Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@15:16:23 GMT

روزعجیب مرغی – اتمی ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۴۶۵۳

بودن  نماینده هایی  از بانک مرکزی ونیز وزات نفت ونیز سازمان انرژی هسته ای اما نشان می داد شاید قرار است اتفاقی بیفتد که نیاز است ااین افراد بحث های کارشناسی را پیش ببرند. این نشست در وین مهمترین نشست با حضور غیر مستقیم تماینده آمریکا و کشورهای طرف قرارداد در برجام پس از روی کار امدن بایدم به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یک رخداد دیگر روز عجیب ایران اما در بهارستان در مرکز پایتخت و در مجلس قانونگذاری رخ داد. اعضای مجلس یازدهم که از همان 7 خرداد 1399 دولت را زیر ضرب گرفته اند بازهم یک وزیر کابینه را به مجلس فرا خواندند تا به نمایند گی از سوی دولت توضیح دهد چرا قیمت مرغ به آسمان پر کشیده و چرا مرغ نایاب شده است.

ارتباط روزمرغی و روز وینی

کسانی که این نوشته را تا اینجا خوانده اند شاید بپرسند این دورخداد چگونه به هم گره خورده اند و چه ارتباطی باهم دارند. واقعیت این است که این دواتفاق بزرگ روز سه شنبه 17 مهرماه به شکل های گوناگون باهم ارتباط دارند . علاقمتدان به سیاست در ایران ونیز ناظران آگاه و سیاست ورزان می دانند هرگامی که دولت در مسیر سازگارشدن با گروه کشورهای گروه 4+1 و به ویژه کشور آمریکا در مسیر حذف تحریم بردارد از نظر سیاست داخلی به سود جناح سیاسی اعتدالگرا و اصلاح طلب خواهد بود و محبوبیت این جناح را در میان شهروندان افزایش می دهد. افزایش محبوبیت سیاسی حسن روحانی و یارانش می تواند در انتخابات ریاست جمهوری بسیار موثر باشد. همین که در روزهای تازه سپری شده قیمت دلار تثبیت  شده و بازار با نوسان های کم دامنه و کم عمق روبه رو شده است یک امتیاز برای دولت است تا در انتخابات بعدی از ان برای افزایش رای کاندیدای این جریان سیاسی استفاده کند. به این ترتیب است که احتمال داده می شود مخالفان دولت درست درهمان روزی دولت در وین در حال چانه زنی است داستان دردناک اقتصاد گوشت مرغ را زنده می کنند و تا جایی پیش می روند که رییس جمهوررادرکنار احتکارگران عامل به هم زننده بازار گوشت مرغ معرفی می کنند تا قوه قضاییه اگر خواست کاری کند .

تحریم و گوشت مرغ

ارتباط دیگر روز وینی و روز مرغی به داستان تحریم برمی گردد. در سالهای پیش از تحریم خزانه بانک مرکزی پر از دلارهایی بود که دولت از راه صادرات نفت خام به دست آورده و به بانک مرکزی فروخته بود. در آن سالها دولت اولا می توانست هرگاه اراده کرد گوشت مرغ از خارج وارد کند و بازار را با شتاب به تعادل بکشاند و اجازه ندهد قیمتها سر به فلک بکشند وهمچنین اجازه ندهد مرغ کمیاب شود. در چنین دوره هایی دولت حتی توانایی داشت که ارز ترجیحی بدهد و بازار را به نظم بکشد. حالا دیگر اما به دلیل تحریم صادرات نفت ، دولت از درآمد صادرات نفت محروم شده است و به آسانی نمی تواند ارز کافی برای واردات مرغ ارزان تهیه کند و واردات مرغ دشوار شده است وبه همین دلیل بازار این محصول وبازارهای دیگر از تعادل خارج شده است. مساله دیگر این است که دولت دیگر نمی تواند برای واردات خوراک طیور ارز ارزان بدهد و بانک مرکزی نیز در دوره ای برای ترخیص خوراک مرغ محدودیت ایجاد کرد . در همان ماهها بود که تولید کنندگان گوشت مرغ به دولت هشدار می دادند با کاهش واردات خوراک طیور دراینده تولید کاهش می یابد یا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. اکنون همان هشدارها به وقوع پیوسته است. برای اینکه  شهروندان و اقتصاد ایران در کوتاه مدت از این وضعیت رهایی پیداکنند باید گفت وگوهای وین به نقطه امنی برسد و تحریم های ایران کاهش یابد و ایران بتواند به وضعیت ارزی خود سامان دهد. بنابر این ارتباط روز وینی و روز مرغی در بهارستان و در وین را می توان به شکل آشکاری دید.

بازار و سیاست و وین

با توجه به اینکه اخبار نشست وین و تصمیم های اتخاذ شده در این نشست و توافق های احتمالی آشکار و پنهان آن امروز روشن می شود اما می توان سناریوهای گوناگون را تصویرکرد و پیامد هر تصویر را بربازارکالاها درایران  ونیز بازار سیاست بررسی کرد. یک سناریوی بسیار بدبینانه این است که در وین هیچ گامی به جلو برای سازگاری و توافق برداشته نشود . در این صورت  تحریم ها همچنان پابرجا می مانند و توانایی دولت را برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خوراک دام با قیمتهای ترجیحی و نیز واردات گوشت مرغ ارزان را کاهش می دهد و بازار گوشت مرغ هم آینده ای تاریک را تجربه خواهد کرد . در صورتی که این سناریو رخ دهد ،  کفه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد را به سود منتقدان وضع موجود سنگین خواهد کرد. سناریوی دیگر که بسیار خوش بینانه است این است که در نشست وین اتفاق بزرگی در مسیر برداشتن تحریم ها رخ دهد و در یک دوره کوتاه مدت ایران به درامدهای بلوکه شده اش دست یابد و بازار ارز را به تعادل بکشاند و واردات کالاهای اساسی را با سرعت انجام داده و بازار به تعادل برسد. در این صورت درانتخابات خردادماه می توان انتظار داشت رای اعتدالگرایان و اصلاح طلبان بیشتر شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد بانک مرکزی گوشت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!