Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:53:39 GMT

کوچ بهاره عشایر شهرستان ری آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۸۵۹۱

کوچ بهاره عشایر شهرستان ری آغاز شد

جبرئیل برادری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر شهرستان ری امسال از ۱۵ فرودین ماه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ری دارای ۲۰۰ خانوار عشایر از چهار ایل هداوند، کلهر، طایفه عرب صحنـایی و کلکوهی است، خاطرنشان کرد: عشایر این شهرستان با نگهداری از ۳۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و تولید سالانه یکهزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز استان تهران دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی براینکه فردی از عشایر شهرستان ری به ویروس کرونا مبتلا شوند به دست نیامده ولی با این حال اداره جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه های بهداشتی شهرستان بر سلامت این افراد نظارت داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی شهرستان ری در زمان کوچ عشایر طرح 'پشتیبانی کوچندگان' را اجرا می کند، افزود: در این طرح خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی بهداشتی، تامین آب شرب و واکسیناسیون دام و بازگشایی ایل راه ها انجام می شود.

عباسی یادآور شد: حمام های ضد کنه برای گوسفندان نیز در جهت سلامت دام های عشایر در طول مسیر کوچ توسط جهاد کشاورزی راه اندازی شده، ضمن اینکه ایل راه ها بازگشایی و نهاده های دامی نیز تامین شده است.

به گزارش ایرنا، عشایر شهرستان ری با ۳۵ هزار دام سبک و یکهزار نفر شتر از چهار ایل هداوند، کلهر، طایفه عرب صحنـایی و کلکوهی تشکیل شده اند که در زمان قشلاق در روستاهای مسگرآباد، لپه زنگ، توتک، چهلقز و غنی آباد ری مستقر هستند و با تولید سالانه یکهزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۰ درصد از نیاز بازار مصرف مردم ری را تامین می کنند.

دشت لار در کوهپایهٔ قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی در حدود یک میلیون نفردر جنوب استان تهران واقع شده است.

برچسب‌ها زندگی عشایری شهرستان ری مدیریت امور عشایر استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری شهرستان ری زندگی عشایری شهرستان ری اخبار کنکور عشایر شهرستان ری استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۸۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

محمد حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عشایر استان خراسان رضوی به طور سنتی در فصل بهار از مناطق قشلاقی خود که در دشت‌ها و مناطق کم‌ارتفاع واقع شده به سمت ارتفاعات و مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی افزود: کوچ در زندگی عشایر یک رویداد بوده که به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ روز در مسیر ایلراه‌های عشایری ادامه دارد و عشایر پس از استقرار در مناطق ییلاقی حداکثر ۳ ماه در این مراتع حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: ارتفاعات هزار مسجد، کوه‌های عمارت، محمدبیک، اسفجیر، سنجربیک و ارتفاعات شهرستان‌های دارای عشایر استان، از جمله مناطقی هستند که عشایر در آنها مستقر می‌شوند.

جعفری گفت: در حال حاضر ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند که ۹۳۶ هزار واحد دامی را در اختیار دارند و در ۱۷ شهرستان استان پراکنده هستند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به نقش و اهمیت عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی، تصریح کرد: عشایر استان خراسان رضوی سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن شیر، ۱۳۰۰ تن پشم، کرک و مو و ۱۶ هزار مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

کد خبر 6089118

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • کانون خدمت رضوی شهرستان تهران آغاز به کار کرد
  • کانون خدمت رضوی شهرستان تهران آغاز به کار کرد/بزرگترین پرچم رضوی در پایتخت به اهتزاز درمی‌آید
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • آغاز کشت بهاره به لطف باران‌های بهاری در شهرستان زیرکوه