Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:58:04 GMT

ورق فولادی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۲۴۳۱

ورق فولادی چیست؟

ورق فولادی سطح صاف و مسطحی است که غالبا از جنس آهن و فولاد می باشد و از نورد اسلب تولید می شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام فولاد کاویان، در این مطلب انواع ورق  آهنی را معرفی می‌کنیم. 

نامگذاری ورق آهن به نوع تولید آن است که شامل موارد زیر است:

۱.  استاندارد ASTM آمریکا

۲. استاندارد گوس روسیه

انواع ورق آهنی

ورق روغنی ( ورق نورد سرد )

تولید ورق سرد به این شکل است که دارای غلتک هایی در بالا و پایین می باشد که وظیفه تعیین ضخامت ورق و نگهدارنده ورق را به عهده دارند تا از خم شدن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرآیند تولید این نوع ورق بر اساس نیروی کششی و فشاری می‌باشد. و بعد به مرحله اسید شویی رفته تا لایه اکسیدی ورق از بین برود و در انتها به مرحله‌ای می‌رود که برای جلوگیری از تنش حرارتی از شعله مستقیم به ورق خودداری می کنند که به این مرحله گرمایش می گویند. در مرحله بعد از دمای گرمایش ورق کم شده  که به این مرحله همگن سازی می گویند. در انتها به مرحله خنک سازی می‌رسد و به تدریج خنک می‌شود.

این نوع ورق در کارخانه بر اثر نیرو با غلتک ها به ضخامت مورد نظر تبدیل می‌شود.این ورق به دلیل آلیاژهایی که دارد قابلیت کشش دارد و در اثر نیروی وارده شکسته نمی‌شود.

ضخامت های ورق روغنی از ۰.۳ تا ۳ میلیمتر می‌باشد و عرض استاندارد آنها از ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتیمتر می‌باشد.

ورق روغنی خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

● ورق معمولی با استاندارد St ۱۲

● ورق نیمه کششی با استاندارد St۱۳

● ورق فوق کششی با استاندارد St۱۴

 ورق روغنی St۱۴ تاریخ مصرف معینی دارد و پس از انقضای تاریخ مصرف آن به St۱۲ تبدیل می شود و از استحکام آن کاسته می‌شود.

ورق های EK۲ جزو ورق های روغنی هستند که با لعاب کاری می توان در صنایعی چون لوازم آشپزخانه استفاده کرد.

کاربرد ورق سرد

ورق سرد کیفیت بهتری نسبت به ورق گرم دارد. و سطح صاف تری دارد. در واقع استحکام بالاتری و قابل قبول تری دارد.

مصارف صنعت خودرو

ساخت لوازم خانگی

ورق گرم ( ورق سیاه )

ورق گرم طی فرآیند حرارتی ۷۶۰ درجه سانتی گراد نرم و شکل پذیر می شود. به ورق های ۱ تا ۶ میلیمتر را ورق نازک و از ۶ میلیمتر بالاتر را ورق ضخیم یا پلیت می گویند.

ورق سیاه به وسیله نورد گرم تولید شده و برای اندازه گیری کیفیت آن از نماد ST استفاده می کنند. این شاخص بین ST۳۳ تا ST۵۲ می باشد.

از بین این شاخص ها که بیشترین طرفدار را دارد ورق ST۳۷ سختی معمولی داشته و برای مصارف ساختمانی و ساخت سوله استفاده می شود.اما ورق ST۵۲ بیشترین سختی را دارد و خمش و کشش را تحمل نمی کند.

 به طور کلی این نوع ورق در دو نوع صنعتی و ساختمانی به بازار عرضه می‌شود:

الف. ورق صنعتی: استاندارد SPHT۴ و SPHT۳و SPHT۲و SPHT۱  و ورق A۵۹۶- GR در تولید مخازن نفتی و لوله تحت فشار کاربرد دارد.

ب. ورق ساختمانی DD۱۱ و DD۱۲ و DD۱۳و STW۲۲ جزو ورق سیاه نرم هستند.که در کشتی سازی و ماشین آلات سنگین کاربرد فراوانی دارند.

کاربرد ورق گرم

از ورق گرم در مصارف

● ساخت و ساز

● ساخت مخازن تحت فشار

● انواع جوشکاری

● ساخت ریل

● ساخت لوله های استیل و لوله های انتقال

استفاده می شود.

ورق API برای ساخت لوله های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق های گرید Grade A۲۸۳, A۵۳۷, A۵۱۶, C در ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق های گرید S۳۵۵, S۲۵۵, St۵۲, St۳۷ در ساختمان مورد استفاده می شود.

ورق گرید A در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کارخانه های تولید کننده ورق گرم

کارخانه های تولید کننده در ایران عبارتند از فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان ورق گرم تولید می کنند. و اما کارخانه هایی هستند که ورق گرم را با ضخامت بالا تولید می‌کنند به عنوان مثال فولاد کاویان، فولاد اکسین خوزستان، فولاد گیلان  ورق گرم را به صورت تخت و عریض عرضه می کنند. 

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فولاد اکسین خوزستان فولاد کاویان مورد استفاده ورق روغنی ورق گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با هدف خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان‌قیمت و قابل حمل برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی، حمایت و مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت افزایش یافته است.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای ‌اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله بوده و تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه‌‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه­‌گذاری درباره طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی در دستور کار قرار داد و از شرکت‌‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها  قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

"زبان" از ابزارهای کمکی برای تشخیص برخی اختلالات شناختی است

در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل‌حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی ( نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی 4  تا 16 کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفت وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزارها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز،کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی ـ رفتاری مبتنی بر گفت‌وگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و  پیش‌بینی صرع کاربردهای درمانی دارد.

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از 100 آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد