Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سیدیاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما، درباره اعطای رانت به افراد خاص گفت: اگر دولت آمد به یک بنگاه اقتصادی یا افراد خاصی امتیاز خاصی داد که منجر به افزایش سود آن بنگاه یا واردات در حوزه خاصی شد این حتما رانت است که در این دولت هم در حوزه واردات فراوان داشتیم، اما اگر شما یک بنگاه اقتصادی هستید که ایده‌ای برای مثلا تولید واکسن دارید و دولت امتیاز می‌دهد که تکلیفی در ازای آن انجام دهید و مشکلی از مشکلات کشور حل کنید و بین منافع بخش خصوصی و انتفاع ملی گره زد اینجا یک رابطه‌ای بین انتفاع شما و حل مشکلی از کشور وجود دارد و این دیگر اسمش رانت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دولت جوان حزب‌اللهی قرار است بیاید که همین مشکلات را حل کند، عنوان کرد: اینکه حضرت آقا می‌فرمایند دولت جوان حزب‌اللهی و بیانیه گام دوم در همین راستاست، جوانانی که جوانان گام دومی هستید، فصل دوم انقلاب فصل ثمردهی انقلاب اسلامی از حیث نیروی انسانی در ساختار جمهوری اسلامی است، یعنی الان جوانان تربیت‌یافته همین مرزوبوم و نظام هستند که به ثمردهی رسیدند و باید بیایند ایده‌ها را اجرا کنند و مشکلات را حل کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: تصور غالب این است که کره جنوبی با بازار آزاد رشد کرده، اما در واقع آنها با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تولید داخل به این پیشرفت رسیدند، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به شدت از تولید داخل حمایت کردند و زمانی که به قدرت رقابت رسیدند گفتند تجارت آزاد، اما هرجا دیدند از رقابت آسیب می‌بینند دوباره به حمایت‌گرایی برگشتند.

جبرائیلی در پاسخ به این سؤال که «راهکار شما امروز برای حل مشکلات اقتصادی چیست» افزود: مثلا در حوزه مسکن 600 درصد در این دولت افزایش قیمت داشتیم، مسئله مسکن هم به تحریم ربط دارد؟ الان مسئله مسکن ناشی از طرز تفکر است، وقتی طرح عظیمی مثل مسکن مهر شروع می‌شود به جای اینکه آسیب‌شناسی شده، معضلات آن برطرف شده و توسعه یابد، می‌‌گویند طرح مزخرفی است و آقای روحانی می‌گوید وظیفه دولت این است که ببیند این ساخت و سازها چهره شهر را زشت نکند، وقتی تفکر این است که وظیفه دولت را از تهیه مسکن مردم به زیباسازی تقلیل دهید معلوم است که اوضاع چنین می‌شود.

این محقق اقتصاد سیاسی در ادامه تأکید کرد: وظیفه دولت این است که در آنچه که مربوط به معیشت مردم و پیشرفت کشور است نقش حامی، هادی و ناظر داشته باشد، وظیفه دولت این است که قیمت زمین را برای مردم صفر کند، همان‌طور که در طرح مسکن مهر کرد.

وی افزود: مثالی می‌زنم تا ببینید حاکم شدن یک تفکر غلط  تا چه حد باعث می‌شود که اقتصاد ضربه بخورد. قبل از اینکه تحریم شویم دو جور صادرات داشتیم نفتی و غیرنفتی، 70 درصد صادرات غیرنفتی ما مواد پتروشیمی، پایه نفتی و نیمه خام است یعنی منابع کشور را صادر می‌کنیم و صادرات صنعتی ما هم 10 درصد است، ما نفت را صادر می‌کردیم و ارز حاصل از آن را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دادیم تا کالا وارد کنند و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هم صرف واردات قاچاق یا صرف خرید ملک در خارج یا صرف عیش و خوشگذرانی می‌شد.

جبرائیلی با طرح این پرسش که آیا کشوری که در جنگ اقتصادی است اینطور باید با منابع ارزی‌اش برخورد کند، گفت: آیا قدرت خرید خارجی که ارز کسب می‌کند برای صادرکننده است، مگر صادرکننده پول مالیات  زیرساخت و مواد اولیه را به دلار داده که ارز برای آن باشد، اینکه از کره جنوبی مثال می‌زنیم همین است که به غرب نگاه کرد چیزهای خوب را گرفت و چیزهای بد آن را کنار گذاشت، آمریکا یک سری تجویزهایی به آنها کرد آنها هم نپذیرفتند، حتی آمریکا تا مرز تحریم کره جنوبی رفت و آن را تحریم تسلیحاتی کرد و کره جنوبی رفت سراغ توسعه صنایعش که شرکت‌های بزرگ هم برای اینکه دستاورد بزرگی حاصل کنند در خدمت دولت قرار گرفتند.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان کرد: در حالیکه ما همه چیز را به امان خدا ول کردیم، نتیجه این شد که زمانی که در فروش نفت دچار مشکل شدیم در تأمین ارز در داخل کشور هم بحران ایجاد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این مطلب که در کشور به جای حمایت از تولیدکننده با آن برخورد چکشی می‌شود، یادآور شد: نقش حمایتی دولت یعنی اینکه در ازای هدایتی که از تولیدکننده می‌کنی از او حمایت کنی و در ازای حمایتی که می‌کنی نظارت کنی، اما ما آن‌قدر که بر تولیدکننده فشار می‌آوریم با واردکننده هیچ کاری نداریم، یعنی اگر شما بروید در کار واردات و دلالی خیلی راحت‌تر از این است که وارد تولید شوید، سودت بیشتر و کارت هم راحت‌تر است.

جبرائیلی در پایان اظهار کرد: چون ما رابطه دولت و بخش خصوصی را درست تعریف نکردیم و کسی که در رأس دولت قرار گرفته فقط به فکر این است که روابط خارجی را خوب کنم تا کشور آباد شود، برجام باید بیاید تا آب خوردن مردم هم درست شود، آن چیزی که تقویت می‌شود دلالی و واردات است، این‌طور که تولیدکننده حمایت نمی‌شود معلوم است که این بلا بر سر تولیدکننده می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سید یاسر جبرائیلی برنامه بدون توقف تحریم کره جنوبی وظیفه دولت کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردی که نتانیاهو ثبت کرد

دولت نتانیاهو پیش از شروع جنگ غزه و از ابتدای روی کار آمدنش در سال ۲۰۲۲ به یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی و اجتماعی در داخل سرزمین‌های اشغالی تبدیل شد به طوریکه تظاهرات‌های بی‌سابقه علیه دولتش در شهرهای بزرگ نظیر تل‌آویو و اورشلیم (قدس) شکل گرفت. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، مهدی بختیاری در یادداشتی نوشت: با گذشت 208 روز از آغاز جنگ غزه، موج ضدصهیونیستی بیش از پیش در کشورهای مختلف جهان گسترده شده است. اتفاقات اخیر در دانشگاه‌های مهم و بزرگ آمریکا و تظاهرات‌ بی‌سابقه دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها در حمایت از مردم غزه و مخالفت با جنایت‌های اسرائیل در جنگ اخیر - که با سرکوب شدید پلیس آمریکا همراه شده است - را نباید دست‌کم گرفت.

آمریکا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی است که در طول چند دهه گذشته هیچگاه چتر حمایت‌های بی‌دریغش چه در عرصه سیاسی و بین‌المللی، چه اقتصادی و چه تکنولوژیک و نظامی، یک روز هم از سر این رژیم جمع نشده است.

آمریکا با باز گذاشتن دست اسرائیل در انجام هرگونه جنایت و حمایت از آن در مجامع بین‌المللی شریک جرم اصلی آنهاست و دستش به همان اندازه به خون مسلمانان و مردم بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطین آغشته است اما همین دولت جنایتکار آمریکا هم توان جلوگیری از افزایش موج ضدصهیونیستی در کشور خودش را ندارد. جنگ غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع این منطقه که تعدادشان از 40 هزار نفر فراتر رفته (باز هم باید یادآوری کرد بیش از 70 درصد این شهدا را زنان و کودکان فلسطینی تشکیل می‌دهند) اسرائیل را در افکار عمومی به منفورترین واحد سیاسی جهان تبدیل کرده است.

دولت نتانیاهو پیش از شروع این جنگ و از ابتدای روی کار آمدنش در سال 2022 به یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی و اجتماعی در داخل سرزمین‌های اشغالی تبدیل شد، به طوری که تظاهرات‌های بی‌سابقه علیه دولتش در شهرهای بزرگ نظیر تل‌آویو و اورشلیم (قدس) شکل گرفت که خواهان سرنگونی دولت مستقر و انتخابات زودهنگام بودند؛ اتفاقی که اسرائیل پیش از آن، 5 سال مداوم با آن درگیر بود.

شروع جنگ غزه و ناتوانی دولت نتانیاهو در تحقق اهدافی که اعلام کرده بود (بویژه آزادی اسرای در دست حماس) بر شدت این مخالفت‌ها افزود و ساکنان سرزمین‌های اشغالی (چه خانواده‌های اسرا و چه سردمداران سیاسی و اپوزیسیون) همگی فقط یک شعار می‌دهند: سقوط دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام. بر این موضوع باید آغاز روند استعفا و برکناری مقصران شکست اسرائیل از حماس در 7 اکتبر را هم افزود که با استعفای «آهارون هالیوا» رئیس آمان (اطلاعات ارتش اسرائیل) آغاز شد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد گسترش آن و درگیر شدن شخصیت‌های مهم‌تری نظیر رئیس ستاد ارتش و دیگران هم باشیم.

موج نفرت از رژیم صهیونیستی امروز نه فقط در سرزمین‌های اشغالی و نفرت از صهیونیسم نه فقط در کشورهای جهان اسلام، بلکه در دیگر نقاط عالم و کشورهای غیراسلامی نیز شکل گرفته است و این موج گسترده نه‌تنها اسرائیل را در جهان منزوی‌تر کرده، بلکه گریبانگیر بزرگ‌ترین حامی آن نیز شده است.

جو بایدن، رئیس دولت فعلی آمریکا رابطه چندان مطلوبی با نتانیاهو ندارد و به نظر می‌رسد فشار افکار عمومی نیز وی را در حمایت‌های همه‌جانبه از این رژیم و جنایاتش (برای مثال در موضوع حمله به رفح) با تردید زیاد مواجه کرده است.

البته همین‌جا باید یادآور شد دولت آمریکا هیچگاه نه حاضر است و نه می‌تواند دست از حمایت اسرائیل بردارد. اسرائیل مهم‌ترین حربه و امتیاز آنها در دل جهان اسلام و غرب آسیاست و اگر آمریکا روزی دست از حمایت رژیم اشغالگر بردارد (که اینچنین نخواهد شد) آن وقت دیگر هیچ کشور متحدی در منطقه روی آمریکا حساب باز نخواهد کرد (این کشورها چگونگی حمایت دولت آمریکا از صربستان، مصر، عراق، لیبی و دیگران را به چشم دیده‌اند).

با این حال به نظر می‌رسد در مقطع فعلی، دولت آمریکا هم حاضر نیست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، همه داشته‌هایش را خرج نتانیاهو کند. رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آخر شورای امنیت سازمان ملل در موضوع آتش‌بس هم از همین جهت قابل تحلیل است.

موجی که امروز در آمریکا برپا شده، ثمره همین حمایت‌های بی‌دریغی است که آمریکا از پول و آبروی مردم کشورش پای خون‌ریزترین رژیم یک قرن اخیر هزینه کرده است؛ موجی که نه آمریکا و نه پلیس قدرتمندش توان جلوگیری از آن و گسترشش به دیگر نقاط این کشور و حتی جهان را نخواهد داشت. گسترش این موج ضدصهیونیستی و همه‌گیر شدن آن در همه جای جهان فقط و فقط از توان یک نفر برمی‌آمد: بنیامین نتانیاهو!

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • رکوردی که نتانیاهو ثبت کرد
  • احداث ۲۷ شهر جدید در نقاط ساحلی