Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها چند روز دیگر به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است و در این وضعیت مردم نگران قیمت کالاهای اساسی می باشند. قیمت کالاهایی که در مقایسه با ماه رمضان سال گذشته افزایش های چشمگیری را داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، اولین روز ماه مبارک رمضان در سال جاری مصادف با 25 فروردین ماه 1400 است. در سال گذشته نیز آغاز ماه مبارک رمضان در مورخه 5 اردیبهشت ماه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که آمارهای مربوط به فروردین ماه سال جاری پیرامون نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی هنوز منتشر نشده است اما بررسی ها نشان می دهد که تا پایان اسفندماه سال گذشته (تقریبا یک ماه مانده به ماه مبارک) نرخ تورم به 36.4 درصد رسیده است و این در حالی است که در پایان فروردین ماه سال گذشته که تقریبا مصادف بود با آغاز ماه مبارک رمضان نرخ تورم 32.2 درصد اعلام شده بود.

آمارهای نرخ تورم بیانگر آن است که امسال در حالی ماه مبارک رمضان را آغاز می کنیم که نرخ تورم در مقایسه با سال گذشته 4.2 درصد رشد داشته است. البته این آمار نرخ تورم وضعیت رشد قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان را به درستی نشان نمی دهد. به همین منظور وضعیت قیمت کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان سال 1399 و سال 1400 را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می گردد قیمت بیشتر اقلام اساسی در آستانه ماه رمضان 1400 در مقایسه با ماه رمضان 1399 بیش از 50 درصد رشد داشته است و تنها قیمت پیاز و سیب زمینی کاهشی بوده است.

بیشترین رشد قیمت مربوط به روغن جامد است که 137 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است و پس از آن این برنج خارجی است که با رشد قیمت 131 درصدی بدین لحاظ در جایگاه دوم تکیه زده است. همچنین کره و مرغ ماشینی نیز با رشد قیمت 112 درصدی و 98 درصدی در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

کالای اساسی

واحد

قیمت در آستانه رمضان 1399

(تومان)

قیمت در آستانه رمضان 1400

(تومان)

میزان رشد قیمت

(درصد)

برنج درجه یک ایرانی

یک کیلوگرم

23954

34462

45 درصد

برنج خارجی درجه یك

یک کیلوگرم

10336

23976

131 درصد

ماکارونی

500 گرمی

4001

6098

52 درصد

گوشت گوسفند

یک کیلوگرم

97874

122915

26 درصد

گوشت گاو و گوساله

یک کیلوگرم

83585

111470

33 درصد

مرغ ماشینی

یک کیلوگرم

11623

23060

98 درصد

ماست

یک کیلوگرم

7814

12742

63 درصد

پنیر

500 گرمی

11152

19058

71 درصد

کره

100 گرمی

4677

9916

112 درصد

روغن مایع

900 گرمی

8705

14489

66 درصد

روغن جامد

یک کیلوگرم

9166

21754

137 درصد

سیب زمینی

یک کیلوگرم

5824

5310

8 درصد کاهش

پیاز

یک کیلوگرم

8677

5935

32 درصد کاهش

قند

یک کیلوگرم

8529

14006

64 درصد

شکر

یک کیلوگرم

7083

11503

62 درصد

رب

یک کیلوگرم

17168

19643

14 درصد

چای خارجی

500 گرم

59339

93519

58 درصد

 

قیمت های مصوب کالاهای اساسی برای ماه رمضان 1400 اعلام شد

حالا راهکاری که برای فرار از این افزایش قیمت های چشمگیر برخی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است، اعلام قیمت مصوب می باشد.

روز گذشته مورخه 17 فروردین 1400 در صد و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح شد که بر اساس آن، قرار شد تا میزان ۳۰ هزار تُن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. همچنین ۳۰ هزار تُن شکر با قیمت ۸۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، ۳۰۰۰ تُن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تُن روغن با قیمت مصوب به عنوان سهمیه ویژه این ماه در نظر گرفته شد. هر چند که قیمت مصوب روغن در گزارش ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما بر اساس سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۹۶۵۰ تومان، روغن مایع آفتابگردان ۹۹۰۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی ۵۱ هزار تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

روز گذشته هم عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وعده داد که در ماه رمضان خرما گران نمی‌شود. در این جلسه همچنین موجودی خرما ۱۳۶ هزار تُن عنوان و گزارشی در خصوص نحوه توزیع خرما در سراسر کشور نیز ارائه شد.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار هم که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در شب گذشته 17 فروردین 99 حضور یافته بود با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان از ماه‌ها قبل گفت: 136 هزار تن محصول خرما در انبار‌ها و سردخانه‌ها موجود است و طرح توزیع آن‌ها داده شده است و هر استان بر اساس نیاز، سهمیه برنج، شکر و روغن‌نباتی دارد

همچنین قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف مهمان دیگر تیتر امشب گفت: هیچ کس حق ندارد گران‌تر بفروشد و قیمت آش و حلیم هم شنبه اعلام می‌شود.

آیا اعلام قیمت مصوب برای جلوگیری از افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم کافی است؟ 

حالا پرسش این است که آیا تنها اعلام قیمت مصوب برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم در آستانه ماه مبارک رمضان کافی است؟ آیا با توصیه می توان با گران فروشی مقابله کرد؟

تجربه اعلام قیمت مصوب برای مرغ نشان می دهد که تنها اعلام قیمت مصوب برای کنترل قیمت ها و عدم فشار بر مصرف کننده کافی نیست و این کالاهای اساسی که برای آن ها قیمت مصوب تعیین شده است باید به صورت مناسبی توزیع شوند و بر نحوه توزیع نیز نظارت های کافی صورت گیرد تا با توجه به پایین بودن قیمت آن ها  نسبت به بازار انحرافی در آن ها صورت نگیرد. البته محمدعلی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات طی مصاحبه ای با اشاره به اجرای طرح ویژه نوروز تا پایان ماه رمضان گفت: ظرفیت گشت‌ها را افزایش داده‌ایم و تخلفات را رصد می‌کنیم و در مناطقی که کالا‌ها، عمده توزیع و عرضه می‌شود به‌جای گشت سیار، واحدِ مستقر خواهیم داشت.

همچنین با توجه به نیاز مردم و پایین بودن قیمت های مصوب از قیمت بازار، باید نحوه توزیع به گونه ای باشد که از تشکیل صف های طولانی در شرایط کرونایی برای دریافت این کالاها جلوگیری شود.

تجربه فروش مرغ با قیمت مصوب نشان داده است که توزیع این گونه اقلام با کد ملی و تخصیص آن به سرپرست خانوارها و ثبت اطلاعات، می تواند تا حدودی در توزیع مناسب این گونه کالاها و جلوگیری از تشکیل صف ها کمک کند.

به علاوه نهادهای ذی ربط می توانند تعداد شعب برای توزیع این کالاها را افزایش دهند و یا از طریق پیامکی به سرپرست های خانوارها برای زمان دریافت کالاهای اساسی با قیمت مصوب اطلاع رسانی کنند تا از تشکیل صف در شرایط کرونایی جلوگیری شود.

البته قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه "برای ماه رمضان برنامه‌ریزی شده است و کمبودی در زمینه ارزاق و کالا‌ها نداریم" افزود: کالا‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری است مثل برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، زولبیا و بامیه، آش و حلیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع و عرضه می‌شود.

صادرات تخم مرغ آزاد شد؛ دوباره گران نشود!

روز گذشته 17 فروردین 1400 کاظم خاوازی در حاشیه جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در کشور با مازاد مواجه شده گفت: در حال حاضر قیمت این محصول درب مرغداری‌ها کمتر از نرخ مصوب است و تولید کنندگان در این خصوص دچار ضرر و زیان شده اند و قطعاً در هفته آینده برای میزان مازاد تولید تخم مرغ مجوز صادرات داده می‌شود.

نکته اینجاست که با آزاد شدن صادرات تخم مرغ، حالا این نگرانی وجود دارد که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و نفع صادرات، میزان عرضه در بازار داخلی کاهش یابد و دوباره مصرف کنندگان داخلی با افزایش قیمت تخم مرغ در ماه مبارک مواجه شوند و نهادها مجبور شوند برای کنترل قیمت تخم مرغ هم قرارگاه تشکیل دهند!

بهتر است که قبل از آن که با آزادسازی صادرات با کمبود تخم مرغ مواجه شویم، صادرات این کالا به صورت کنترل شده باشد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت ماه رمضان کالاهای اساسی قیمت کالا گرانی اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت اعلام قیمت مصوب قیمت کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان افزایش قیمت تنظیم بازار یک کیلوگرم ماه رمضان سال گذشته رشد قیمت نرخ تورم هزار ت ن قیمت ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟

زهرا اکرمی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای تن ماهی و رب گوجه حذف شده، گفت: در سال جاری کنسروها، از جمله تن ماهی هنوز گران نشدند، اما بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند که هنوز کاملاً تایید شده نیست و برای تعیین قیمت‌ها باید منتظر رفع شدن برخی ابهامات از جمله تثبیت دستمزد‌ها ماند.

به گزارش اکونگار، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه سال قبل، نشان می‌دهد که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۱۱.۶ درصدی قیمت نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱، صدرنشین افزایش قیمت بوده است.

افت شدید تولید تن ماهی

به طور کلی صنایع کنسرو از سال ۱۴۰۰ به بعد که تن ماهی و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند، با مشکلات متعدد مواجه بودند؛ چراکه با وجود افزایش قیمت ماهی تن و در مواردی سایر هزینه‌های تولید، دولت به آن‌ها مجوز افزایش قیمت نمی‌داد. این مشکل تاجایی پیش رفت که منجر به کاهش تولید تن ماهی شد. در مجموع در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شد، اما انجمن سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ٢٠٠ میلیون قوطی کاهش یابد. این در حالی است که تولید این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود۶۵۰ میلیون عدد در سال بود.

در نهایت سال قبل تولیدکنندگان خواستار این شدند که به جای قیمت‌گذاری پیشینی، یعنی لزوم دریافت مجوز برای تغییر قیمت محصولات، مشمول قیمت‌گذاری پسینی باشند. یعنی دستگاه‌های ناظر بر قیمت محصولات جدید آن‌ها نظارت کنند و در صورت تخلف و گران‌فروشی با آن‌ها برخورد کنند، اما مجبور به اخذ مجوز افزایش قیمت نباشند.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات معیشتی، تولیدکنندگان صنعت کنسرو با افت تقاضا هم در بازار‌های صادراتی و هم در بازار‌های داخلی نیز مواجه شدند.

کاهش ۵۹ درصدی صادرات

برای مثال از سال ۱۴۰۱ قیمت ماهی تن صید داخل در کشور افزایش پیدا کرد، تا جایی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل از قیمت انواع وارداتی این کالا بیشتر شد و این امر قیمت تمام‌شده محصول را به قدری بالا برده که امکان صادرات این کالا را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است. صادرات تن ماهی در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۶ میلیون دلار رسیده بود، اما در زمستان سال قبل گزارش‌هایی از کاهش ۵۹ درصدی صادرات این محصول منتشر شد.

در بازار داخلی هم با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو ماهی تن کاهش یافته و در نتیجه این شرایط در سال گذشته شاهد رکود بازار و تولید با حداقل ظرفیت این محصول بودیم. در سال‌های اخیر هم فعالان این صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند که در پی حذف ارز دولتی تن ماهی، این محصول از سفره اقشار متوسط و ضعیف حذف شده است.

هنوز قیمت جدید مشخص نیست

سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، در گفتگو با اکونگار، در رابطه با وضعیت تولید و قیمت تن ماهی در سال جاری، اظهار کرد: هنوزسازمان حمایت و سازمان‌های مرتبط دیگر قیمت جدیدی تعیین نکرده‌اند. در سال جاری هنوز دستمزد‌های جدید تثبیت نشده است. دستمزد هم بر قیمت تمام شده بیشتر کالا‌های ساخته شده مثل بسته‌بندی، کارتون، چاپ و ... اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به اینکه دستمزد دقیق مشخص نیست، قیمت جدید محصولات هم مشخص نشده است.

وی با اشاره به تنوع محصولات صنایع کنسرو، تصریح کرد: واحد‌های تولیدی مسئولیت دارند قیمت‌ها را بر اساس آخرین آنالیز قیمت تعیین کنند. بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند، اما هنوز کاملاً تایید شده نیست و کماکان قیمت‌های قبلی را بر محصولات خود درج می‌کنند.

برای افزایش قیمت نیازی به تایید سازمان حمایت نداریم

میررضوی درباره قیمت تن ماهی نیز گفت: تا سال گذشته دو محصول رب گوجه و تن ماهی مشمول قیمت گذاری تعزیراتی بود، اما بعد از برگزاری جلسات متعدد با ستاد تنظیم بازار در نهایت این دو کالا از قیمت گذاری دستوری خارج شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه این دو کالا شاه‌بیت محصولات کنسرو هستند، تاکنون قیمت آن‌ها تغییر نکرده و همچنان با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسند و این فرآیند تا تصمیم گیری نهایی در رابطه با قیمت‌ها ادامه دارد.

بر این اساس به گفته وی با توجه به تصمیمات سال گذشته، در حال حاضر افزایش قیمت تن ماهی و رب گوجه نیازی به مجوز سازمان حمایت ندارد، اما به هر حال نظارت بر قیمت‌ها در بازار ادامه دارد. همچنین تولید کنندگان بر اساس آنالیزی که ارائه می‌کنند می‌توانند قیمت جدید بر کالا‌های خود درج کنند. البته تاکنون افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

میررضوی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، تصریح کرد: البته هنوز دولت تصمیم نهایی در رابطه با نرخ واردات کالا‌های اساسی نگرفته و این موضوع هم بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت. البته فعلا همان قیمت‌های سال گذشته مدنظر دولت است.

به طور کلی به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با توجه به افزایش نرخ ارز در ابتدای سال، در ادامه شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف خواهیم بود. اما باید دید تصمیم ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود. معمولاً بخشنامه‌ها این است که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند، اما همانطور که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همه چیز متاثر از افزایش نرخ ارز است.

وی افزود:، اما اگر دولت به اندازه نیاز صنعت، ارز در اختیار آن‌ها بگذارد تا حدودی وضعیت کنترل خواهد شد. در مجموع به نظر می‌رسد همه ابهامات تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند