Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت فعلی همکاری دو کشور و چشم انداز توسعه آن گفت‌وگو کردند. 
تلئوبردی در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: امروز ما جلسه بسیار پر ثمری با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتیم و در آن جلسه وضعیت فعلی همکاری دو کشور و چشم انداز توسعه آن را بررسی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در مورد مواضع متقابل «نورسلطان» و «تهران» در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم. 

 وزیر خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد: ویروس همه گیر کووید-19 که همه دنیا را فرا گرفته است، تأثیر جدی بر کل سیستم روابط بین الملل داشته است. با این وجود، پس از تضعیف خطر ویروس همه گیر، توافق کردیم که رویدادهای دوجانبه را برگزار کنیم.

این مقام قزاق افزود: به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در رابطه با دریای خزر توجه زیادی کرده‌ایم، به ویژه اهمیت تاریخی پنجمین اجلاس خزر را که در سال 2018 در آکتائو برگزار شد، متذکر شدیم.

وی ادامه داد: ما در مورد لزوم اجرای مواد کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر و اجرای توافقات حاصل شده در اجلاس آکتائو توافق کردیم.

به گفته وزیر خارجه قزاقستان، همچنین رؤسای دو وزارتخانه در مورد افق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، لزوم افزایش سرعت تعامل در حمل و نقل، ترانزیت، کشاورزی و سایر حوزه ها اشاره کردند. 

تلئو بردی در این مورد نیز گفت: به اهمیت استفاده از پتانسیل کامل خط آهن «اوزن» در قزاقستان، «برکت» در ترکمنستان و «اینجه برون» در ایران اشاره شد که امکان دسترسی سریع به خلیج فارس و بازارهای اروپا، روسیه و چین ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد که در سال 2020 مبادلات تجاری بین قزاقستان و ایران 237 میلیون دلار بود و نسبت به سال 2019 به میزان 37.2 درصد کاهش یافته است.

در پایان افزود: طرفین تعامل دو کشور در چارچوب سازمان ملل، کنفرانس اقدامات تعامل و اعتماد سازی در آسیا، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و سایر سازمان های بین المللی و منطقه‌ای را مثبت ارزیابی کردند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: دریای خزر قزاقستان محمد جواد ظریف تلئوبردی دیدار وزرای امور خارجه ایران و قزاقستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند

به گزارش صدای ایران،ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بار‌ها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بار‌ها اعلام کرده نیرو‌های مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشور‌های خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند، زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشور‌های منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آنها شده تصمیم‌گیری کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه