Web Analytics Made Easy - Statcounter

تست گرم نخستین قطار ملی مترو در خط تست پایانه فتح‌آباد با موفقیت انجام شد تا مسیر برای تولید انبوه این قطار که با دانش کاملاً بومی جهادگران کشور ساخته شده است، هموارتر شود.

به گزارش ایسنا، پروژه قطار ملی مترو به همت پژوهشگران و مهندسان جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، شرکت مپنا و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه با هدف تولید انبوه قطار ملی مترو انجام شد.

مراحل تست گرم این قطار روز گذشته دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در خط تست پایانه فتح‌آباد با موفقیت انجام شد تا کشور، گام مهمی در مسیر خودکفایی در سیستم ریلی شهری بردارد.

به گفته پیروز حناچی شهردار تهران، از قطار ملی به عنوان یک پروژه و افتخار ملی، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ با حضور رییس جمهور رونمایی خواهد شد.

سیستم رانش این قطار شامل تمام بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی؛ کنترل و حفاظت و راهبری؛ حرکت و توقف قطار را برعهده دارد. ۲۰ دستگاه گیربکس؛ ۲۰ دستگاه موتور ترکشن؛ ۱۰ دستگاه سیستم کنترل دور موتورها؛ ۴ دستگاه تغذیه تجهیزات جانبی و یک ست کامل TCMS که کنترل و نظارت بر اجزای فوق را برعهده دارد، زیربخش‌های سیستم رانش هستند که توسط جهاد دانشگاهی طراحی، ساخته و در این قطار قرار داده شده است.

سه شرکت دانش‌بنیان جستار دانش علم و صنعت،  تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک، از پیمانکاران جهاد دانشگاهی در انجام این پروژه بودند.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی پیش از این در خصوص طراحی سیستم رانش این قطار گفته بود: خیلی‌ها باور نداشتند که این کار مهم (ساخت قطار مترو) در داخل و به‌ویژه بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما در جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است؛ به ما این باور را داد که دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر بوده و چنانکه آن را در تولید فناوری‌های دیگر اثبات کرده بودیم، توانستیم در تولید این فناوری نیز موفق شویم.

همچنین علی امام، مدیرعامل متروی تهران نیز به نقش جهاد دانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره کرده و با بیان اینکه این نهاد در زمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، تأکید کرد: از آنجایی که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، ۵ واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به خوبی فعال باشد و کنترل لازم را نیز انجام دهد که خوشبختانه این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه شده و با داخلی‌سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه جویی ارزی شده است.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو، با بیان اینکه پروژه قطار مترو یک پروژه ملی است، تاکید داشت: میزان داخلی سازی این طرح ۸۵ درصد است و آنچه که در چنین پروژه های بزرگی باید به آن توجه شود، انجام فرآیندهای طراحی در داخل کشور است. چرا که فرآیند ساخت را می توان حتی به خارج از کشور واگذار کرد و این بسیار مهم است که بخش های طراحی آن در داخل کشور صورت گیرد که این امر موجب می شود که امکان تغییر در پروژه ها و اعمال قابلیت های جدید به آن فراهم باشد. از همه افراد، شرکت ها و نهادهایی که در این پروژه مشارکت داشته اند، تشکر و قدردانی می کنم و اجرای چنین پروژه ای با مشارکت بیش از ۱۸ شرکت دانش بنیان و فناور و همچنین مجموعه های بزرگی مانند جهاد دانشگاهی و مپنا بوده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/webm

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قطار ملی مترو سیستم رانش مترو جهاد دانشگاهی سیستم ریلی شهری جهاد دانشگاهی قطار ملی مترو سیستم رانش انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۴۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه خودروسازی با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

سیدمحمد روح‌الامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولین شهرک تخصصی خودروهای برقی با هدف سرمایه‌گذاری در خودروهای هوشمند، سواری، اسجیلی، سدان و تجمیع توانمندی‌های علمی و دانشگاهی تشکیل شده است.

وی افزود: این مجتمع شامل چند بخش می‌شود که بخش اول آن مرتبط با پلتفرم‌هایی است که در حالت اولیه به صورت CBU و در مراحل بعدی به ترتیب به صورت SKV و CKV خواهد آمد؛ توانمندی‌هایی که در ایران وجود دارد، موجب شده است انگیزه فراوانی برای تأسیس اولین مرکز تحقیقات و نوآوری را از طریق برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم از توانمندی مجموعه‌های دانشگاهی و انتقال تکنولوژی که از طریق قراردادهای بین‌المللی بسته شده است، در شهرک مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل مجتمع خودروسازی آرین با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

وی ادامه داد: محصولات ما به‌صورت اقتصادی و بهینه عرضه می‌شود و از سوی دیگر در حمل‌ونقل عمومی همچون شرکت‌های تاکسیرانی قابل استفاده است تا در واقع از یارانه دولت نیز در این بخش بهره برده باشیم؛ قصد داریم جامعه را به سمت خودروهای برقی سوق دهیم تا مردم، دولت و حاکمیت درک جامعی از آینده کشور و خودروها داشته باشند.

روح‌الامین خاطر نشان کرد: چالشی که در زمینه تغییر اکوسیستم خودروی کشور وجود دارد، نظر جمعی و حمایتی نیست و سازوکارها موجب می‌شود بخش‌های مختلف با همکاری یکدیگر این چالش‌ها را برطرف کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این نوع خودرو از این جهت که تکنولوژی جدید به شمار می‌رود و سرمایه بسیاری را می‌طلبد، کمتر فردی را ترغیب می‌کند، بنابراین از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و جذب جوانان با انگیزه سعی داریم خروجی دانشگاهی را متمرکز کنیم تا فاصله خود را با سایر کشورها کاهش دهیم.

کد خبر 750066

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران
  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • ۷۰ درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است
  • اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران افتتاح می‌شود
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • جذب امریه سربازی در سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر
  • شکست رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج ایستگاه شهید سلطانی افتتاح می شود