Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@16:55:23 GMT

پل‌های‌ شکسته برجام

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۵۴۵۱

پل‌های‌ شکسته برجام

اینک درحالی که مردم با حوادثی از قبیل پیک جدید کرونا و صف‌های مرغ و قرارگاه مرغی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در پشت پرده صحبت از بازگشت گام به گام آمریکا به برجام و اعطای امتیازاتی از سوی طرف ایرانی مطرح است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد حسین حسینی؛ برجام به فرجام رسیده، اما دولت تدبیر و امید همچنان دست به دامن غرب وحشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلا چرا برجام فایده‌ای ندارد؟ برجام تنها یک توافق است نه معاهده. طرفین این توافق، سلسله تعهداتی را در برابر هم پذیرفته و امتیازاتی را هم پیش بینی کرده اند. اصلا قصد نداشتند که در حقوق بین الملل برای خودشان الزاماتی ایجاد کنند. باتوجه به اینکه هیچ اشاره‌ای به تشریفاتی که در ماده ۱۱ کنوانسیون ۱۹۶۹ وین درخصوص حقوق پیش بینی شده، در اینجا اصلا وجود ندارد، چون برجام را امضا نکردند که در مجالس قانون گذاری به تصویب برسد- هرچند در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید، ولی عملا فایده‌ای نداشت و صرفا یک عمل نابخردانه و ایجاد الزامات یک طرفه از سمت ایران برای خود ایران بود - پس برجام یک توافق است نه معاهده.

 

برجام اساسا یک توافق سیاسی است نه یک معاهده و از نظر حقوق بین الملل قابل دفاع از طریق روش‌های حقوق بین المللی نیست. اگر طرفی آن را نقض کند آثارش این نیست که منتهی به یک اختلاف حقوقی شود و یک مرجع قضایی و حقوقی به آن رسیدگی و حکم دهد. ضمانت اجرای آن فقط و فقط برگشت به وضعیت گذشته و شرایط سیاسی قبل است. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ صرفا یک چوب در کنار دیواری ترک خورده و دارای ریزش است! اصل برجام یک تفاهم است نه معاهده و قطعنامه شورای امنیت نمیتواند تضمین آن باشد چه برسد امضای کری! همچنین نکته مهم‌تر اینکه؛ در متن برجام ما عمل به تعهدات را داوطلبانه داریم، یعنی می‌توانند عمل کنند یا نکنند! ذکر عبارت داوطلبانه یعنی عدم وجود مسئولیت حقوقی در صورت عدم اجرای تعهدات. بنابراین، برجام یک توافق سیاسی است و طرفین دراین زمینه، مسئولیت حقوقی بین المللی ندارند.

باتوجه به این شواهد و قرائن، چطور میتوان گفت بازگشت به برجام برای ایران منافعی دارد؟ دولت بایدن حتی به تعلیق مدت دار برخی از تحریم هاهم اقدامی نکرده، اما دولت ایران؛ همچنان چنگ به دستان غرب می‌اندازد که به مذاکره بنشینند. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها مذاکرات با آمریکا صورت گرفته که جز شکست برای ایران اسلامی حاصلی نداشته است.


از زمان بازرگان تا ماجرای تصرف لانه جاسوسی آمریکا و دست‌های پشت پرده جهت ارسال گروگان‌ها به آلمان و مذاکرات پشت پرده ای؛ تا ماجرای جناب هاشمی رفسنجانی و حزب الله لبنان و آن گول خوردن کودکانه! بعد از جناب هاشمی رفسنجانی به آقای خاتمی میرسیم که دستور به بستن دهان منتقدان را می‌دهد، ولی در عوض می‌گوید باید با دنیا تعامل داشت! و بازهم پای میز مذاکرات با آمریکا شکست میخورند و امتیازات سنگینی می‌دهند. اگر نبود برخی فشار ها؛ امروز حادثه ۱۱ سپتامبر به پای ایران اسلامی نوشته میشد.در همان سالها، درتیم مذاکره کننده ایرانی چهره‌ای آشنا به چشم می‌خورد، آنهم حضور حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران اسلامی بود.

این سیر مذاکرات و شکست‌ها و حقارت‌ها در کارنامه اصلاحات و لیبرال‌ها بسیار پرامتیاز و پر رونق است. آنچنان رونق نفودی که از طریق این مذاکرات برایران ایجاد شد، که دیگر نیازی به کار عمیق سرویس‌های جاسوسی برای نفوذ سخت نیست. بازگشت دوباره و اجرای گام به گام برجام، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه گرفتن نفس‌های ایران اسلامی در این عرصه سخت جهانی است.


موضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است، که آمریکا ابتدا باید تعهدات را عملیاتی کند؛ نه روی کاغذ بلکه در عمل و بعد از بررسی و صحت سنجی، می‌توان در خصوص بازگشت صحبت کرد. اما این را مردم فهیم ایران بدانند که برجام یک توافق است نه معاهده بین المللی که بتوان دل به آن خوش کرد. با توجه به عقبه خراب و متن تاسف باری که به قلم رسید در برجام؛ حضور جمهوری اسلامی ایران دربرجام مساویست با ضرر مضاعف.


خنده دار است که کشوری برسر مواضع قدرتش برود و با یک کشور دیگر مذاکره کند و بگوید که لطفا بیایید این مواضع قدرت مارا ببرید، فقط با ما صحبت کنید! مثل این میماند که شما ۱۰۰ میلیون تومان به کسی بدهید و در عوض ۲ میلیون تومان دریافت کنید و بگوید به به عقب مذاکره و صلحی!


این بازگشت چراغ خاموش، در مواجهه با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین؛ می تواند شیطنتی از سمت دولت اصلاحات جهت زمین زدن سیر سفر به شرق است. سیری که میتواند با مدیریت صحیح، تحریم هارا بی اثر کند و اقتصاد آمریکا را به فلجی بکشاند.


گرچه این شیطنت‌ها ممکن است در متن قرارداد نیز دیده شود، متنی که دولت ممکن است تنظیم کند تا منافع برجام ارجحیت داشته باشد به این قرارداد. ضمن اینکه انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی بصورت کاملا جدی پیگیر این موضوع باشد؛ انتظار می‌رود که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این باره ورود کند. البته امیدواریم بازهم شاهد تصویب‌های ۲۰ دقیقه‌ای نباشیم، چه بسا که سوابق عزیزان در عرصه توافق‌ها بسیار درخشان است.


ورود دوباره به برجام و صحبت از مذاکرات، نوشیدن زهری دوبار است. زهری که جامش با FATF‌ها و سایر بند‌های مختلف پر میشود. نیم بیشتر عمر انقلاب اسلامی در دست جبهه اصلاحات بوده است، کافی نیست سیر مذاکرات پوچ؟ خطوط قرمز مشخص شده است و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام؛ همان‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره داشتند.

جامعه دانشجویی در مقابل این فرآیند ساکت نخواهد نشست و این صدای آشنای بسیجیان دانشجو است که بر پنجره‌های پاستور لرزه می‌اندازد که جلوی این فرآیند خفت بار را بگیرید. منافع ایران اسلامی، در خود ایران اسلامی است؛ نه در دامان جاسوس پروران غرب وحشی.

 

سید محمد حسین حسینی - دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برجام کرونا گرانی آمریکا یادداشت دانشجویی جمهوری اسلامی ایران نه معاهده ایران اسلامی برجام یک یک توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۵۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره

جنبش حماس امروز (پنج‌شنبه) از رایزنی تلفنی رئیس دفتر سیاسی این جنبش با رئیس دستگاه اطلاعات مصر درباره آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات آتش‌بس در غزه خبر داد.

به گزارش ایسنا، جنبش حماس در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با سرلشکر «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در خصوص مذاکرات برای توقف تجاوز به مردم ما در غزه گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «سما»، هنیه در این گفت‌وگوی تلفنی از نقش مصر قدردانی کرده و بر روحیه مثبت حماس در بررسی پیشنهاد آتش‌بس تاکید کرد.

وی همچنین به عباس کامل اعلام کرد هیئت مذاکره‌کننده جنبش حماس برای تکمیل مذاکرات جاری با هدف دستیابی به توافقی که خواسته‌های فلسطینی‌ها را برآورده کرده و تجاوزات را متوقف کند، به‌زودی به مصر بازخواهد گشت.

این رایزنی تلفنی پس از آن انجام شد که منابع خبری صبح امروز نسخه‌ای از چارچوب اصلی توافق پیشنهادی میان طرف‌های فلسطینی و صهیونیستی برای تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه را منتشر کردند.

طبق این گزارش، این توافق دربرگیرنده سه مرحله است که مرحله نخست آن به مدت ۴۰ روز است که قابلیت تمدید دارد.

مرحله دوم به مدت ۴۲ روز تمدید می‌شود و شامل نهایی شدن توافق در مورد مقدمات لازم برای بازگشت آرامش پایدار و اجرایی شدن آن است.

مرحله سوم نیز به مدت ۴۲ روز ادامه داشته و شامل تبادل تمامی اجساد و بقایای شهدای مقاومت و فلسطین و کشته‌های اسرائیلی پس از دستیابی به آنها و شناسایی‌شان می‌شود.

قطر، مصر و آمریکا ضامن اجرای این توافق خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهلت یک هفته‌ای اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • گفت‌وگوی تلفنی هنیه و رئیس اطلاعات مصر درباره مذاکرات/هیئت حماس به‌زودی در قاهره
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات