Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات رسانه‌ای وزیر امور خارجه اوکراین و معاونش اظهار داشت: ما اظهارات همکاران اوکراینی را در رسانه‌ها می‌بینیم و به آن توجه می‌کنیم، ولی گاهی دلیل برخی اظهارنظرهای غیر سازنده را درک نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شاید لازم باشد یک‌بار دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سانحه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی را یادآوری کنم، افزود:‌ نمایندگان دولت اوکراین در مراحل مختلف تحقیقات از زمان سقوط هواپیما در صحنه حادثه تا خوانش جعبه‌های سیاه در پاریس حضور داشته‌اند.

بهاروند ادامه داد: ما دو دور مذاکرات در کی‌‌یف و تهران داشته‌ایم و نمایندگان نهادهای مختلف ایران و اوکراین اعم از هواپیمایی کشوری، قضایی، نظامی، وزارتخانه‌های امور خارجه و غیره در جلسات حضور داشته‌اند و توضیحات جزیی در خصوص چگونگی وقوع این سانحه به آنها داده شده است. 
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: توافق کردیم دور سوم مذاکرات با فاصله کوتاهی در کی‌یف برگزار شود که طرف اوکراینی ابتدا دور سوم را منوط به دریافت مدارکی کرد که سعی کردیم در حد مقدور آنها را در اختیار طرف اوکراینی قرار دهیم، ولی با گذشت هفت ماه از دور دوم مذاکرات طرف اوکراینی تاریخ جلسه بعدی که قرار بود در کی‌یف انجام شود را اعلام نکرده است. 
وی گفت: با این حال جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از اتلاف زمان تصمیم گرفت تعهدات خود را مطابق حقوق بین‌الملل هوانوردی را با دقت و سرعت انجام دهد. سازمان هواپیمایی کشوری در زمان مقرر گزارش فنی تیم بررسی سانحه را در اختیار کشورهای ذیربط و ایکائو قرار داده و آن را جهت اطلاع عموم منتشر کرده است.

* کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد

بهاروند اضافه کرد: مقصران و قصورکنندگان در بروز این فاجعه شناسایی شده و اکنون کیفرخواست برای ۱۰ نفر صادر و دادگاه بزودی به پرونده رسیدگی خواهد کرد. بودجه جبران خسارت بازماندگان توسط دولت تامین و در اختیار وزارت راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته که آماده پرداخت به بازماندگان است. این خسارت مبلغی بیش از هفت برابر تعهد قراردادی ایران طبق کنوانسیون ورشو است و دولت ایران برای اینکه مبلغ را منصفانه کند، رویه‌های بین‌المللی در تعیین خسارت را هم در تعیین آن مورد توجه قرار داده است. همچنین با شرکت اوکراینی مائو تماس برقرار کرده و آمادگی خود را برای مذاکرات مربوط به جبران خسارت این شرکت در رابطه با هواپیما به شرکت اوکراینی اعلام کرده‌ایم.

معاون وزیر خارجه ایران یادآور شد: متاسفانه همچنان اظهارات غیرمعمولی از مقامات دولت کانادا می‌شنویم که بدیهیات منطق حقوقی از آن حمایت نمی‌کند و قابل قبول نیست. 

وی اضافه کرد:‌ در بعضی اظهار نظرهای همکاران اوکراینی نیز تهدیدات بی‌مبنایی برای اقدام حقوقی و مانند این نهفته است. لازم است تذکر دهم که جمهوری اسلامی ایران همه وظایف خود را طبق حقوق بین‌الملل انجام داده است و تا پایان نیز به همین منوال ادامه خواهد داد. به همین دلیل از هیچ لفاظی و یا اقدام محتمل دیگر خارج از عرفی بیمناک نیست.

بهاروند گفت: ایران ضمن احترام به روابط دوجانبه خود با سایر کشورها، در چارچوب حاکمیت ملی خود هیچگونه فشار و تهدیدی را نپذیرفته و در مقابل هر اقدام غیر منطقی و غیر معقولی در رابطه با خود متناسب عمل خواهد کرد و کوچک‌ترین اقدام یکجانبه‌ای را با ابزار مشروع، قانونی و دیپلماتیک پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که مقامات لهستان عبور خودروهای نظامی و غیرنظامی که وابسته به نیروهای مسلح اوکراین باشند، از خاک لهستان را ممنوع کردند.

بنابر گزارش‌ها افسران گمرک لهستان از خروج اوکراینی‌هایی که در حال انتقال ۲۰ خودرو از جمله نیازهای نیروهای مسلح اوکراینی بودند، جلوگیری کردند.

پیش از این «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرده بود که این کشور روند مسلح کردن اوکراین را متوقف کرده است چرا که خود به این سلاح‌ها نیاز داشته و مشغول مسلح کردن نیروهای خود است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دیگر هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم چرا که این واقعیت وجود دارد که لهستان مشغول تجهیز کردن نیروهای خود به جدیدترین سلاح‌ها است. اگر می‌خواهی از خود دفاع کنی باید لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشی و ما به خوبی این واقعیت را می‌دانیم بنابراین خواهان سلاح‌های بیشتری هستیم.

وزارت دفاع لهستان تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد یورو حمایت نظامی از اوکراین به عمل آورده است.

روزنامه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که مقامات لهستانی سخنان خود را علیه اوکراین بعد از درگیری بر سر تجارت غلات افزایش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی PAP روز چهارشنبه با استناد به «اطلاعات غیررسمی» گزارش داد که وزارت خارجه لهستان سفیر کی یف را به دلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین احضار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که کی یف «به سختی در تلاش است تا مسیرهای زمینی صادرات غلات را حفظ کند» و «تئاتر سیاسی» در خصوص واردات غلات، تنها به مسکو کمک می‌کند.

پیش از این اوکراین اعلام کرده بود که از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی شکایت کرده است.

وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرده بود: کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در واکنش به تهدید لهستان از سوی اوکراین، رئیس جمهور لهستان که دیدار با زلنسکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد، کی یف را با «کسی که در حال غرق شدن است» و به همه چیز چنگ می‌زند مقایسه کرد.

وزارت اقتصاد اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد، کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، علیه ورشو، بوداپست و براتیسلاوا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: اوکراین علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان که واردات محصولات کشاورزی کی یف را ممنوع کرده بودند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

به گفته این وزارتخانه، به دلیل اقدام لهستان، اسلواکی و مجارستان، صادرکنندگان اوکراینی متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند و همچنان متحمل ضررهای بسیاری به دلیل خرابی، هزینه‌های اضافی و ناتوانی در اجرای توافقات اقتصادی خارجی شده‌اند.

کد خبر 6089733

دیگر خبرها

  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود
  • مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد