Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به مرحله سوم از گفت‌و‌گوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن، مطالبه نمایندگان مجلس عراق در تامین امنیت آسمان این کشور بدون نیاز به واشنگتن به عنوان اقدامی بسیار مهم در مسیر عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی و برقراری حاکمیت کامل عراق بر حریم هوایی خود دوباره مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه اینترنتی شبکه سومریه نیوز عراق نوشت: در حالی که فراکسیون دفاع پارلمان عراق بر اهمیت تعامل با بازار‌های روسیه و چین به منظور تقویت سامانه‌های پدافند هوایی تاکید می‌کند، یک عضو دیگر پارلمان می‌گوید واشنگتن، عراق را خوار کرده است و می‌خواهد این کشور را وابسته به خود نگه دارد.

کریم علیوی المحمداوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از اصرار بر وعده‌های آمریکا اظهار شگفتی کرد. وعده‌هایی که گذر روز‌ها و سالها دروغین و به دور از واقعیت بودن آن‌ها را ثابت کرده است.

المحمداوی در گفت‌وگو با سومریه نیوز گفت: از مهمترین ارکان حاکمیت هر کشوری در جهان، سیطره کامل بر حریم هوایی خود است هرچند چنین امری در نتیجه سیطره هواپیما‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بر آسمان عراق و اقدام این ائتلاف به پیشبرد معاهدات پیشین برای مسلح کردن پدافند هوایی کشور تا به امروز در عراق محقق نشده است.

او خاطرنشان کرد: همه آنچه واشنگتن به عراق تحویل داده، تعدادی هواپیمای اف ۱۶ با ویژگی‌های ضعیف و حداقل جنگ افزار است و نمی‌دانیم آیا این هواپیما‌ها به طور کامل تحت مالکیت عراق است یا ارتش آمریکا با نیرنگ و فریب آن‌ها را به عنوان راهی برای جاسوسی رهگیری می‌کند، زیرا ما واقعا به واشنگتن اعتماد نداریم و تجربه‌هایی که در گذشته داشته ایم، بهترین دلیل این امر است.

المحمداوی افزود: بازار‌های جهانی پیشرفته و متعددی از جمله بازار چین و روسیه در زمینه پدافند هوایی وجود دارند که می‌توانیم بدون شروط غیرعملی که به اقتصاد عراق آسیب می‌زند یا بر حاکمیت آن تاثیر می‌گذارد، با آن‌ها تعامل کنیم و عراق را از سیطره آمریکا و اقدام واشنگتن برای نقض حاکمیت کشور که هربار با بهانه‌های مختلف صورت می‌پذیرد، نجات دهیم. آمریکا به صورت پیدا و پنهان از گروه‌های داعش حمایت می‌کند و تحرکات آن‌ها را داخل خاک کشورمان پوشش می‌دهد تا نیرو‌های امنیتی و بسیج مردمی را هدف قرار دهند.

او تاکید کرد: مجلس نمایندگان به اتفاق، به خروج همه نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی رای داد که از جمله اقدامات در چارچوب خروج این نیروها، تحویل حریم هوایی عراق به نهاد‌های نظامی کشور است، امری که به هم پیمان شدن سریع با سایر کشور‌ها غیر از آمریکا نیاز دارد تا هرگونه بهانه‌ای از واشنگتن با هدف باقی ماندن در عراق سلب شود.

بدر الزیادی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز ضمن تاکید بر اهمیت اقدام وزارت دفاع به مسلح کردن کشور با سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته از کشور‌هایی غیر از آمریکا خاطرنشان کرد: واشنگتن عراق را خوار کرده است و می‌خواهد که بغداد وابسته آمریکا باشد.

الزیادی در گفت‌وگو با سومریه نیوز گفت: همه می‌دانند از سال ۲۰۱۳ تا به امروز در پدافند هوایی و نیروی هوایی هیچ پیشرفتی متناسب با جایگاه عراق و حجم چالش‌های فرارو صورت نگرفته است مگر وجود چند هواپیمای جنگی با تسلیحات محدود.

او افزود: ما باید به کشور‌های دیگری غیر از آمریکا و از حوزه شرق آسیا برای وارد کردن اسلحه پیشرفته و جدید در زمینه پدافند هوایی تکیه کنیم. ما امروز نمی‌توانیم به واشنگتن تکیه کنیم، زیرا این کشور متاسفانه عراق را خوار کرد و معقول نیست که از سال ۲۰۰۳ تا به امروز ما حتی یک پدافند هوایی پیشرفته نداشته باشیم از این رو وزارت دفاع باید برای قرارداد بستن با سایر کشورها، کشور‌هایی که می‌توانند ما را به سامانه‌های جدید دفاع از حریم هوایی مجهز و برای دور شدن از سیطره آمریکا بر حریم هوایی عراق کمک کنند، از بودجه استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پارلمان عراق ائتلاف آمریکایی حریم هوایی عراق پدافند هوایی پارلمان عراق حریم هوایی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۸۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش، با حضور در منطقه پدافند هوایی شرق، ضمن بازدید از سایت شهید علایی گناباد، سامانه‌های پدافندی این سایت را مورد ارزیابی عملیاتی قرار داد.

امیر سرتیپ علیرضا الهامی در جمع فرماندهان و کارکنان این سایت پدافندی گفت: امروز پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد و متناسب با تهدیدات دشمنان، توان رزم خود را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این پیام را به مردم شریف کشور عزیزمان می‌دهیم که فرزندان جان بر کفشان در نیروی پدافند هوایی ارتش با تمام توان از مرز‌های هوایی کشور حراست و پاسداری می‌کنند.

جانشین نیروی پدافند هوایی افزود: با توجه به تلاش شبانه روزی نیرو‌های مسلح به ویژه پدافند هوایی سرافراز امنیت خوبی در تمامی مرز‌های هوایی کشور برقرار است.

امیر سرتیپ الهامی در پایان از اقدامات قابل توجه و جهادیِ این سایت پدافندی در حوزه طرح‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی قدردانی کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است