Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:47:32 GMT

احتمال زاد و ولد حیوانات وحشی در باغات وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۸۹۷۰

احتمال زاد و ولد حیوانات وحشی در باغات وجود دارد

ایسنا/اصفهان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوانسار گفت: بهار فصل زاد و ولد حیوانات وحشی است، به همین دلیل باغداران و کشاورزان در صورت مشاهده زاد و ولد این حیوانات در باغات یا مزارع خود از نزدیک شدن به آنها خودداری کنند.

قاسم حسومی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آغاز فصل زاد و ولد جانوران وحشی و امکان زاد و ولد این حیوانات در مزارع و باغات، اظهار کرد: از مردم، کشاورزان و باغداران تقاضا داریم اگر موردی را مشاهده کردند که حیوانی در مزرعه، باغ و یا نزدیک منزل مسکونی زاد و ولد کرده است،  سریعاً مراتب را به اداره محیط زیست گزارش کنند و از نزدیک شدن به جانوران وحشی جدا خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برای دفع حیوانات زیان‌آوری مانند؛ گراز و شغال نباید خودشان اقدام کنند، چرا که دفع این حیوانات یا گرفتن و زنده گیری آنان نیاز به ابزار خاصی دارد.

وی افزود: پس از زنده‌گیری این حیوانات به شیوه‌های علمی، حیوان اسیر شده در طبیعت و یک منطقه دور از سکونت انسان رهاسازی می‌شود. خوانسار به این دلیل که یک باغ شهر است و باغات و منازل مسکونی با هم ترکیب شده‌اند امکان زاد و ولد حیوانات وحشی در این اماکن زیاد است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوانسار، گفت: مواردی بوده که یک حیوان با خودرو تصادف کرده و نیاز به مراقبت داشته است. در این شرایط حیوان مصدوم به دامپزشکی منتقل می‌شود و پس از درمان و تیمار مناسب در طبیعت رهاسازی می‌شود.

حسومی افزود: معمولاً در مناطق باغ شهر مانند خوانسار حیواناتی همچون شغال و روباه به وفور دیده می‌شود و در زمستان‌ها نیز گرگ‌ها به شهر و منازل مسکونی نزدیک می‌شوند که لازم است در این موارد مردم توجیه باشند که چه رفتاری باید از خود نشان دهند. به همین دلیل آموزش عمومی برای فرهنگ‌سازی و برخورد مناسب با چنین حیواناتی ضروری است.

وی تصریح کرد: وقتی حیوان راه فراری نداشته باشد به شدت خطرناک می‌شود، به همین دلیل شهروندان باید بدانند که چه برخوردی در چنین مواردی داشته باشند. در حاشیه شهر گاهی گراز هم دیده می‌شود و عده ای تحت نظارت محیط زیست مجوز دفع این حیوان را با ابزار خاص دارند که البته دفع این حیوانات به معنای کشتن آنان نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان خوانسار، گفت: از منطقه شکار ممنوع که در حاشیه خوانسار است حفاظت می‌شود. گرازها معمولاً در کوهستان‌های خوانسار زیست می‌کنند و جمعیت این حیوانات تحت نظارت اداره محیط زیست شهرستان است.

حسومی خاطرنشان کرد: منطقه محیط زیست خوانسار حدود ۵۰ هزار هکتار است که بسیاری از این مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن قابل دسترسی نیست. مردم و شهروندان خوانسار همیاری خوبی با محیط بانان دارند و این فرهنگ همیاری باید در آحاد مردم دیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها خوانسار حیات وحش زیست شهرستان زاد و ولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۸۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ماده ۲۵ قانون اصلاح قانون معادن، دارای کاستی‌هایی است که مانعی برای احیا و باسازی مناطق آسیب دیده از معدنکاری شده است.
محتشمی پور افزود: پیشنهاد‌ها و نظریات خود را به منظور اصلاح این ماده‌ی قانونی به مجلس داده ایم.

الهام رستم نیا گزارش می دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر