Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، عباس صادق زاده شامگاه سه شنبه به مناسبت روز جهانی و هفته اوتیسم در جمع رسانه ها افزود: حدود ۲۴ نفر از بچه های اختلال اوتیسم که در مراکز بودند، اکنون در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و این تاثیر آموزش و مداخلات به هنگام است. 

وی با بیان اینکه علت اصلی اختلال اوتیسم، ژنتیک است تصریح کرد: امکان دارد در آزمایشات ژنتیک این اختلال به دلیل پیچیدگی که دارد، تشخیص داده نشود، البته عوامل محیطی نیز در تشدید آن بی تاثیر نیست و تحقیقات مشخص کرده عوامل محیطی می تواند تاثیر بگذارد و شدت و ضعف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با  تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که بر آگاه‌سازی اختلال اوتیسم تاکید می شود، این است که خانواده ها دیر متوجه اختلال فرزند خود می شوند گفت: این اختلال قبل از ۲ سالگی قابل تشخیص نیست اما اگر مادران با دقت روی رفتار بچه ها نگاه کنند ممکن است قبل از ۲۴ ماهگی متوجه شوند زیرا مادر قطعی ارتباط اجتماعی کودک را می تواند؛ تشخیص بدهد.

صادق زاده تصریح کرد: اختلال اوتیسم معمولا بین ۲ تا سه سالگی(۲۴ تا ۳۶ ماهگی) قابل تشخیص است اما در بدترین شرایط امکان دارد تشخیص این اختلال تا ۶سالگی طول بکشد 

وی افزود : به دلیل نرخ بالای اختلال اوتیسم، دنیا بر آگاه‌سازی خانواده ها تاکید دارد تا بتواند بچه هایی که دچار این اختلال هستند را به موقع شناسایی کنند تا مداخلات لازم انجام شود. 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه خیلی از مشکلات این طیف را حتی خانواده نمی دانند اظهار داشت : گاهی ممکن است خانواده و جامعه مدت ها با یک کودک دچار اختلال اوتیسم همانند یک فرد دچار معلولیت برخورد کرده و بچه را در مسیر معلولیت پیش ببرد در حالی که اگر اختلال در وقت طلایی شناسایی شود، این کودکان می توانند آموزش دیده و همانند افراد عادی زندگی کنند. 

وی با بیان اینکه اوتیسم یک معلولیت نیست بلکه اختلال محسوب می‌شود افزود: در تعریف اوتیسم، اصطلاح اختلال طیف اوتیسم درست است نه اینکه بعضا در جامعه معلولیت یا بیماری اوتیسم عنوان می شود.

صادق زاده ادامه داد: اختلال طیف اوتیسم جزو گروه اختلالات عصبی - رشدی می باشد که در آن رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود و با توجه به این شرایط، در دستگاه عصبی مرکزی و عملکرد مغز اختلال ایجاد می شود با رشد فرد بر هیجان و توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ و اکنون گفته می‌شود که از هر ۴۰ تولد یک مورد دچار اختلال اوتیسم است گفت: در استان هفت مرکز اوتیسم وجود دارد که سه مورد در شهر کرمان و مراکز دیگر در شهرستان‌های زرند، جیرفت، رفسنجان و سیرجان دایر شده اند و البته اولین مرکز نگهداری موقت شبانه روزی کودکان دچار اختلال اوتیسم کشور نیز چند ماه پیش در کرمان افتتاح شد و در مجموع سه استان در کشور مرکز نگهداری موقت(شبانه روزی) اوتیسم دارند. 

وی افزود : در حال حاضر حدود ۱۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم در مراکز استان آموزش می بینند و در سال های اخیر تست "هیوا" را در تمام مهدهای کودک اجرا کردیم و با بررسی کودکان در سن طلایی ۲ تا سه سالگی بسیاری از بچه های دارای اختلال شناسایی شدند. 

مدیرکل بهزیستی کرمان درباره تفاوت آمار کودکان شناسایی شده و آنها که در مراکز آموزش می بینند، اظهار داشت: ممکن است خانواده ها هنوز آگاهی لازم را نداشته باشند، در حالی که دریافت خدمت در مراکز بسیار بهتر می باشد و همچنین ممکن است این افراد به مراکز دسترسی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بچه های آموزش دیده به مراتب وضعیتشان متفاوت تر از بچه هایی است که در خانه می مانند بیان داشت: مربی های مهدکودک با تعداد زیادی از بچه ها سر و کار دارند و نمی توان توقع داشت در شناسایی کودکان دارای اختلال اوتیسم کمک کنند اما اگر آگاهی از رفتار و شناسائی اوتیسم داشته باشند، می توانند در این امر بسیار کمک کنند و برای همین سعی داریم دوره های آموزشی برای مربیان مهدکودک برگزار نماییم 

صادق زاده درباره علائم اختلال اوتیسم گفت: در این اختلال ارتباط اجتماعی کودکان کم و با دیگران قطع است و ممکن است والدین از آن به ناسازگاری تعبیر کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علائم این است که کودک گفتار طوطی وار دارد و گاهی یک کلمه را زیاد تکرار می کند؛ بعضا رفتارهای یک مرتبه ای نشان می دهد یعنی یکدفعه از جایش بلند می شود و یا می نشیند بدون اینکه با کسی ارتباط داشته باشد اما بیشترین نشانه اختلال اوتیسم این است ارتباطات اجتماعی را مختل می کند.

برچسب‌ها کرمان ایرنا اوتيسم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان ایرنا اوتيسم کرمان ایرنا اوتيسم اخبار کنکور مدیرکل بهزیستی اختلال اوتیسم صادق زاده بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۵۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره ورزشی فرزندان اوتیسم در کرج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کودکان دارای اختلال اوتیسم، سندروم دان وکم توان ذهنی در بوستان شهید چمران کرج در محیطی شاد ورزش کردند و شرکت کنندگان یک روز شاد را تجربه کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود
  • راور، بافت و زرند شوراهای اسلامی نمونه استان کرمان شدند
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره ورزشی فرزندان اوتیسم در کرج
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده