Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@15:41:55 GMT

رشد تولید ایرانی پشت دیوار تحریم

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۱۱۸

رشد تولید ایرانی پشت دیوار تحریم

در حالی‌ که پیش‌بینی می‌شد با وجود تحریم‌های اقتصادی و خروج برندهای خارجی از کشور، رشد تولید لوازم‌خانگی در سقف ۳۰درصد متوقف شود، اما مجموعه‌های صنعتی داخلی سال گذشته افزون ‌بر ۷۱درصد رشد را در این حوزه ثبت کردند.

گسترده شدن دامنه تحریم‌ها در سال‌های اخیر سبب شد صنعت لوازم‌خانگی دستش را به ‌زانوی خودش گرفته و ۶۵ تا ۷۰درصد پلتفرم موردنیاز واحدهای تولیدی را بومی‌سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر ادامه ممنوعیت واردات و پرداخت تسهیلات برای خرید کالای ایرانی، مسیر تولیدات صنعتگران را کوتاه و آن‌ها را راهی بازار و منازل ایرانی کرد.

بیم بازگشت تولید به خانه اول

در حالی ‌که کشور توانست در صنعت لوازم‌خانگی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند بیم آن می‌رود که در سال ۱۴۰۰ با برخی گشایش‌های اقتصادی، درب واردات به نفع محصولات خارجی باز و تولید را دوباره به خانه اول برگرداند؛ مگر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی با نگرشی تولیدی نه مصرفی به این حیطه هدایت شوند. شرایط در این بخش باید به ‌گونه‌ای تعریف شود که همه راه‌ها به انتقال فناوری به داخل کشور و به‌ کارگیری نیروی‌انسانی داخلی ختم شود.

از آن جایی که زنجیره تولید در صنعت لوازم‌خانگی در ارتباطی مستقیم با صنایع بالادستی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی است، این صنعت را می‌توان به ‌عنوان شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی در کشور دانست. در حالی‌ که تولیدکنندگان کشور تحت شرایط سخت، چرخ اقتصاد در این حوزه را به گردش درآورده‌اند، نباید اجازه داد واردات رسمی و غیررسمی بدون انجام هزینه‌های تعرفه‌ای، مالیاتی، ارزش‌افزوده و بیمه، بتواند گوی رقابت را از کالای داخلی برباید؛ چرا که ادامه حیات این صنعت با توجه به جنبه‌های اقتصادی گسترده آن از قبیل اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده تا حدود زیادی به بازار داخلی و وجود تقاضای مؤثر در آن ارتباط دارد.

تکریم کالای ایرانی در گرو کیفی‌سازی تولید

عمده محصولات لوازم‌خانگی کالاهایی مصرفی هستند که به‌تناوب یکی از آن‌ها در سبد خرید سالیانه خانوارها قرار دارد. بیش از یک‌میلیون ازدواج جدید هم هرساله به آمار مصرف‌کنندگان این کالاها می‌افزاید، با داشتن چنین تقاضای مؤثری در بازار، اگر دولت اراده لازم برای حمایت از تولیدکنندگان و برطرف کردن موانع تولید را داشته باشد و در مراودات با هم‌پیمانان به انتقال دانش فنی بیش از ورود کالا اهمیت بدهد، هم صنعتگران قدرت لازم برای بهبود وضع تکنولوژیک خود و تولید باکیفیت را بدست می‌آورند و هم مردم می‌توانند با خرید تولیدات کیفی، کالای ایرانی را بیش از همیشه تکریم کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: لوازم خانگی تولید تحریم لوازم خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: محصول تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی، اتیلن است که برای تامین نیاز صنایع جانبی وارد لوله اتیلین غرب کشور شد.
مصدقی فر افزود: سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن برش پروپان در این مجتمع تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی گچساران با سرمایه گذاری بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد یورو ساخته شده است اضافه کرد: مراحل طراحی و ساخت این صنعت به دست متخصصان داخلی اجرا شده است.
 مدیرعامل پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه ۸۳ درصد از تجهیزات بکار رفته در این مجتمع ساخت داخل است گفت:۷۰ شرکت دانش بنیان داخلی در ساخت این مجتمع نقش داشته اند.
مصدقی فر افزود: بومی سازی مجتمع پتروشمی گچساران دست کم ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته است.
وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ تن در قسمت‌های مختلف این مجتمع مشغول بکار هستند اضافه کرد: میزان اشتغال غیر مستقیم آن نیز ۴ هزار نفر برآورد شده است.
دو صنعت جانبی پتروشیمی در استان در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها زنجیر تولید فراورد‌های گازی استان تکمیل می‌شود.

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • کالامارکت چیست؟ مارکت پلیس فروش اقساطی کالای دیجیتال و لوازم خانگی
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد