردها و اولویت بندی رویکردها صورت گیرد. سه رویکرد شامل رویکرد امنیتی - انتطامی، رویکرد پزشکی - درمانی و رویکرد پیشگیری - بهداشتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که هر سه مهم هستند اما تبیین نقطه استقرار و اولویت گذاری مخصوصا جبران تاخیر  بسیار مهم تر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه که باید به نحوی این رویکردها اولویت بندی شوند، خاطرنشان کرد: برای اینکه بحث مواد مخدر تبدیل به مساله فراگیر مسوولیت اجتماعی، فردی و سازمانی تبدیل شود باید دامنه بحث مواد مخدر از قالب های گوناگون بررسی تا در حوره مسوولیت اجتماعی‌ احساس و انگیزش ایجاد شود. 

مواد مخدر آسیب اجتماعی چند وجهی است
صالحی با تاکید بر اینکه کمتر مساله از مسایل آسیب های اجتماعی به انداز مواد مخدر چند وجهی هستند، گفت: این چند وجهی بودن عمق و گستره مساله را بیشتر می کند؛ از لحاظ گستره جمعیتی به غیر از بیش از دو میلیون معتاد، حداقل هشت تا 10 میلیون نفر از افراد جامعه را با بحث مواد مخدر درگیر می کند. از لحاظ عوارض فردی هم روی عوارض جسمانی و شیوع بیماری در فرد مصرف کننده بسیار اثرگذار است تا آنجا که مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر چشمگیر است. از این رو حجم قابل توجهی از بیماری های جسمانی به این حوزه بازمی گردد.
وی با یادآوری اینکه اعتیاد در گسترش بیماری های روانی و روحی تاثیرات وسیعی دارد و ضعف اراده و اعتماد به نفس را به دنبال دارد، تصریح کرد: وقتی موادمخدر را در هسته فردی نگاه می کنیم آن را با دامنه وسیعی از پیامدها و آسیب ها می بینیم ضمن اینکه در حوزه جمعی هم پیامدهای آن وسیع است که نمونه آن تاثیر بر اقتصاد خرد و کلان و معیشت خانوار، بیکاری و عوارض اقتصادی و کاهش بهره وری است. 
 

منشا ۶۵ درصد خشونت های خانگی اعتیاد است
صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه اجتماعی، آسیب اعتیاد قابل توجه تر و ملموس تر است، خاطرنشان کرد: اعتیاد در سرقت خرد، چهل درصد تاثیر دارد ضمن اینکه در ایجاد ناامنی اجتماعی نقش برجسته ای دارد. همچنین تاثیر اعتیاد در حوزه خشونت های خانوادگی، ۶۵ درصد، کودک آزاری۳۰ درصد، قتل های عمد ۲۵ درصد، نزاع و خشونت ۲۳ درصد و طلاق ۵۰ درصد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کرد مقابله با مواد مخدر به مسوولیت فردی و ملی تبدیل شود، گفت: این امر وقتی میسر است که این دامنه در باور تک تک افراد و در باور، معرفت و احساس آنان نهادینه شود که حس کند در نجات یک فرد و جامعه مهم است.

صالحی یادآور شد: در حوزه فرهنگی تلاش می کنیم این باور ملی که اعتیاد کم خطر تر از کرونا نیست ایجاد شود. همچنین پیشگیری بیش از گذشته باید مورد اهتمام قرار گیرد و عوامل و زمینه های اعتیاد از جمله ذهنی انگیزشی و محیطی اجتماعی و حوزه های معرفتی را دربرگیرد تا آنجا که اطلاعات صحیح را جایگزین اطلاعات غلط کنیم و تمامی گزاره های غلط را بزداییم.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری، از حوزه های فرهنگ می توان استفاده کرد که در این قسمت به عنوان پیشنهاد و تقویت فضای همکاری باید گفت جشنواره با نگاه پیشگیری های معرفتی برگزار شد اما جا دارد تا نکات بیشتری مورد توجه قرار گیرد به عنوان نمونه در فضای کارهای سینمایی و مستند باید مطالعات و آسیب شناسی ها از عامه گرایی به نگاه عمقی تبدیل شود در این صورت حجم بالایی از فهم عمومی منتقل می شود.
صالحی افزود: نگاه تحلیل گرایی در این حوزه کمرنگ است و هنوز نتوانسته ایم که تیپ های مختلف اعتیاد را به معرض نمایش بگذاریم ضمن اینکه روایت ها به بدترین شکل روایت می شود که امیدواریم پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات با توجه به قرابت و امکانات علمی ستاد مبارزه مطالعات متناسب با اعتیاد را ارائه دهد.
جشنواره «یاریگران زندگی» به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با هدف آشناسازی هنرمندان و کسانی که تولیدکننده هنر هستند با گفتمان یاریگران زندگی و تولید فعالیت فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به صورت مجازی از آبان ۹۹ آغاز شد و ده هزار اثر ارسالی بررسی و رتبه بندی شد که ۵۰۰ اثر در بخش های مختلف داوری و از این میان به ۳۱ اثر جوایزی اهدا شد.
 

ادامه دارد...

برچسب‌ها سید عباس صالحی کودک آزاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی کودک آزاری سید عباس صالحی کودک آزاری اخبار کنکور مبارزه با مواد مخدر تبدیل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد

سرهنگ احمد نیکبخت در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای طرح مقابله با قاچاق مواد مخدر و برخورد با سوداگران مرگ، مأموران پلیس مبارزه بامواد مخدر این فرماندهی از انتقال محموله بز رگ مواد مخدر به وسیله ۲ دستگاه سواری در محور مواصلاتی کاشان_قم مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: در این راستا تیمی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان با همکاری مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم در ابتدای محور کاشان- قم حاضر و طی عملیاتی ضربتی ۲ دستگاه خودرو پژو حامل مواد مخدر را توقیف و در بازرسی از آنها مقدار ۴۳ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۴۲ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای داخل خودروها جاساز شده بود را کشف کردند.

رئیس پلیس مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در این رابطه ۳ متهم دستگیر که ضمن تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

کد خبر 6090057

دیگر خبرها

  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • دستگیری ۹ خرده فروش مواد مخدر در شهرستان بهارستان
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است