Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@12:36:43 GMT

آیه زنده بودن شهیدان کی و کجا نازل شد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۵۵۷

آیه زنده بودن شهیدان کی و کجا نازل شد؟

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی مفسر قرآن طی یادداشتی به تفسیر آیه ۱۵۴ سوره بقره پرداخته، به جایگاه والای شهیدان اشاره می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزراش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره 4 هزار شهید استان یزد با بیان اینکه شهیدان در عالم برزخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راهشان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است، تصریح کردند: انگیزه شهیدان از حضور در میدان جهاد همچنان‌که در وصیت‌نامه‌های آنها موجود است، حمایت از انقلاب، امام بزرگوار، حجاب، دفع شرّ دشمن و هموار شدن راه نظام برای دستیابی به اهداف آن بود که باید مراقبت کرد این آرمان‌ها به‌دست برخی افراد نفی و مخدوش نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  ایشان با ابراز تأسف از افرادی که زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهیدان و رزمندگان در امنیت و آزادی زندگی، اما بر خلاف اهداف آن خون‌های پاک فعالیت می‌کنند، فرمودند: در مقابل این تلاش‌ها، کار و تلاش در راه حق و شهیدان را مضاعف کنید.

از این رو خبرگزاری تسنیم برای شناخت  مقام شامخ شهدا در قرآن کریم در گفت‌وگو با اساتید دانشگاه و حوزه علمیه به تفسیر آیات قرآن کریم پرداخته‌ است. در این قسمت حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی مفسر قرآن و استاد تمام جامعه‌المصطفی و حوزه علمیه قم طی یادداشتی با عنوان «حیات شهیدان از منظر قرآن» به مقام شامخ شهدا در عالم برزخ اشاره می‌کند. متن یادداشت بدین شرح است:

جایگاه والای شهدا از منظر قرآن کریم/ معنای زنده بودن شهید چیست؟کدام آیات قرآن باعث «بهت» مفسران شده‌‌است؟/ مقام «عندیت» مخصوص شهیدان استحیات «شهیدان» از منظر قرآن کریمامام خامنه‌ای: پیام مهم شهیدان به ادامه دهندگان راهشان در امان بودن از ترس و اندوه است+فیلم

 وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ‏ (آیه 154 سوره بقره)

و به کسانى که در راه خدا کشته می‌‏شوند، مردگان نگویید؛ بلکه [آنان‏] زندگان‌اند، ولیکن (شما با درک حسى) متوّجه نمی‌شوید.

شأن نزول:

14 نفر از مهاجران و انصار در جنگ بدر شهید شدند و برخى از مردم می‌گفتند: فلان شخص مُرد. آیه‏‌ فوق بدین مناسبت فرود آمد و این‏گونه سخن گفتن در مورد شهیدان را ممنوع؛ و اعلام کرد که آنان زنده‏‌اند.

نکته‏‌های تفسیری:

1. ظاهر آیه‏‌ فوق آن است که شهیدان یک نوع حیات برزخى و روحانى دارند؛ جسم آنها متلاشى شده اما، طبق برخى روایات، با بدن مثالى زندگى می‌کنند؛ یعنى بدنى مجرد از ماده معمولى و همگون با این بدن دارند. «1»

البته علاوه بر این زندگى برزخى، راه و مکتب شهیدان نیز زنده است.

          آیات بلند کائنات است شهید             تفسیر حقیقت حیات است شهید

2. با آیه‏‌ فوق، مسئله‏‌ بقاى روح و مرحله برزخ، یعنى زندگى پس از مرگ و قبل از رستاخیز، به روشنى اثبات می‌شود.

3. قرآن کریم می‌فرماید: شما با این وسایل شناخت معمولى، یعنى حواس ظاهرى خود، نمی‌توانید«2» حیات شهیدان را درک کنید؛ کسى می‌تواند آن را درک کند که به ماوراى طبیعت دسترسى داشته باشد و آن را شهود کند.

4. اسلام با ترسیم مسئله‏‌ شهادت عامل بسیار مهمى را در مبارزه حق با باطل وارد میدان ساخته است؛ عاملى که خطرناک‌‏ترین سلاح‌‏ها را در هم می‌شکند.

در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامى دیدیم که عشق به شهادت چگونه عامل پیروزى سربازان اسلام در برابر قدرت‏‌هاى بزرگ شد. این درس مهمى بود که این آیه به مسلمانان داد و اعلام کرد که شهادت، سعادت و زندگى جاویدان و افتخار ابدى است نه مرگ و نابودى.

آرى، ایمان به زنده بودن شهید، قوى‏‌ترین عامل عشق به شهادت است و عشق به شهادت عامل بزرگ پیروزى است.

          شهیدان راهیان کوه طورند             زمنزل‏هاى ظلمت در عبورند

          چو با پرهاى خونین باز گردند         تو گویى قاصدى از شهر نورند

 

پی‌نوشت:

__________________________________________________

 (1). ر. ک: تفسیر نمونه، ص 521

 (2) تعبیر «لا تشعرون» از ریشه‏‌ى «شعر» است که به معناى ادراک دقیق حسّى است (ر. ک: التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ماده‏‌ى «شعر»)

خاطره‌ای از شوخی‌ شهیدان حسن باقری و مجید بقایی با یکدیگربنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس سپاه رکورد برگزاری یادواره شهدا را شکست/ برگزاری مراسم 5000 نفری در کیاسر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خامنه ای درسهایی از قرآن تفسیر قرآن قرآن کریم دفاع مقدس شهید خانواده شهدا شهدای دفاع مقدس امام خامنه ای درسهایی از قرآن تفسیر قرآن قرآن کریم دفاع مقدس شهید خانواده شهدا شهدای دفاع مقدس قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر رسید

وزارت بهداشت غزه تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۵ مورد کشتار شد که در نتیجه آن ۴۳ نفر شهید و ۶۴ نفر دیگر مجروح شدند.

طبق گزارش الجزیره، این وزارت اعلام کرد: از هفتم اکتبر گذشته و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۴ هزار و ۳۰۵ فلسطینی در غزه شهید و ۷۷ هزار و ۲۹۳ نفر دیگر مجروح شدند.

منابع خبری صبح امروز گزارش دادند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شهروندان غیرنظامی فلسطینی در غرب رفح را هدف قرار داده و یک نفر شهید و چندین نفر دیگر مجروح شدند.

صهیونیست‌ها همچنین در حملات توپخانه‌ای علیه پل «وادی غزه» ۴ فلسطینی را به شهادت رساندند.

توپخانه‌های صهیونیستی مناطق شرقی خان‌یونس را نیز هدف قرار دادند.

نیروهای اشغالگر اسرائیل یک منزل متعلق به خانواده العمور واقع در شرق الفخاری در خان‌یونس را هم بمباران کردند.

منابع رسانه‌ای از بمباران منازل مسکونی در منطقه الخزاعه در شرق خان‌یونس نیز خبر دادند.

خبرنگار الجزیره هم گزارش داد که از شب گذشته تاکنون در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به مناطق مختلف رفح ۸ نفر به شهادت رسیدند که دو نفر از آن‌ها کودک هستند.

محمد بسام الجمل، خبرنگار فلسطینی نیز در جریان بمباران منزلش در رفح توسط جنگنده‌های صهیونیستی صبح امروز به شهادت رسید.

دفتر رسانه‌ای دولتی فلسطین در غزه اعلام کرد که با شهادت محمد بسام الجمل تعداد شهدای خبرنگار فلسطینی از هفتم اکتبر تا کنون به ۱۴۱ نفر رسید.

در بمباران شمال اردوگاه النصیرات واقع در مرکز غزه نیز یک زن شهید و چندین نفر دیگر مجروح شدند.

در حملات هوایی به اردوگاه البریج هم یک نفر شهید و چندین نفر دیگر مجروح شدند.

سازمان دفاع مدنی در غزه نیز اعلام کرد که در بیمارستان الناصر بعد از خروج نیروهای اشغالگر ۳۹۲ جسد کشف کردیم که ۵۸درصد از آن‌ها را نتوانستیم شناسایی کنیم.

این سازمان  تاکید کرد: اجساد چندین کودک نیز در گورهای جمعی در بیمارستان الناصر کشف کردیم. بر روی اجساد برخی از شهدا جای شکنجه وجود دارد. رژیم صهیونیستی اعدام‌های میدانی در بیمارستان الناصر انجام داده و ما خواستار تحقیقات بین‌المللی در خصوص این جنایت‌ها هستیم. رژیم اشغالگر اجساد برخی از شهدا را در کیسه‌های پلاستیکی در عمق ۳ متری دفن کرده است. ما معتقدیم که اسرائیل دست‌کم ۲۰ نفر را زنده در بیمارستان الناصر دفن کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا
  • یک خبرنگار دیگر در غزه شهید شد/ شهادت ۱۴۱ خبرنگار از آغاز جنگ
  • یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج
  • تعداد شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر رسید
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر