Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزار خبرگزاری فارس از شیراز، در طبقات مختلف حضور یافتیم، فضایی ساکت و صمیمی که با رویکرد کلی پژوهش پایه شکل گرفته است و اساس تمام پژوهش‌های علمی است.

برج پژوهشی محمد رسول‌الله یک مرکز جامع تحقیقاتی و بی‌نظیر در سطح کشور است که در شهر شیراز واقع شده و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان یک دانشگاه مادر با رویکرد پژوهش محوری و چشم‌اندازی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر دستیابی به قطب علمی اول منطقه ایجاد  شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس برج پژوهشی محمد رسول‌الله با اشاره به وجود ۶۴ مرکز تحقیقاتی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شیراز که ۲۵ مورد آن در برج پژوهشی واقع شده است، گفت: مرکز مشاوره بالینی، مرکز ثبت سرطان، مرکز جامع سلول‌های بنیادی و ... از جمله بخش‌های این برج را تشکیل می‌دهند.

نگار آذرپیرا با اشاره به اینکه این برج از سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: این برج با هدف متمرکز شدن مراکز تحقیقاتی ایجاد شد و به واسطه نزدیکی با بیمارستان نمازی نمونه بیماران را دریافت کرده و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر مرکز تحقیقاتی در این برج با یکی دو دانشگاه مرتبط است، افزود: جمع‌آوری دیتا، کدگذاری بیماران بر اساس کدگذاری‌های بین‌المللی، دریافت آمار، نوع بازخورد، ارائه روش‌های پیشگیری و درمان از جمله مواردی است که هدف پژوهش‌های بهداشتی درمانی قرار می‌گیرد.

آذرپیرا در ادامه از وجود زیرساخت‌های بسیار خوب از نظر علوم پایه، ارتباطات خوب میان فعالیت‌های بالینی، تربیت نیروی انسانی، ایجاد روش‌های نوین کنترل بیماری و ... نام برد و افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک به‌عنوان درمان از انها استفاده کنیم.

حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از تحقیقاتی که در این برج انجام می‌شود از دیگر مواردی بود که رئیس برج پژوهشی به آن اشاره کرد و گفت: حمایت از فارغ‌التحصیلان می‌تواند شرایطی را فراهم کند که جوانان ما در آینده روی پای خود بایستند.

دبیر شورای عالی مراکز تحقیقاتی، ایجاد اتاق تمیز را یکی از اولویت‌های برج عنوان کرد و افزود: جهت انجام فعالیت‌هایی چون سلول‌درمانی نیازمند اتاق تمیز هستیم تا بتوانیم محیطی مناسب برای نگهداری سلول و ژن جهت تزریق به بیمار را در اختیار داشته باشیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از انجام مقدمات افتتاح این اتاق یاد کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری این اتاق که قول ۱۰ میلیارد اعتبار را از معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گرفته است، به بهره‌برداری برسد‌.
او در بخش پایانی این گفتگو به حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در برج جهت استفاده از ازمایشگاه‌های مختلف و همچنین انجام کارهای تحقیقاتی، تهیه پروپوزال و ... اشاره کرد و این برج را ظرفیتی بزرگ و مناسب برای دانشجویان در داخل و خارج از کشور دانست.

تجمیع مراکز تحقیقاتی در قالب یک برج پژوهشی

مدیر برج پژوهشی محمد رسول‌الله نیز در بازدیدی که از این برج انجام شد به تشریح بخش‌های مختلف آن پرداخت.

حیدر صفرپور گفت: برج پژوهشی یک مرکز تجمیع شده از مراکز تحقیقاتی با نماد خودباوری، تلاش علمی و پژوهش‌محوری فعالیت‌های علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

او با تاکید بر لزوم پیشرفت مبانی علمی بر مبنای تحقیقات کاربردی، اظهار داشت: برای پیشروی به سمت اهداف تعیین شده، برج پژوهشی ابتکاری بود که در این زمینه شکل گرفت و با توجه به مشکلات اقتصادی سنگینی که طی چند سال گذشته متوجه کشور بوده است، افزایش بهره‌وری بر پایه تحقیقات علمی مد نظر بوده است.

انجام اقدامات کاربردی و استفاده بهینه از منابع انسانی، هم افزایی اساتید و نخبگان علمی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از مهم‌ترین نکاتی بود که صفرپور به آن اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا تا جایگاه مطلوب فاصله بسیار است اما در مسیر طراحی شده به اهداف تعیین شده دست خواهیم یافت.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع موانع اقتصادی و تامین اعتبارات، گفت: به شرط تامین اعتبار ساختمان دوم این برج نیز ساخته و وارد چرخه پژوهش خواهد شد.

صفرپور، از فراهم بودن زمینه برای حضور اساتید جوان در این برج سخن گفت که و ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده با ورود به فعالیتهای پژوهشی،خلاقیت‌ها و توانمندی‌هایشان را به منصه ظهور خواهند رساند.

وی در ادامه، صنعتی شدن نتایج پژوهش‌ها را از دستاوردهای این برج عنوان کرد و افزود: وقتی این نتایج در چرخه تولید قرار می‌گیرند، باری از مشکلات کشور حل می‌شود و خوداتکایی که در سطح کشور موردنیاز است، رخ خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای مختلف برج پژوهشی، از فعالیت برج در حوزه‌های مختلف سخن گفت و افزود: تلاش در حوزه تعمیم علوم انسانی و معارف دینی در کنار فعالیتهای شاخص علمی به‌عنوان یکی از اولویت‌های دانشگاه همواره مورد توجه قرار گرفته است، و همه ساله کنگره ها و همایش های مختلف با حضور اساتید داخلی و خارجی با هدف هم افزایی و بهره مندی از دستاوردهای آخرین پیشرفت های علمی روز دنیا برگزار می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی قریب به ۵۰۰ نفر کارشناس پژوهشی و عضو هیئت علمی در ۶۴ مرکز تحقیقاتی و هفت مرکز رشد فعالیت می‌کنند.

صفرپور افزود: اساتید پیشکسوت هر یک مسئولیتی را بر عهده گرفته‌اند و اساتید جوان نیز با انگیزه و پتانسیل بالا زیر چتر حمایت دانشگاه در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های ریاست دانشگاه و‌معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ابراز امیدواری کرد که شاهد روزهای روشنی در اینده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه خواهیم بود.

گفتنی است این برج پژوهشی که در آینده قل دوم آن نیز ساخته خواهد شد دارای بخش‌های مختلف شامل مراکز و دستاوردهایی است که هر یک به طور جداگانه قابلیت معرفی دارند.

 

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: برج پژوهشی شیراز محمد رسول الله تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراکز تحقیقاتی ابراز امیدواری مرکز تحقیقاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر یکشنبه در نشستی که با حضور جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از افراد شاخص، چهره‌های علمی و مکتب دارهایی که توانستند بنیان‌گذار خیلی از مسائل علمی در حوزه‌های مختلف باشند، تربیت‌یافته دانشگاه فردوسی مشهد مقدس بودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر علمی خوبی چه در عرصه اساتید و چه در عرصه دانش‌آموختگان در دانشگاه فردوسی وجود دارد، افزود: خوشبختانه جایگاه این دانشگاه از نظر ذخایر علمی در بین دانشگاه‌های مادر کشور بسیار خوب است اما مسأله‌ای که امروز دانشگاه فردوسی با آن مواجه است، مربوط به معرفی و اثرگذاری شایسته و متناسب با این ذخایر ارزشمندِ خود در کشور و جامعه است.

ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی به جامعه

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی برای پیدا کردن مشتری و مخاطب مورد نظر خود باید ابتدا خود را به جامعه معرفی کرده و سپس توانمندی‌هایش را به اثبات برساند، این توقع که مردم و یا نهادهای دیگر باید به سراغ جامعه علمی این دانشگاه بیایند، کاملاً اشتباه است.

علم الهدی با تأکید بر اینکه دانشگاه فردوسی باید در موقعیت‌های مختلف آثار وجودی و اثرگذاری را از خود به ثبت برساند، گفت: اینکه شما عزیزان فرض کنید چون در برخی از رشته‌ها ذخایر علمی و فناوری‌های بسیاری دارید، پس باید فلان دستگاه به دنبال شما بیایند تا از این امکانات و فرآورده‌های علمی استفاده کنند، فکر درستی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اساتید دانشکده‌ها باید نمونه‌ای از فعالیت‌های خود را در رشته‌های مختلف به جامعه هدف نشان دهند تا مخاطب و مشتری خود را پیدا کنند، اضافه کرد: در حقیقت این ما هستیم که باید به دنبال جامعه و مردم برویم و با هر مقداری که می‌توانیم ذخایر علمی خود را در جامعه معرفی کنیم و در حوزه‌های مختلف صنعت، فناوری، علوم انسانی، اقتصادی و سیاسی اثرگذار باشیم؛ در غیر این صورت ذخایر علمی دانشگاه مانند گنجی است که کسی از بیرون از آن خبر ندارد و شخصیت علمی دانشگاه را ثابت نمی‌کند.

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

وی با بیان اینکه در خصوص پیوند دانشگاه و صنعت و یا دانشگاه و جامعه سخنان بسیاری گفته شده است، ابراز کرد: ریشه اصلی این پیوند در خود دانشگاه و نه در صنعت و جامعه نهفته است، دانشگاه فردوسی مشهد مقدس باید در عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.

علم الهدی با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشگاه امام صادق (علیه سلام) در سال‌های نخست تأکید کرد: یکی از نمونه‌های موفق پیوند دانشگاه و جامعه، تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و به کارگیری آنان در مدیریت کلان اقتصادی و مدیریتی کشور بود. ما به خوبی از این طریق توانستیم نیروهای متخصص خود را به جامعه هدف معرفی کنیم و امروز شاهد فعالیت دانش‌آموختگان خود در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی جامعه هستیم.

«پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با تقدیر از ساخت پردیس زندگی در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی ازدواج‌های دانشجویی نداشتن مسکن است که با ساخت این پردیس قدم بزرگی در رفع آن برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان مساله به تأخیر افتادن ازدواج جوانان را با نصیحت و پند برطرف کرد، گفت: دختر و پسر جوان دانشجو برای شروع یک زندگی سالم و آرام نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی از جمله مسکن دارند که باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی هر نهاد و دستگاهی قرار بگیرد، امیدواریم این حرکت ارزشمند در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد؛ البته پیشنهاد بنده این هست که با کمک اساتید معماری حداقل فضای ممکن را در ساخت این خوابگاه در نظر بگیرید تا امکان استفاده بیشتر دانشجویان متأهل فراهم شود.

کد خبر 6097321

دیگر خبرها

  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • جشنواره دانش‌آموزی فرهیختگان جوان ۱۹ اردیبهشت آغاز به کار می‌کند/ ایجاد شبکه پژوهشی قوی و منسجم در بخش دانش‌آموزی
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکزی با یک واحد صنعتی
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت