Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی‌که یکی از معیارهای اصلی ارزیابی عملکرد مدیران شهری، ساخت خیابان‌های زیبا و متناسب با نیازها، حجم ترافیک و تردد شهروندان است و کیفیت آسفالت معابر، همچون ویترین عملکرد مدیریت شهری، نقش ایفا می‌کند؛ ترمیم غیراصولی آسفالت و وجود چاله و دست‌اندازهای فراوان در سطح خیابان‌های شهر مشهد، سال‌هاست که به‌عنوان (شاید) بزرگ‌ترین نماد ضعف مدیریت شهری دومین کلانشهر کشور خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروندان مشهدی از گذشته تاکنون از خرابی آسفالت معابر و افزایش روزافزون دست‌انداز و چاله‌ها در مسیر تردد خود، گلایه‌مند بوده و بسیاری نیز به این دلیل دچار آسیب و خسارت‌های مالی و گاه حتی جانی شده‌اند.

چاله‌ و دست‌اندازهایی که برخی از آن‌ها عمری چند ده‌ ساله دارند و حتی برای زائرانی که گاهی به مشهد سفر می‌کنند، آشنا هستند و همان‌طور که پیش‌ازاین نیز نوشتم، خیلی از دست‌انداز و چاله‌های معابر را می‌توان در زمره آثار تاریخی این کلانشهر قرار داد.

حفاری و کنده‌کاری‌های مستمر و بی‌وقفه آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر توسط شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز و مخابرات) یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در افزایش زخم‌های معابر مشهد بوده و هست. نمونه آشکار آن را نیز می‌توان در بیشتر خیابان‌های شهر حتی معابری که به‌تازگی ساخته‌شده‌اند، دید؛ خیابان‌هایی که قاعدتاً می‌بایست همزمان با احداث، کانال‌های جای‌گذاری کابل و لوله‌های خدماتی، در آن تعبیه و از کنده‌کاری‌های پس‌ازآن جلوگیری می‌شد.

نکته حائز اهمیت اینکه از گذشته دور قوانین، ضوابط و مقررات روشنی در این زمینه وجود داشته است و اگر شرکت‌های خدماتی به‌ویژه شهرداری پایبند به این ضوابط باشند، بی‌تردید شاهد کمترین آسیب‌ها و تبعات ناشی از حفاری‌ و کنده‌کاری در سطح آسفالت معابر شهر خواهیم بود.

براساس همین ضوابط هم هست که تمامی و حتی چند برابر هزینه‌های کنده‌کاری، خرابی و ترمیم دوباره آسفالت، پیش از آنکه عملیات تخریب آسفالت آغاز شود؛ توسط شهرداری و یا شرکت‌های خدماتی از شهروندان گرفته می‌شود. اما عموماً آنچه پس از حفاری اتفاق می‌افتد، به‌جا ماندن چاله‌ای پر از ماسه و خاک در دل خیابان است که هرلحظه آبستن حوادث مختلفی همچون سقوط مردم و یا وسیله نقلیه شهروندان درون آن است، ضمن آنکه تا روزها و حتی هفته‌ها پس‌ازآن، چهره‌ای زشت و نازیبا در محل به وجود می‌آید تا سرانجام گروهی برای پر کردن چاله و مرمت خیابان از راه برسند؛ هرچند پس از اتمام کارشان، خطر سقوط در چاله از بین می‌رود، اما لکه آسفالت ترمیم‌شده، سال‌ها ناهماهنگ با سطح آسفالت اطراف باقی می‌ماند و دست‌اندازی به دیگر دست‌اندازهای شهر افزوده می‌شود.

این در حالی است که اگر کار ترمیم خرابی و آسفالت معابر شهر را به افرادی متخصص و دلسوز و نه رانت‌خواران! سپرده و نظارت دقیق و به‌دوراز تسامح و تساهل بر عملکرد آن‌ها انجام شود، با توجه به هزینه‌ای که شهروندان خدمات گیرنده می‌پردازند، باید کیفیت آسفالت ترمیمی بسیار بهتر از سایر نقاط باشد؛ چراکه در حال حاضر شهرداری و شرکت‌های خدماتی به ازای هر مترمربع کنده‌کاری و مرمت معابر مبالغ هنگفتی پول می‌گیرند و انتظار می‌رود با این پول و با وجود تشکیلات و سامانه‌های عریض و طویلی همچون «سامانه تعمیر و نگهداری آسفالت معابر شهری (ساتنام)» یا «سامانه مدیریت حفاری‌ها» و تصویب قوانین و مقررات متعدد، با تمام مخارجی که بر گرده شهر تحمیل می‌کند، حاصل کار مطابق با استانداردها و ضوابط مدون در این زمینه باشد.

درعین‌حال عمر آسفالت بسیاری از معابر دومین کلانشهر کشور سرآمده و کنده‌کاری‌های بی‌وقفه و نبود نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران این حوزه نیز مزید بر علت شده است تا ناتوانی مدیریت شهری در بهسازی و نوسازی معابر مشهد بیش‌ازپیش آشکار شود؛ ناتوانی‌ای که علاوه بر ایجاد زحمت و خسارت فراوان برای شهروندان، خدمات بسیار شهرداری و مدیریت شهری را تحت‌الشعاع قرار داده و آبروی پایتخت معنوی ایران را در برابر زائران صاحب این ملک به خطر انداخته است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آسفالت معابر مشهد شرکت های خدماتی آسفالت معابر مدیریت شهری کنده کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک‌ونیم میلیون مترمربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود

شهردار ارومیه گفت: هدف‌گذاری بودجه ۱۴۰۳ آسفالت معابر به میزان بیش از یک‌ونیم میلیون مترمربع است که اقدامات اولیه این موضوع آغاز شده است که سازمان عمران معابر فرعی و پیمانکاران معابر اصلی را کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین مهدی‌زاده، امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در برنامه زنده رادیویی شهریمیز صدای مرکز آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از عموم شهروندان به خاطر اینکه عملیات عمرانی موجود در شهر را تحمل می‌کنند، قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی افزود: هدف‌گذاری بودجه ۱۴۰۳ آسفالت معابر به میزان بیش از یک‌ونیم میلیون مترمربع است که اقدامات اولیه این موضوع آغاز شده است که سازمان عمران معابر فرعی و پیمانکاران معابر اصلی را کار می‌کنند.

شهردار ارومیه با اشاره به رقم ۲۰۰ میلیاردتومانی چهار قرارداد آسفالت که در مرحله مناقصه قرار دارد، گفت: سیاست ما استفاده از پیمانکاران بومی است و از این پیمانکاران جهت همکاری دعوت می‌کنیم.

مهدی‌زاده تصریح کرد: پروژه زیرگذر امام علی (ع) را آغاز کرده‌ایم و تا کنون هشت مورد شمع‌کوبی آن انجام شده است و به صورت دو شیفته و بدون اختلال جدی در ترافیک این پروژه را پیش خواهیم برد.

وی با اشاره به تأخیر در افتتاح پروژه زیرگذر شورا-شهید بهشتی ادامه داد: مشکلات حاصل از نبود هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان و همچنین ترکیدگی لوله انتقال آب موجب کندی در عملیات عمرانی شده است و پیمانکار این پروژه نیز طبق توافق قبلی پروژه را پیش نبرد و در نهایت منجر به ورود شهرداری ارومیه و خاک‌برداری توسط سازمان‌های مدیریت پسماند و عمران شد که امروز این خاکبرداری اتمام پیدا می‌کند.

مهدی‌زاده با اشاره به اهمال‌کاری‌های پیمانکار در پروژه زیرگذر شورا-شهید بهشتی عنوان کرد: بخشی از این اهمال‌کاری نیز مربوط به عوامل شهرداری است که برخورد لازم انجام خواهد گرفت و از شهروندان بابت اینکه دچار زحمت شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم، چرا که در سیستم خود ما نیز در نظارت و زمان‌بندی و مدیریت پروژه ایرادات وجود دارد و این منجر به آزمون و خطا در پروژه‌های بعدی نخواهد شد.

شهردار ارومیه خاطرنشان کرد: بعد از اتمام زیرگذر شورا-شهید بهشتی پروژه زیرگذر شورا-آهندوست را اجرایی خواهیم کرد تا بتوانیم وارد فاز اجرایی چهارراه مخابرات شویم، چرا که بدون ایجاد کریدوری موازی امکان فعالیت در چهارراه مخابرات وجود ندارد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: سعی داریم تا پایان اردیبهشت زیرگذر شورا-شهید بهشتی به روی ترافیک گشوده شود.

وی عنوان کرد: دو پروژه نیمه‌تمام بزرگ به نام کمربندی دوم و تقاطع آذربایجان با چندین پل داریم که با حل مشکلات قبلی آن‌ها این پروژه‌ها در حل اجرا هستند و شاهد پیشرفت پروژه هستیم.

مهدی‌زاده در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص شروع نشدن پروژه جدید و تمرکز بر پروژه‌های قبلی تصریح کرد: از لحاظ مسائل شهری امکان این موضوع وجود ندارد که تمرکزمان را بر یک نقطه از شهر بگذاریم، بلکه باید عملیات عمرانی و توسعه را در همه نقاط شهر شاهد باشیم.

وی از احداث خیابان جدید در اراضی پشت پارک جنگلی به سمت بلوار ساوالان و منطقه تاناکورا خبر داد و افزود: ظرف ۴۵ روز آینده پیمانکار پروژه معبر پارک جنگلی به سمت خیابان ساوالان به طول ۳.۸ کیلومتر معرفی می‌شود و شاهد انتقال بخشی از ترافیک و تردد خودروها به این معبر جدید و در نتیجه کاهش ترافیک در مناطق اطراف خواهیم شد که این پروژه یک پروژه زیرساختی برای شهر و با اهداف چندمنظوره است.

شهردار ارومیه با انتقاد از پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب گفت: بر اساس مجوزی که شهرداری ارومیه صادر می‌کند، پر کردن و ترمیم نوارهای حفاری استانداردهای خود را دارد که رعایت نمی‌شود و این امر موجب نشست محل‌های حفاری، گلایه شهروندان و تحمیل هزینه می‌شود.

کد خبر 748315

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ۲۱۷ هزار تن آسفالت برای سطح معابر قم در سال ۱۴۰۳
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • ۱.۵ میلیون متر مربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود
  • یک‌ونیم میلیون مترمربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود
  • فرسودگی روکش آسفالت در معابر دغدغه شهروندان شهریار شد + تصاویر