Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس ستاد مشترک ارتش اردن بر آمادگی کامل نیروهای مسلح و امنیتی این کشور جهت تعامل با هرگونه رخداد داخلی و منطقه ای تاکید کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن بر آمادگی کامل نیرو‌های مسلح و امنیتی این کشور جهت تعامل با هرگونه رخداد داخلی و منطقه‌ای تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرلشکر ستاد یوسف الحنیطی گفت، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های امنیتی اردن، دارای توانمندی، شایستگی و تجربه اند و این ویژگی‌های به آنان این امکان را می‌دهد تا بتوانند با رخداد‌های داخلی و منطقه ای، در هر سطحی تعامل داشته باشند.
وی همچنین بر توانمندی نیرو‌های مسلح و امنیتی جهت برخورد قدرتمندانه با هرگونه تهدید مرزی و ناکام گذاشتن هرگونه تلاش برای بی ثباتی کشور و ایجاد دلهره در شهرونان تاکید کرد و این ماموریت‌ها را از وظایف این نیرو‌ها در قبال کشور و رهبران کشور دانست.

شاهزاده حمزه در نامه‌ای از وفاداری به پادشاه گفت
شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین با اشاره به نامه شاهزاده حمزه در اردن اعلام کرد، این شاهزاده در نامه خود تصریح کرد، به عهدم با پدران و اجداد، به میراثی که از آنان به ما رسیده است، به حرکت در مسیر آنان و به پادشاه، خالصانه وفادار خواهم بود.
وی افزود، همواره پشتیبان پادشاه و ولیعهد او خواهم بود.
دیوان سلطنتی اردن این نامه را منتشر کرد و افزود: شاهزاده حمزه آن را در منزل شاهزاده حسن و در حضور شاهزادگان دیگر امضاء کرده است.
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، در بیانیه دیوان سلطنتی اردن آمده است: پس از اینکه عبدالله دوم شاه اردن تصمیم گرفت در چارچوب تحولات دو روز گذشته در چارچوب خاندان هاشمی با قضیه شاهزاده حمزه بن الحسین برخورد کند، این قضیه را به شاهزاده حسن بن طلال(عموی پادشاه) واگذار کرد تا او با شاهزاده حمزه تماس بگیرد و شاهزاده حمزه هم تاکید کرد که به رویکرد خاندان هاشمی و رویکردی که پادشاه برای شاهزاده حسن مشخص کرده است، پایبند است.
بر اساس این بیانیه، شاهزاده حسن و شاهزادگان دیگر شامل هاشم بن الحسین، طلال بن محمد، غازی بن محمد، راشد بن الحسن امروز دوشنبه با شاهزاده حمزه در منزل شاهزاده حسن جمع شدند و شاهزاده حمزه نامه‌ای را امضا کرد.
در متن این نامه آمده است که هاشمی‌ها در طول تاریخ باشکوه خود، رویکردی مبتنی بر عدالت، رحمت و شفقت را به حکومت اختصاص داده‌اند و هدف حکومتشان خدمت به ملت اردن و رسالت و اصول و آرمان‌های این ملت است. هاشمی‌ها هرگز جز صاحبان یک رسالت نبودند، سازندگان یک نهضت که خود را وقف خدمت به ملت و مردم آن کردند.
در ادامه این نامه آمده است: عبدالله دوم شاه اردن امروز امانتی را بر دوش دارد و در مسیر آباء و اجدادی پیش می‌رود و سرزمینی را اداره می‌کند که قانون اساسی بر آن حکومت می‌کند و با هوشیاری مردم و یکپارچگی آن مصون و مستحکم مانده است و با نهادهای ملی مستحکمی غیرقابل نفوذ شده است و از همین روست که اردن توانسته به مقابله با همه خطرها و چالش ها برود و به حول و قوه الهی پیروز شود.
در این نامه آورده شده است: منافع وطن باید بر همه چیز مقدم باشد. باید همگی حامی پادشاه در تلاش‌هایش برای حفاظت از اردن و منافع ملی آن باشیم تا بهترین‌ها را برای ملت اردن محقق کنیم و به میراث هاشمی‌ها پایبند بمانیم که خود را وقت خدمت به ملت کردند و پشت رهبری کشور بمانیم.
شاهزاده حمزه در پایان این نامه تاکید کرده است: من در سایه تحولات دو روز گذشته، خودم را در اختیار اعلی حضرت قرار می‌دهم و تاکید می‌کنم که بر عهد و پیمان آباء و اجدادی باقی خواهم ماند تا به میراث آنها وفادار بمانم و در راه آنها گام بر دارم و به رسالت آنها و به پادشاه وفادار بمانم و به قانون کشور عزیز هم پایبند بمانم و همواره یار و پشتیبان اعلی حضرت خواهم بود.
رسانه‌های اردن شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. منابع نزدیک به خاندان حاکم در این کشور بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند. با این حال، او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی از خود گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.
وزیر خارجه اردن هم روز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری گفت فعالیت‌های شاهزاده حمزه بن الحسین، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.
الصفدی همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».
وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، 14 الی 16 تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی دیروز تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را 20 تن اعلام کرده بودند.
به گفته ایمن الصفدی، افراد پیرامون شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در تماس بودند تا نقشه بیگانگان را عملی کنند. او گفت که شاه اردن با برادرش (حمزه) به صورت مستقیم صحبت کرده ولی او به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن اعتنایی نکرده است.

 رد پای مزدوران منطقه ای آمریکا در اردن
اگرچه رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که کابینه این رژیم تصمیم گرفته است به حوادث اخیر اردن به صورت رسمی واکنش نشان ندهد. اما روزنامه یدیعوت آحارنوت از مطلع بودن نتانیاهو از مسائل پشت پرده در اردن در روز‌های گذشته و موج بازداشت‌ها در میان افراد نزدیک به حمزه برادر ملک عبدالله دوم شاه اردن در پی اتهام به تلاش برای کودتا خبر داد.
تحلیگران می گویند نمایان شدن ردپای آمریکا‏ و مزدوران منطقه‌ای اش در ناآرامی‌های اخیر اردن که خود‏ از متحدان نزدیک این کشور است، گویای اجرای کودتایی نمایشی و هشدارگونه است. سیاستی هرچند نخ نما شده که دولت بایدن مشابه آن را در درگیری نمایشی با بن سلمان نیز در پیش گرفته است.

فایل صوتی درباره جزئیات دیدار ولی عهد پیشین اردن با فرمانده ارتش
فایلی صوتی درباره گفت و گوی سرلشکر یوسف الحنیطی رئیس ستاد ارتش اردن با حمزه بن الحسین ولی عهد پیشین کمی پیش از اعلام ناکامی توطئه هدف قرار دادن امنیت و ثبات اردن " که با بازداشت 16 مقام بلند پایه کشور و حصر حمزه ولی عهد پیشین همراه بود، منتشر شد.
بر اساس این فایل صوتی فرمانده ارتش، به حمزه ولی عهد پیشین اطلاع می دهد که به برخی تجمعات و مراسمی که خط قرمزاست، وارد نشود.
زیرا برخی مردم بیشتر از حد نیاز سخن می گویند وی آنها را به پیروی از برنامه های خارجی متهم کرد.
الحنیطی از ولی عهد پیشین خواست دیدارهای خود را به نزدیکان محدود و از نوشتن برخی توییت ها خودداری کند.
اما حمزه ولی عهد پیشین درخواست های فرمانده ارتش را رد کرد و از وی خواست تا محل را زود ترک کند و وی را به تهدید کردنش در خانه خود متهم کرد.
الحنیطی گفته بود: آیا دلیل سوء مدیریت کشور و ناکامی ها من هستم؟ تو می دانی مسئول کیست، او کشور را و میراث پدران و اجدادم را از بین خواهد برد.
الحنیطی به شاهزاده گفت: او فقط پیام آور است و در پاسخ به سوالش که پیام رسان چه کسی است رئیس سازمان اطلاعات و مدیر امنیت عمومی را پیام رسان عنوان کرده بود در پایان نیز فرمانده ارتش به ولی عهد پیشین گفت که وی خطوط قرمز را پشت سر گذاشته است .
حمزه بن الحسین ولی عهد پیشین تاکید کرد به ارتباط با مردم کشورش ادامه خواهد داد و کسی نمی تواند وی را از آن بازدارد زیرا وی به الحسین بن طلال پدرش شاه فقید در حالی که در بستر مرگ بوده قول داده است .
دیوان پادشاهی اردن شامگاه دوشنبه نامه ی حمزه بن الحسین ولی عهد پیشین را منتشر کرد که خود را در اختیار برادر ناتنی خود ملک عبدالله دوم قرار داد و تعهد کرده به قانون اساسی اردن پایبند است و همواره یار و پشتیبان شاه و ولی عهد است.
بیانیه دیوان حاکی است امیر الحسن بن طلال عموی شاه اردن با شاهزاده حمزه تماس گرفته و وی تاکید کرده به سیره خاندان هاشمی و میراثی که شاه به شاهزاده حسن سپرده ، پایبند می ماند
در این نامه که امضای حمزه ولی عهد پیشین را دارد آمده با توجه به تحولات دو روز گذشته خود را دراختیار جناب شاه قرار می دهم .

سفر هیئت سعودی به اردن برای آزادی «باسم عوض‌الله»
واشنگتن پست از سفر هیئت سعودی به اردن برای طلب آزادی باسم عوض الله خبر داد.
به گزارش الجزیره، روزنامه واشنگتن پست خبر داد که یک هیئت سعودی برای درخواست آزادی «باسم عوض الله» رئیس اسبق دیوان پادشاهی و فرستاده ویژه اردن به عربستان به اردن رفته است.
روز گذشته نیز سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفتگو با عبدالله دوم، همتای اردنی خود ضمن ابراز همبستگی با اردن حمایت خود از کلیه اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت کشورش را اعلام کرد.
وی گفت ریاض خواستار امنیت و ثبات اردن تحت رهبری ملک عبدالله است.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز طی تماس با عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، بر همبستگی کشورش با اردن و حمایت کامل ریاض از تمام اقدامات عبدالله دوم برای حفظ اردن امنیت و ثبات تاکید کرد.
تماس‌ها و بیانیه‌های پیاپی عربستان این شائبه را که ریاض در حوادث امنیتی اردن دست داشته قوت بخشیده است.

تأکید وزرای خارجه عربستان و اردن بر همبستگی دو کشور در برابر چالش‌ها
وزیر خارجه اردن از دیدارش با همتای سعودی خود در شهر امان خبر داد و گفت که در این دیدار بر همکاری و همبستگی دو طرف در مقابله با همه چالش‌ها تأکید شده است.
«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در توئیتی که ساعاتی پس از سفر یک هیئت سعودی به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به امان منتشر شده، اعلام کرد که بن فرحان در این سفر حامل پیامی از سوی ملک سلمان بوده است.
الصفدی در صفحه توئیتر خود نوشت: در این دیدار بر گسترش روابط تاریخی و همکاری و همبستگی عربستان و اردن در برابر هرگونه چالشی تأکید شده است.
وی افزود: با فیصل بن فرحان که در سفرش به امان پیام پادشاه عربستان را منتقل کرده است، گفت ‌وگوی برادرانه و عمیقی انجام داده‌ایم.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات اردن شاهزاده حمزه وزیر خارجه اردن باسم عوض الله هیئت سعودی فرمانده ارتش عبدالله دوم شاهزاده حسن روز گذشته رئیس ستاد منطقه ای شاه اردن نیرو ها الله دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۲۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است

استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیران استان ملزم به تکریم شورا و صیانت از جایگاه شوراها هستند گفت: به اندازه ۱۳ سال در حوزه عمران سلامت استان مرکزی کار شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز در همایش شوراهای استان و روز بزرگداشت شوراها اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در روستاها و دهیاری‌ها هزینه شده است. استان مرکزی استان پهناور و پر روستایی نیست و تنها 1.8 درصد از مساحت کل کشور مربوط به استان است و 2درصد تولیدات کشاورزی به استان اختصاص دارد و با این وضعیت رتبه دوم در اجرای پروژه‌ها در سطح کشور و رتبه نخست در تعریف پروژه‌های جدید و راهبردی برای استان مرکزی است.

وی افزود: در سطح شهرها بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری هزینه شده است و لزوماً طرح عمرانی نبوده است. سال 1401 نیز 5 هزار و 24 میلیارد تومان دولت در بخش عمرانی هزینه کرد که 20 درصد بیشتر از مجموعه بودجه عمرانی سال قبل هزینه کرده است و برای امسال 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: از سال 95 تا 1400 طی شش سال تنها 3 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی وارد استان شد، اما در سال 1401 نیز 60 درصد بیش از شش سال گذشته بودجه عمرانی وارد استان شده است. برای نخستین بار در تاریخ استان به اندازه 10 سال در حوزه راهداری و به اندازه 13 سال در حوزه عمران سلامت استان کار شده است و تعدادی از پروژه‌ها شبانه‌روزی شدند.

وی تأکید کرد: هر چند زبان شوراها و مدیریت شهرها هم مانند زبان دولت در بیان موفقیت‌ها نارسا است به طوری که پروژه امام خمینی(ره) اراک به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ مدیریت استان و شهری بدون مراسم افتتاح شد که این نارسایی و عدم اطلاع رسانی مناسب را نشان می‌دهد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: مدیران استان ملزم به تکریم شورا و صیانت از جایگاه شوراها هستند. شوراها نمایندگان مردم هستند و ارتباط بسیار قوی با مردم دارند بنابراین فرمانداران باید به شوراها توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه گفتمان نظام اداری؛ نظام مسئله‌محور نتیجه‌گراست و این مهم در استان دنبال شده است، گفت: هر موفقیتی در سطح استان، شهر و روستاها داشته باشیم موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و هر عدم موفقیت نیز در کارنامه نظام ثبت می‌شود. شوراها باید در بیان دستاورهای جامعه در سطح شهر و روستا برنامه داشته باشند. برای ایجاد رقابت در سطح استان نیاز است شوراها برنامه‌های روستاهای مربوطه را اطلاع‌رسانی کنند و اطلاع‌رسانی باید پیوست تبلیغاتی داشته باشد.

استاندار مرکزی بیان کرد: استان مرکزی در اجرای طرح نهضت ملی جزو کم‌مشکل‌ترین استان‌ها در بحث تأمین زیرساخت‌ها است، اما همچنان پیگیری‌ها در حوزه مسکن انجام می‌شود. تعداد اندکی از استان‌ها نگاه کسب درآمد سنگینی را بر بحث نهضت ملی حاکم می‌کنند، اما به طور کلی نگاه خوبی بر نهضت ملی مسکن وجود داشته است.

وی با اشاره به خسارتی که معادن وارد می‌کنند عنوان کرد: یکی از مشکلات شورای معادن روستا و کشور این است که شکایت از برخی معادن را ثبت نکردند، در حالی که باید پیگیری و شکایت شود. شوراها باید از معادنی که خسارت به همراه دارند نیز شکایت کنند.

استاندار مرکزی با اشاره به توجه به مناطق حاشیه‌نشین خاطرنشان کرد: برخی از شهرها با پدیده حاشیه‌نشینی به صورت جدی درگیر هستند. توجه به مناطق حاشیه‌ای جزو سیاست‌های مهم نظام است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

802 شورای استان 645 شورا شناسه ملی دریافت کرده اند

علی اکبر اسدی در این نشست اظهار داشت: از 802 شورای استان 645 شورا شناسه ملی دریافت کرده‌اند اما آنها مراحل بودجه‌نویسی را انجام نداده اند که حق‌الجلسه دریافت کنند و کوتاهی از سمت شوراها بوده است.

سرپرست امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: کارت شوراها از وزارت کشور پیگیری شده است و این کارت به برخی از شوراها تحویل و مابقی به زودی تحویل می‌شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • تشدید اعتراضات ضد صهیونیستی در کشور‌های غربی در حمایت از مردم غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • تشدید تدابیر امنیتی در اطراف سازمان‌های صهیونیستی در جهان
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن