Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@20:07:17 GMT

گونه گیاهی جدید در خراسان جنوبی به ثبت جهانی رسید

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۹۰۵۴

گونه گیاهی جدید در خراسان جنوبی به ثبت جهانی رسید

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در نشست خبری درباره نحوه ثبت جهانی این گونه گیاهی گفت: گیاهانی که در سراسر استان جمع‌آوری می‌شوند، در مجموعه‌ای به نام هرباریوم گردآوری خواهند شد و در زمینه گیاه شناسی سه نوع منطقه‌ای، ملی و جهانی وجود دارد.

محسن پویان که از جمله پژوهشگران خراسان جنوبی در بخش گیاهان دارویی است و بیش از ۳۰ کتاب در این زمینه چاپ کرده، افزود: در رکورد جهانی گیاه شناسی باید گیاهی تاکنون شناسایی و گزارش نشده باشد و این گونه گیاهی جدید در مرکز گیاه شناسی لندن و هلند با نام علمی "Phelipanche pouyanii " نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: نام هر گیاه جدید جهانی از سه نام پیشنهادی توسط مرکزی در لندن انتخاب می‌شود که برای گیاه تازه شناسایی شده در ارتفاعات بند امیرشاه بیرجند "فیلیپانش پویانی" انتخاب شد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه اولین بار در سال ۹۱ کشف شد و از آن موقع تاکنون پیگیر ثبت آن به صورت جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد و وزارت علوم نیز برای این گیاه نام معادل فارسی "گل جالیز پویانی" را انتخاب کردند.

پویان با اشاره به اینکه در کارهای علمی تداوم کار و هدفمند بودن آن را به نتیجه می‌رساند گفت: پرداختن به جنبه‌های کاربردی علوم بین دانشگاه‌ها کمرنگ شده و این در حالی است که در ایران ارزش زیادی برای این مهم قایل نیستیم اما در کشورهای دیگر این اقدامات ارزش فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: کشور ما در حوزه گیاهان دارویی به تنهایی به اندازه کل اتحادیه اروپا تنوع گیاهی دارد.

پژوهشگر گیاهان دارویی درباره خواص دارویی گونه گیاهی جدید گفت: می‌توانیم حدس بزنیم خواص این گیاه به دلیل خواص مشترک خانوادگی چیست اما باید این گیاه را آنالیز کنیم تا بفهمیم چه خواصی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: نه تنها این گیاه بلکه خیلی از گیاهان از جنبه استفاده دارویی ناشناخته است برای مثال با استفاده از دانش بومی منطقه از گیاهان دارویی، دارویی ساخته می‌شود که در علم پزشکی می‌تواند زخم‌های خیلی شدید را درمان کند.

پویان گفت: در ایران روال ثبت این موارد دشوار است و جای نگرانی وجود دارد که کشورهای هند و چین فروش فرآورده‌هایی از برگ گلابی و برگ زردآلو را انجام می‌دهند ولی ما در ارتباط با فرآوری محصولات استراتژیک استان عقب هستیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با سه محصول استراتژیک خراسان جنوبی شامل عناب، زرشک و زعفران چهار ثبت اختراع و ۱۵ دانش فنی آماده ارایه به سرمایه‌گذاران است و در ایران با توجه به دانش فنی و تولید مشکلی نداریم و مشکل ما جنبه‌های اقتصادی است.

وی گفت: باید در استان اتاق فکر برای گیاهان دارویی تعیین ‌شود و با تغییر مدیران این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولید کننده زرشک بی‌دانه در جهان به شمار می‌رود اما با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره‌برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است.

مهدی ابراهیمی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تمرکز بر توسعه اقتصادی ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه گیاهان دارویی را اولویت اول کاری خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: تاکید بر بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی به ویژه عناب، زرشک و زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، ارایه خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک در مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب و آدرس birnab.ir و راه‌اندازی کانون ملی زرشک و عناب از محورهای فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است.

وی گفت: اختراع شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی، کلوچه فراسودمند و بیسکوییت فراسودمند عناب، چاپ پنج کتاب توسط محققان جهاد دانشگاهی و اخذ پذیرش و چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین‌المللی از دیگر افتخارات جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش است.

برچسب‌ها گیاهان دارویی پژوهشگر خراسان جنوبی جهاد دانشگاهی علم و فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیاهان دارویی پژوهشگر خراسان جنوبی گیاهان دارویی پژوهشگر خراسان جنوبی جهاد دانشگاهی علم و فناوری اخبار کنکور گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گونه گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

یک اورانگوتان سوماترایی نر به نام راکوس که در یک منطقه حفاظت شده در اندونزی زندگی می‌کند، برای مداوای زخمی که حین مبارزه با دیگر اورانگوتان‌ها برداشته بود، از نوعی گیاه دارویی استفاده کرد.

به گزارش فرارو، رویترز به نقل از مجله گزارش‌های علمی (Scientific Reports) در این‌باره گزارش داد که زیست‌شناسان با مشاهده این اورانگوتان دریافتند که او گیاهی را که خواص ضد درد و ضد التهابی دارد جویده و سپس خمیر به دست آمده را روی زخم‌اش قرار می‌دهد. با استفاده از این روش، زخم بزرگ روی گونه راکوس بعد از یک ماه کاملا ترمیم شد.

این اولین بار در حیات وحش است که دیده می‌شود یک موجود برای معالجه جراحت از گیاهان دارویی استفاده می‌کند.

محققان راکوس را هنگام مالیدن این ماده به صورت دیدند، و بعد از یک ماه متوجه شدند که زخم کاملا ترمیم شده است.

کارولین شوپلی، نویسنده ارشد این مطالعه به مجله گزارش‌های علمی گفت: طبق اطلاعات ما، این اولین مورد ثبت شده از درمان زخم فعال با گونه‌های گیاهی در حیوانات وحشی است.

دانشمندان می‌گویند که این رفتار ممکن است از یک جد مشترک انسان و گونه‌های نزدیک به آن شامل شامپانزه، گوریل و اورانگوتان نشات گرفته باشد.

دکتر ایزابلا لامر، از موسسه ماکس پلانک آلمان و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: این‌ها نزدیکترین بستگان ما هستند و این حادثه بار دیگر موید شباهت‌هایی است که به هم داریم. در واقع شباهت‌های ما بیش از تفاوت‌های ماست.

راکوس، که گفته می‌شود در سال ۱۹۸۹ به دنیا آمده است، یک اوراگوتان نر فلنج‌دار، با گونه‌های بزرگ در دو طرف صورت است. راکوس یکی از نر‌های غالب منطقه بود.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا ، پوتوس ، گندمی ، سانسوریا و... | کدام گیاهان برای آپارتمان مقاوم هستند؟
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی