Web Analytics Made Easy - Statcounter

امکان استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی فراهم شد، قیمت جهانی طلا افزایش یافت، ترسیم اهداف بزرگ و کلیدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰، امکان ثبت چک‌های جدید با استفاده از تمامی کارت‌های شتابی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۷ فروردین شبستان به شرح زیر است:

امکان استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی فراهم شد

هادی خانی خاطرنشان کرد: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش می یابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند(I. TAX ) اصلی‎ترین مشخصه آن به شمار می رود.

معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: بستر سازی تسهیل، تسریع و توسعه خدمات الکترونیک به ذینفعان سازمان، ارائه اطلاعات مورد نیاز مؤدیان مالیاتی و عموم  مردم از سوابق پرونده های مالیاتی، یکپارچه سازی اطلاعات مؤدیان در یک درگاه واحد، کاهش مراجعات حضوری مردم به سازمان، افزایش رضایت مندی مودیان وکاهش مصرف کاغذ، از مهمترین اهداف اجرای این پروژه ملی به شمار می رود.

خانی یادآور شد: این درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir  و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، همینک آماده خدمات‎رسانی به مودیان مالیاتی می باشد.

وی تصریح کرد: از طریق این  پنجره واحد الکترونیک، حدود ۲۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می شود که از جمله این خدمات می توان به مشاهده پرونده های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامه‎های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد و همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‎های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.

 

ترسیم اهداف بزرگ و کلیدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی اوایل سال جدید در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد که بانک مرکزی در راستای محقق کردن شعار سال ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز و در چارچوب وظایف قانونی خود مهار تورم، تقویت ارزش پول ملی، ارتقای ثبات بازار، بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک ها از تولید، ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش های بانکی و نیز بستن منافذ فساد درنظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق را در اولویت خود قرار خواهد داد. اما بانک مرکزی از چه راه‌هایی می‌تواند به این مهم دست پیدا کند؟

کارشناسان اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل افزایش تورم در کشور را رشد نقدینگی می‎دانند و بر این اعتقادند چنانچه نقدینگی به کنترل درآید تورم نیز تا حدود زیادی مورد کنترل قرار خواهد گرفت، البته تورم غیر از مسئله مورد اشاره دلایل دیگر هم دارد، اما به نظر می‌رسد چنانچه بانک مرکزی در صدد برآید برای کنترل تورم، نقدینگی را تحت نظارت خود قرار دهد باید استقلال قوی داشته باشد. به این معنا؛ از آنجا که این نهاد پولی مالی وابسته به دولت است، بنابراین به طور طبیعی برای اجرای دستورات الزام دارد و در زمان لازم توانایی مقاومت در برابر تصمیمات اشتباه را ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد اولین قدم برای رفع این مسئله تقویت استقلال بانک مرکزی برای اجرای دقیق سیاست گذاری های پولی باشد.

از سوی دیگر خلق پول دیگر عامل افزایش نقدینگی براساس نگاه کارشناسان به حساب می‌آید که باز به همان موضوع استقلال و تکالیف دولت برمی‎گردد. همتی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی نگار درباره علل رشد تورم گفته است:«بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تامین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود.» نکته آزار دهنده ماجرا آن است که این خلق پول به مصرف تولید نمی‌رسد که در صورت این اتفاق شاید شرایط فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی رو بهبودی می‌رفت، در نهایت تاسف باید مطرح کرد نتیجه چاپ پول ورود آن به بازارهایی است که ثمره‌اش هر چه باشد، توسعه اقتصادی نیست.  

 

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

روز سه شنبه قیمت طلا افزایش یافت، با اینکه دلار پایین تر، شمش را برای خریداران خارج از ایالات متحده ارزان تر و جذاب تر کرد و کاهش سود خزانه داری ایالات متحده هم از آن بیشتر پشتیبانی کرد.

طلای اسپات با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۳۳.۳۱ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۷۳۵.۱۰ دلار در هر اونس رسید. دلار در برابر سایر ارزها تقریباً به پایین ترین حد دو هفته سقوط کرد، در حالی که سود خزانه داری آمریکا نیز کاهش داشت در حالی که سرمایه گذاران فروش اخیر اوراق قرضه دولتی را متوقف کردند.

سود خزانه داری کمتر به معنای هزینه کمتر برای نگهداری شمش است که بازگشتی ندارد.اما، داده ها نشان می دهد که فعالیت صنعت خدمات ایالات متحده در ماه مارس با رکورد بالایی افزایش داشته و به جذابیت طلا رسیده است.

این داده ها پس از ثبت رکوردهای شاخص های اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز، با درخشش این فلز زرد، سهام های آسیایی را در مسیر صعودی قرار داد. روز دوشنبه جانت یلن گفت که با کشورهای G۲۰ در تلاش است تا در مورد حداقل نرخ مالیات شرکت های بزرگ به توافق برسد.

روز دوشنبه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از پیشنهاد خود برای افزایش مالیات شرکت ها جهت کمک به پرداخت هزینه های زیرساختی خود دفاع کرد و گفت که او نگران آسیب این افزایش به اقتصاد نیست.

 

امکان ثبت چک‌های جدید با استفاده از تمامی کارت‌های شتابی

آمنه نادعلیزاده درباره روند اجرای قانون جدید چک اظهار داشت: در حال حاضر امکان ثبت چک با استفاده از کارت‌های شتابی در اپلیکیشن‌های پرداخت مهیا فراهم شده است. به عبارت دیگر با کارت هر بانکی امکان صدور و ثبت چک وجود دارد.



وی افزود: چک‌های جدید بنفش رنگ از اولین روز کاری سال جدید توسط شبکه بانکی توزیع شده است و از این پس صرفا این چک ها به مشتریان تحویل داده خواهد شد. نادعلی زاده ادامه داد: مشتریان می‌توانند از طریق سامانه استعلام اعتباری از وضعیت اعتباری صادرکننده چک اعم از تعداد و مبلغ چک های برگشتی وی مطلع شوند.

 

سخنگوی اجرای قانون جدید صدور چک تصریح کرد: این سرویس با ارسال شماره شناسه ۱۶ رقمی چک به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ از طریق پیامک و نیز مراجعه به وب‌سایت بانک مرکزی و اپلیکیشن‌های بانکی قابل ارائه به مشتریان هست.

 

دامنه نوسان تا قبل از انتخابات باز می شود

سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس در رابطه با  تاثیر روند انتخابات ۱۴۰۰ بر بازار سرمایه اظهار کرد: اگر ما یک بررسی داشته باشیم دولت ۲۳۹ هزار میلیارد تومان از بازار بدهی، سهام و مالیات درآمد کسب کرده است.

او بیان کرد: رئیس جمهور بعدی باید یک نگاه بهتری به بازار سرمایه داشته باشد.

عضو شورای عالی بورس در رابطه با دامنه نوسان گفت: از قبل دامنه نوسان و حجم مبنا در دست سازمان بورس و هیئت مدیره بود، اما در رابطه با دامنه نامتقارن بررسی‌های زیادی صورت گرفت.

سلاح ورزی گفت: نگاه غالب این است که دامنه نوسان باید با یک روند تدریجی باز شود، خود سازمان بورس هم برنامه‌هایی در این رابطه دارد.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری این امر اتفاق بیفتد.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار استعلام بدهی مالیاتی ممنوع الخروجی بانک مرکزی ایالات متحده دامنه نوسان فراهم شد سال ۱۴۰۰ ثبت چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشجویان دانشگاه پیام نور می‌توانند از ۸ لغایت ۱۶ اردیبهشت با مراجعه به سایت گلستان نسبت به تغییر محل آزمون خود اقدام کنند.

برای تغییر محل آزمون در ابتدا ضروری است که دانشجویان نسبت به پرداخت شهریه اقدام کنند تا گزینه تغییر محل آزمون برای آنها فعال شود.

اگر دانشجویی قصد تغییر محل آزمون خود را ندارد و می‌خواهد در همان مرکز محل تحصیل امتحان دهد، نیازی به انجام این عملیات ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟