Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@02:26:42 GMT

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۴۸۰۴

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "الحلوه"، آلرژی غذایی یکی از بیماری‌های آزار دهنده است که بسیاری از مردم را رنج می‌دهد؛ به گونه‌ای که اندکی پس از خوردن انواع خاصی از غذاها، علائم آلرژی شروع به بروز می‌کند و باعث خارش و تحریک پوست و علائم مختلف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین راه برای جلوگیری از علائم منفی آلرژی غذایی، از جمله خارش، شناسایی آلرژن‌های احتمالی در رژیم غذایی است. در این گزارش ۷ ماده غذایی که ممکن است به عنوان یک واکنش آلرژیک باعث خارش شوند، معرفی می‌شوند:

آلرژی سویا

این آلرژی، به دلیل مصرف تمام محصولات سویا مانند دانه‌های سویا و سس سویا اتفاق می‌افتد و یکی از آلرژی‌های غذایی نادر است. آلرژی سویا را می‌توان از دوره کودکی تشخیص داد؛ به گونه‌ای که در نوزادانی که از ترکیبات غذایی مبتنی بر سویا استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود.

علائم اندکی پس از مصرف محصولات سویا شروع می‌شود و احتمال ایجاد آلرژی سویا برای کسانی که به انواع دیگر مواد غذایی مانند: آلرژی بادام زمینی حساسیت دارند، افزایش می‌یابد.

آلرژی بادام زمینی

برخی افراد فکر می‌کنند بادام زمینی آجیل است، اما این یک اشتباه رایج است. بادام زمینی ممکن است منجر به آلرژی شود که علائمی شبیه به حساسیت به آجیل داشته باشد و همچنین می‌تواند با آبریزش بینی و سرماخوردگی همراه باشد.

آلرژی به بادام زمینی فقط به این نوع محدود نمی‌شود بلکه شامل کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی و هر محصولی است که حاوی مواد تشکیل دهنده آن باشد.

صدف خوراکی

صدف خوراکی به دسته‌ای از ماهی‌ها مانند میگو و ماهی مرکب گفته می‌شود که مانند صدف پوست سخت دارد. آلرژی به صدف معمولاً به دلیل نوعی پروتئین موجود در صدف معروف به تروپومیوزین است.

در موارد خفیف، واکنش آلرژیک به صدف می‌تواند علائمی مانند کهیر، بثورات و خارش ایجاد کند. در موارد شدیدتر، می‌تواند باعث فشار خون پایین، خس خس سینه و حتی آنافیلاکسی شود که می‌تواند کشنده باشد.

آلرژی گندم

حساسیت به گندم یا گلوتن برای بسیاری از افراد رایج است و این یک مشکل دردسر ساز است، زیرا باعث می‌شود بیمار از خوردن هر نوع ماده غذایی حاوی این ماده که از آن مواد نشاسته‌ای زیادی مانند: ماکارونی، بیسکویت و اکثر انواع نان درست می‌شود، پرهیز کند.

حساسیت به گلوتن جذب مواد مغذی را که به بدن وارد می‌شود دشوار می‌کند و این امر خطرات زیادی مانند: درد شدید معده، مشکلات پوستی و عفونت در بدن را به همراه دارد.

شیر گاو

احتمال بروز حساسیت به شیر در نوزادان و کودکان بیشتر است و ممکن است بزرگسالان را نیز درگیر کند، اما اغلب با افزایش سن از بین می‌رود. قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند باعث تورم لب ها، زبان یا گلو و همچنین خارش یا گزگز شدن دهان شود. همچنین ممکن است منجر به استفراغ، اسهال، گرفتگی معده، خس خس سینه و آنافیلاکسی شود.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از رایج‌ترین غذا‌هایی است که ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افراد جوان یا پیر شود. بیشتر افراد به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ و در برخی موارد به زرده تخم مرغ نیز حساسیت دارند.

آجیل و خشکبار

آجیل از جمله خوراکی‌هایی است که علائم آلرژی خود مانند: درد معده، اسهال، حالت تهوع و استفراغ، خارش پوست و تنگی نفس را بعد از خوردن نشان می‌دهد. این حساسیت ممکن است به یک نوع آجیل یا به انواع مختلف باشد.

توصیه می‌شود فقط از مواردی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند خودداری کنید؛ زیرا که آجیل برای سلامت کلی قلب و بدن مفید و مهم است.

بیشتر بخوانید

توصیه‌هایی برای مبتلایان به آلرژی بهاری

عوارض خطرناک آلرژی به فروکتوز که شاید کمتر در باره آن بدانید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حساسیت آلرژی به غذاها تخم مرغ گندم بادام زمینی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند

چای سبز از جوانه و گلبرگ‌های تازه چای به دست می‌آید؛ در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می‌گیرد؛ چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد.

به گزارش همشهری، در این مطلب برخی از خواص این گیاه را بیان می‌کنیم.

کاهش وزن با چای سبز

پلی فنول‌های چای سبز فعالیت آمیلاز موجود در بزاق (آنزیم تجزیه کننده قندها) را مهار می‌کند بنابراین این چای نقش موثری در کاهش وزن دارد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با چای سبز

عصاره برگ چای سبز خواص ضد میکروبی دارد و از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

محافظت از قلب در برابر آسیب‌های مختلف با چای سبز

دانشمندان ماده‌ای شیمیایی را در چای سبز شناسایی کردند که در حفاظت از قلب در برابر آسیب‌های مختلف موثر است.

کارشناسان موسسه بهداشت کودکان انگلیس در مطالعه روی ترکیبات چای سبز موفق به شناسایی ماده‌ای شیمیایی به نام «اپی‌گالوکاتچین گالات» شدند که می‌تواند مرگ سلول‌ها را پس از حمله قلبی کاهش دهد؛ این ماده همچنین روند بهبود سلول‌های قلبی را سرعت می‌بخشد.

کاهش تری‌گلیسیرید خون با چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) در لوزالمعده را مهار می‌کند بنابراین شکستن چربی با سرعت بسیار کمی صورت می‌گیرد و چربی خون آهسته افزایش پیدا می‌کند.

جلوگیری از بروز فشارخون بالا با چای سبز

مصرف نیم تا ۲ و نیم فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پُرفشاری خون را تا ۴۶ درصد کاهش می‌دهد.

جلوگیری از عوارض دیابت با چای سبز

چای سبز از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری‌های کلیوی نیز جلوگیری می‌کند.

چای سبز به علت داشتن کافئین، از جذب مواد معدنی به ویژه آهن جلوگیری می‌کند.

زنان باردار و شیرده، مبتلایان به ناراحتی اعصاب و افرادی که تپش قلب نامنظم دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا، جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد.

افراط در مصرف چای سبز باعث دفع زیاد آب از بدن و یبوست می‌شود.

افرادی که فشار چشم بالا دارند نباید از چای سبز استفاده همچنین مبتلایان به میگرن نیز باید در مصرف آن احتیاط کنند.

استفاده از چای سبز در اشخاصی که از دارو‌های ضد انعقاد مانند وارفارین استفاده یا افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند نیز ممنوع هست.

دیگر خبرها

  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • عوارض مصرف زیاد پنیر
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟