Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸، اقشار مختلف جامعه با مشکلاتی در ابعاد مختلف روبه‌رو شدند، اما تاثیرات اقتصادی آن، مردم جامعه به ویژه ضعیف‌ترین اقشار اقتصادی کشور از جمله نیازمندان را با دشواری بیشتری مواجه کرد؛ در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از نهادهایی بود که در راستای کاهش مشکلات ناشی از کرونا برای این قشر طی سال گذشته اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ ویروسی که برخی از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند و تعدادی از نیروها هم بیکار شدند؛ گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله مددجویان کمیته امداد نیز از این مشکلات معیشتی مستثنی نبودند. در این راستا از جمله اقدامات حمایتی کمیته امداد برای کاهش مشکلات مددجویان، ارائه خدمات غیرحضوری به مددجویان و نیازمندانِ کمیته امداد، کمک بلاعوض به خانواده مددجویان فوت شده بر اثر کرونا، ارائه اینترنت پاک برای آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت، پرداخت تسهیلات به مددجویان و ... بود.

 کمیته امداد باتوجه به بخشنامه‌های اطلاع‌رسانی، از بهمن ماه ستاد مقابله با کرونا را در دفاتر استان‌ها راه اندازی کرد و همچنین برای افزایش آگاهی مددجویان پیامک‌هایی درباره رعایت نکات بهداشتی به آن‌ها ارسال کرد.

ارائه خدمات غیرحضوری به مددجویان و نیازمندان

در همین راستا نیز برای کاهش خطر ابتلای مددجویان به ویروس کرونا تمهیداتی اجرا شد تا مراجعات آنها به دفاتر کمیته امداد کاهش یابد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از مددجویان کمیته امداد را افراد سالمند یا بیماران صعب‌العلاج تشکیل می‌دهند، به منظور کاهش خطر ابتلای این افراد و دیگر خانواده‌های تحت حمایت، ستاد مرکزی پیشگیری از بیماری کرونا در کمیته امداد تمهیدات لازم را مصوب و اجرایی کرد تا مراجعات افراد نیازمند به دفاتر این نهاد و همچنین مراجعه حضوری مددکاران در منازل مددجویان به حداقل برسد.

براین اساس، تمام خدمات کمیته امداد به صورت آنلاین در اختیار خانواده‌های تحت حمایت قرار گرفته است و مددجویان می‌توانند با مراجعه به پایگاه خدمات اینترنتی کمیته امداد به آدرس www.e.emdad.ir درخواست‌های مورد نظر خود را ثبت کنند و این درخواست‌ها در کمترین زمان ممکن رسیدگی و نتیجه به اطلاع مددجویان می‌رسد.

 همچنین سامانه تلفنی ارتباطات مردمی برای مددجویان در صورتی که امکان دسترسی به اینترنت نداشته باشند یا به دلایل فنی همچون قطع شبکه و ... خدمات آنلاین در دسترس نباشد راه اندازی شد و افراد می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ارتباطات مردمی به شماره ۰۹۶۸۸۷ درخواست خود را به مددکاران کمیته امداد اعلام کنند که در این مورد نیز رسیدگی به درخواست‌ها به صورت روزانه انجام شده و از طریق کد پیگیری که در اختیار متقاضی قرار گرفته، قابل پیگیری است.

افراد نیازمندی که تحت حمایت کمیته امداد نیستند می توانند از طریق سامانه ارتباطات مردمی به شماره ۰۹۶۸۸۷درخواست خود را به صورت فایل صوتی، نمابر و رایانامه با ذکر شماره تلفن و آدرس محل سکونت، ثبت کنند تا مددکاران کمیته امداد در کمترین فاصله زمانی به این درخواست‌ها رسیدگی کنند.

توزیع ۴۰۰۰ سبد کالا بین خانواده‌های تحت حمایت در استان تهران

همچنین به دنبال کمک به مددجویان در شرایط سخت کرونا چهار هزار سبد کالا بین خانواده‌های تحت حمایت در استان تهران نیز توزیع شد؛ ۲۰ فروردین ماه سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد با قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برای کمک به مددجویان در زمینه‌های مختلف، گفت: توزیع چهار هزار سبد کالا بین مددجویان تحت حمایت در استان تهران با همکاری قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در حال انجام است.

به گفته بختیاری، این سبدها شامل اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مددجویان بوده است.

همکاری مراکز نیکوکاری و موکب‌های اربعینی در راه‌اندازی ۳۱۳ مرکز اطعام مهدوی

با آغاز ماه مبارک رمضان سال گذشته و همچنین به منظور حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا نیز، رزمایش ملی بخشش ایرانیان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

مجید باجلان- رئیس ستاد مرکزی طرح اطعام مهدوی با اشاره به راه‌اندازی رزمایش ملی بخشش ایرانیان در سراسر کشور، با هدف حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا، در این راستا گفته بود: در راستای اهداف این رزمایش و به منظور تحقق پویش همدلی، مواسات و کمک مومنانه، طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان، فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس ستاد مرکزی طرح اطعام مهدوی همچنین این را هم اعلام کرده بود که به موازات طرح اطعام مهدوی و ارائه غذای گرم به نیازمندان، بسته‌های ارزاق ویژه ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شد.

همچنین مرحله دوم پویش ایران همدل از عید غدیر آغاز و تا پایان ماه صفر سال گذسته ادامه یافت و به خاطر اینکه در آستانه ماه محرم بود به عنوان اطعام حسینی برای بخشهایی که امکان طبخ غذای گرم و توزیع غذای گرم با رعایت پروتکلهای بهداشتی بود، انجام شد. احسان حسینی نیز همزمان برای مکانهایی که امکان طبخ غذا جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی نبود اعلام شد تا افراد بتوانند با کمک نقدی و غیر نقدی خدماتی به مردم نیازمند ارائه کنند.

درنهایت مرتضی بختیاری- رئیس کمیته امداد در نشست خبری خود که در اوایل آبان ماه سال گذشته برگزار شد، درباره اطعام حسینی گفته بود: در ۲ ماه محرم و صفر (سال 99) رقمی معادل ۱۵ میلیون و ۸۸۵ هزار غذای گرم توزیع شد که رقمی معادل ۲۶۶ میلیارد تومان بود. همچنین هر پرس غذا ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود. همچنین تعداد آشپزخانه هایی که در این قسمت کمک کردند ۲۶۶۷ آشپزخانه بود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به پویش احسان حسینی نیز بیان کرده بود: تعداد محلاتی که بسته های غذایی در آن توزیع شد، ۲۵۸۱ محله بود. همچنین یک میلیون و ۶۹۵ هزار بسته به ارزش ۱۸۰ هزار تومان در مکانهایی که امکان توزیع غذای گرم نبود به نیازمندان تقدیم شد. 

بختیاری با بیان اینکه ۳۰۶ میلیاردتومان در رابطه با احسان حسینی کمکهای مردم شد، افزوده بود: مجموعا در پویش مرحله دوم ایران همدل ۵۷۲ میلیارد تومان کمکهای مردمی جمع شد که از هر جهت قابل تقدیر است که این کار بزرگ در رابطه با کمیته امداد انجام شد. 

بختیاری با اشاره به مجموعه اطعام مهدوی در ماه رمضان و احسان حسینی و اطعام حسینی پارسال توضیح داده بود: در مجموعه رزمایش ایران همدل در مرحله اول و دوم بیش از ۲۷ میلیون غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد که ۴۲۸ میلیارد تومان ارزش داشت. 

وی در ادامه درباره کمک هایی که در قالب بسته های حمایتی تهیه شد و در مکانهایی که امکان توزیع غذای گرم وجود نداشت، گفته بود: بیش از ۴ میلیون بسته ارزاق به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان میان نیازمندان توزیع شد. مجموعه کمکهای مردمی در رابطه با غذای گرم و بسته های حمایتی در اطعام مهدوی، اطعام حسینی و احسان حسینی هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان انجام گرفته است که قابل تقدیر است. این ۱۱۷۶ میلیارد تومان تنها کمکهایی است که به کمیته امداد شده است.

اما به دنبال شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها کمیته امداد در قالب پویش ایران همدل نیز طرحی تحت عنوان تهیه تبلت برای دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد داشت. باتوجه به اینکه کمیته امداد ۷۵۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز را در اختیار دارد، در بررسی اولیه ۲۵۰ هزار دانش آموز و دانشجو شناسایی شد و در اولویت اول ۵۰ هزار تبلت قرار داد بسته شد.

 بنابر اعلام باجلان- معاون اداری و مالی کمیته امداد، اولویت با خانواده‌های چند فرزندی و در مناطق محروم بود تا بتوانند در فضای مجازی به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین در این راستا رئیس کمیته امداد نیز در نشست خبری خود در آبان ماه سال گذشته در خصوص تبلت دانش آموزان نیز توضیح داده بود: در مرحله اول ۵۰ هزار تبلت را قرارداد بستیم که مقرر شده ۱۰ هزار تبلت نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ارائه دهند. دانش آموزان تحت پوشش امداد نیاز به ۲۵۰ هزار تبلت دارند، اکنون در تنگنا هستیم و شرایطی برای استانها در نظر گرفته شده است؛ تعدادی از استانها هم افزایی کرده اند، به طوریکه ۵۰ درصد هزینه تهیه تبلت را خیرین استانها داده اند و ۵۰ درصد دیگر را ما می پردازیم. همچنین تلاش می کنیم تا بتوانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم و مکاتباتی با شرکتهای بزرگ و وزارتخانه ها انجام شده است.

ارائه اینترنت پاک برای آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت

اما به دنبال مجازی شدن آموزش‌ها، یکی دیگر از مشکلات برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها در این دوران بحث اینترنت بود. به این منظور معاون امور فرهنگی کمیته امداد گفته بود: همزمان با تامین امکانات و نیازهای سخت‌افزاری مربوط به فضای مجازی، کمیته امداد در بحث فرهنگی و استفاده بهینه مددجویان از فضای مجازی نیز برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است تا زمینه دسترسی به بستری امن و پاک را برای خانواده‌های تحت حمایت فراهم کند.

جعفری در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده برای دسترسی مددجویان به فضای مجازی اظهار کرده بود: در همین راستا از طریق اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت پاک در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت تا در یک فضا و شبکه کاملا داخلی به نیازهای هدفمند دسترسی داشته باشند.

کمک بلاعوض به خانواده مددجویان فوت شده بر اثر کرونا

یکی دیگر از اقدامات حمایتی از مددجویان کمیته امداد را می‌توان پرداخت کمک بلاعوض به خانواده‌های مددجویان فوت شده بر اثر کرونا عنوان کرد؛ به گفته مجتبی احمدلو- مدیرکل بهداشت و بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، این نهاد به مددجویان سرپرست خانواری که به دلیل کرونا فوت می‌شوند (وزارت بهداشت علت اصلی فوت آنها را ناشی از کرونا ثبت کرده است) به افراد تحت تکفل او ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند و در صورتی که متوفی عضوی از خانواده باشد به سرپرست خانوار او پنج میلیون تومان پرداخت می‌شود.

همچنین به مددجویان سرپرست خانواری که مبتلا به کرونا بوده‌ و فوت شده‌اند، (اما از نظر وزارت بهداشت علت فوت آنها ناشی از کرونا نبوده است) به افراد تحت تکفل او چهار میلیون تومان پرداخت می‌کند و در صورتی که متوفی عضوی از خانواده باشد به سرپرست خانوار او ۲ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

البته ناگفته نماند که اعتبار این برنامه توسط بنیاد مستضعفان تامین شده است.

تاثیر «کرونا» بر مشاغل مددجویان کمیته امداد

اما از آنجایی کرونا کسب و کار و مشاغل افراد را هم تحت تاثیر قرار داد، مددجویان کمیته امداد نیز از جمله گروه‌هایی بودند که در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو شدند. به گفته حجت الله عبدالملکی-معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، عمده مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد مشاغل خانگی و روستایی بوده‌اند؛ در پی شیوع ویروس کرونا مشاغل روستایی آسیبی ندیدند و حتی مشاغل بخش کشاورزی رونق هم داشتند به طوریکه در این مدت صادرات کشاورزی افزایش یافته و اکنون در مشاغل روستایی آسیب خاص رخ نداده است. 

البته بنابر اعلام عبدالملکی، بعضا مسئله رکودی که بر بخش‌های مختلف اقتصاد حاکم شده برخی از مشاغل خانگی را با مشکل فروش مواجه کرد. 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفته بود: در مجموع حدود ۷۰۰ هزار طرح شغلی تحت نظارت کمیته امداد است که ۳ درصد این طرح‌ها دچار آسیب شدند.

در این راستا کمیته امداد چند اقدام در دستور کار خود قرار داد که یکی از این اقدامات پرداخت تسهیلات به مددجویان بود. همچنین افرادی که به شبکه بانکی بدهکار بودند امهال بدهی شدند تا بتوانند برای چند ماهی خود را بازیابی کنند. همچنین شرکت صنعت آفرینان امداد نیز موظف شد تا از مددجویانی که در زمینه فروش محصولات خود دچار مشکل هستند خرید قطعی کند. دستگاه‌های دیگر نیز منابعی در نظر گرفتند که از این منابع به نفع طرح‌های آسیب دیده استفاده شد. در مجموع کمیته امداد سعی کرد تا آسیب‌های ناشی از کرونا که به مشاغل امداد وارد شده است، جبران شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمیته امداد امام خمینی همه باهم علیه کرونا میلیون تومان پرداخت خانواده های تحت حمایت مددجویان کمیته امداد شیوع ویروس کرونا رئیس کمیته امداد طرح اطعام مهدوی کمیته امداد کمیته امداد میلیارد تومان دانش آموزان احسان حسینی اطعام حسینی فضای مجازی درخواست ها خانواده ها ایران همدل راه اندازی امداد نیز سال گذشته هزار تبلت غذای گرم انجام شد توزیع شد فوت شده ۵۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲۶۰۰ مترمربع فرش بافتند

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ شمالی گفت: مددجویان تحت پوشش این نهاد در سال گذشته ۲۶۰۰ متر مربع فرش به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال بافتند.

مجید الهی راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۴۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند.

وی افزود: بیشترین فعالان این صنعت مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان،  جرگلان، گرمه، فاروج است.

به گفته الهی راد، هم اکنون ۶ راهبر شغلی در حوزه فرش و صنایع دستی با این نهاد همکاری دارند.

وی تصریح کرد: وظیفه آموزش، راه اندازی کارگاه های فرش، تأمین مواد اولیه مرغوب، نظارت و کنترل کیفی بر تولیدات بافندگان و بازاریابی و فرش محصولات بافندگان از جمله اقداماتی است که توسط این راهبران انجام می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: فرش‌های تولید شده زیر نظر راهبران شغلی طرف قرارداد امداد و یا به صورت مستقیم زیر نظر راهبران شغلی در بازارهای داخلی استان و یا استان های همجوار به بالاترین قیمت خریداری می شود.

مدیر کل کمیته امداد خراسان شمالی گفت: رویکرد کمیته امداد این است که با آموزش فرد و در عین حال اعطای تسهیلات فرصتی ایجاد کند تا فرد نیازمند بتواند شغلی برای خود ایجاد و به خودکفایی برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲۶۰۰ مترمربع فرش بافتند
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد
  • ارائه خدمات حقوقی به هزار مددجوی زنجانی‌