Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@19:44:18 GMT

چالش قیمت محصولات نوبرانه خودرویی

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۷۱۸۴

چالش قیمت محصولات نوبرانه خودرویی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همین تیراژ پایین و به دنبال آن عرضه محدود به بازار سبب شده تا دارندگان این خودروها به نوعی دست بالا را در قیمت‌گذاری این خودروها داشته باشند و خودروهای در اختیار خود را با قیمت‌های دلخواه به بازار عرضه کنند.

البته در کنار این مساله باید به قیمت‌های بالای کارخانه‌ای این خودروها نیز توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس در حال حاضر ایران خودرو تا پایان سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه «تارا» تولید کرده و ۵۴ دستگاه از این خودرو را به‌فروش رسانده است. بخش فروش این خودروساز «تارا» را ۲۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور می‌کند. دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز تا پایان سال ۹۹ در مجموع هزار و ۷۲۸ دستگاه «شاهین» تولید کرد و از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است. خریداران «شاهین» سایپا نیز باید برای این محصول ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب این خودروساز واریز کنند. البته این قیمت‌ها تنها قیمت خودرو است و هزینه‌هایی مانند بیمه، مالیات بر فروش و .... باعث می‌شود تا حول و حوش ۱۳ درصد به قیمت‌های یاد شده اضافه شود.

در این ارتباط شکایت‌هایی از سوی متقاضیان به شورای رقابت ارسال شده است. در این ارتباط روز گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است قیمت‌گذاری محصولات جدید شرکت‌های خودروساز که طی سال گذشته به سبد محصولاتی آنها اضافه شده است توسط ۱۲ نفر از افراد خبره که در زمینه خودرو فعال هستند مشخص شده و خودروسازان نیز موظف هستند محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های اعلامی به مشتریان عرضه کنند.

این مقام مسوول در شورای رقابت در ارتباط با ساز و کار تعیین قیمت محصولات جدید می‌گوید شورای رقابت سه قیمت یعنی حداکثر، حداقل و منصفانه برای خودرو اعلام می‌کند و بر اساس نظر خبرگان، قیمت نهایی تعیین می‌شود.

آن طور که شیوا می‌گوید بیشترین شکایت مردم از قیمت کوییک، شاهین و پژو ۲۰۷ پاناروما است و در این زمینه حدود ۳۰۰ شکایت به دست اعضای شورای رقابت رسیده است. اما در صدر لیست شکایت‌های مردمی درباره قیمت، خودروی کوییک قرار دارد.  رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود، گفت در این ارتباط جلسه‌هایی با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به شکایت‌ها رسیدگی شود. شیوا ادامه داد: اولین جلسه در سال جدید دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود که در آن نتیجه بررسی کمیته شکایت پیگیری می‌شود. آن طور که مشخص است بیشتر شکایت‌ها از قیمت خودرو مربوط به قیمت‌های اعلامی در طرح‌های پیش‌فروش می‌شود.  شیوا در این ارتباط توضیح می‌دهد: در زمان خرید خودرو افراد بخشی از قیمت خودرو را می‌پردازند به امید اینکه این مبلغ پرداختی، نصف قیمت خودرو باشد، اما با توجه به تورمی که ایجاد شده پول پرداختی نصف قیمت خودرو را شامل نمی‌شود و آن پول شاید یک‌چهارم قیمت خرید خودرو باشد. رئیس شورای رقابت می‌گوید با توجه به این شرایط شاید قراردادهای منعقد شده منصفانه نباشد.

پربیننده ترین تیبا ۱۰ میلیون گران شد +جدول قیمت ال ۹۰ چقدر افزایش یافت؟ +جدول پراید ۱۲۷میلیون شد/قیمت جدید ساینا، کوییک و تیبا در بازار قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۱/۱۷ پژو پرشیا چند؟ +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت خودرو خودروسازی برجام شورای رقابت قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، از حدود ۳ ماه پیش حواشی پیرامون تحویل خودروی پژو پارس (موعد زمستان ۱۴۰۱) شکل گرفت و روز به روز هم به این حواشی افزوده می‌شود؛ ماجرا از آنجایی شروع شد که به دلیل عدم انطباق این خودرو با استانداردهای ۸۵ گانه قرار شد که تولید پژو پارس متوقف شود و پس از اعتراضات اعلام شد که صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید خواهد شد.

با این حال چند روز پیش سخنگوی تعزیرات حکومتی اعلام کرد که بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شده تولید این خودرو در سال جاری نیز ادامه یابد. بر همین مبنا هم شرکت ایران خودرو با اعلام قیمت جدید برای پژو پارس، اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان کرد.

ارسال فراخوان با قیمت‌های جدید کافی بود تا متقاضیان با صدای بلندتری اعتراض و مقابل نهادهای ذی نفع از جمله شورای رقابت تجمع کنند.

با توجه به حجم بالای اعتراضات شورای رقابت امروز هشتم اردیبهشت ماه شورای رقابت در ششصد و پنجاه و ششمین جلسه خود به بررسی مسائل پیرامون عرضه پژو پارس می پردازد. در این جلسه نمایندگان وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و همچنین مدیر عامل ایران خودرو حضور خواهند داشت‌. 

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • پس از ۳ ماه حاشیه؛ پای پژو پارس به شورای رقابت کشیده شد
  • پای پژو پارس به شورای رقابت کشیده شد
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول