Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در پی زمزمه‌های مجدد احیای برجام گفت: ممکن است آمریکا امتیازات کوچکی بدهد؛ اما برخی‌ها می‌خواهند این امتیازات کوچک را در فضای انتخاباتی برای احیای خود بگیرند.

سیعد تواناراد، دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، در پی زمزمه‌های مجدد احیای برجام در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: اگر بخواهیم به صورت یک روند به اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاد، نگاه کنیم، باید بگوییم که در بحث برجام از حول حلیم در دیگ افتادیم و تیم مذاکره کننده به خاطر مسائل سیاست داخلی، تلاش می‌کرد که یک مقدار با عجله و سریع کار را جلو ببرد و به برخی جزئیات توجه نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا اینکه یکی از طرفین به راحتی می‌تواند از برجام خارج شود و طرف مقابل یعنی ایران نمی‌تواند بر اساس برجام احقاق حق بکند و به راحتی آمریکا خارج می‌شود و تمام تحریم‌ها را نیز برمی‌گرداند.

وی افزود: به عبارتی به خاطر منافع سیاسی داخلی یک جریانی، اتفاقات چندین سال اخیر در حوزه برجام افتاد. جناب وزیر و رئیس جمهور تمام تلاش خود را کردند که قبل از سال ۹۶ این اتفاق بیفتد و این کار را رقم زدند. این عجله‌های سیاسی باعث شد که منافع ملی در نظر گرفته نشود. به عبارتی کار به جایی رسیده است که ما الان به تمام تعهدات خود عمل کردیم و حتی قانون مجلس مبنی بر لغو پروتکل‌های الحاقی را نصف نیمه اجرا کردیم؛ اما طرف مقابل هیچ کاری نکرد و تحریم‌ها نیز به قوت خود باقی ماند.

تواناراد در ادامه مطرح کرد: متأسفانه بخش اعظمی از سیاست‌مداران و جامعه ما تصور می‌کردند که با آمدن بایدن، او به سرعت به برجام بازمی‌گردد، ولی به صورت واضح می‌توان دید که او هیچ عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد. چون خروج از برجام و احیای تحریم‌ها برای او هزینه‌دار نشده است. حتی اندک رقبتی که بایدن نشان می‌دهد؛ ناشی از فشاری است که قانون مجلس گذاشت و مقداری ما را جلو برد. تحلیل بایدن این است که من می توانم هر کاری را انجام دهم و تحریم‌ها را افزایش دهم؛ یعنی هم می‌تواند تحریم‌های برجام و همین طور هزاران تحریم دیگر خود را حفظ کند و اگر هم تحت عنوان هسته‌ای نباشد، تحت عناوینی مثل حقوق بشر یا موشکی و منطقه‌ای آن‌ها را حفظ می‌کند.

تحلیل بایدن این است که من توانم هر کاری انجام دهم و تحریم‌ها را افزایش دهم یعنی هم می‌تواند تحریم‌های برجام و همین طور هزاران تحریم دیگر خود را حفظ کند و اگر هم تحت عنوان هسته‌ای نباشد، تحت عناوینی مثل حقوق بشر یا موشکی و منطقه‌ای آن‌ها را حفظ می‌کند.


سعید تواناراد با تأکید بر نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام گفت: در نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام، علی‌رغم آنچه سخنگوی وزارت خارجه گفته است، یک طرح مدالیته مطرح شده است که عملاً با همان طرح گام به گام آمریکا تفاوت ظاهری ندارد. ولی آنچه در کشور ما باید محور قرار گیرد، یکی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌هاست و باید توسط همه اجرا شود و یکی هم سیاست حرف قطعی است که این سیاست می‌گوید تا طرف مقابل تمامی تحریم‌ها را برنگرداند و مورد راستی آزمایی قرار نگیرد، ایران به تعهد برنمی‌گردد. پس از بار‌ها عهدشکنی طرف مقابل، این حق ایران است که طرف مقابل راستی آزمایی کند. ولی متأسفانه این طرحی که تحت عنوان گام به گام و مدالیته در حال مطرح شدن است، هیچ سنخیتی با سیاست حرف قطعی و قانون مجلس ندارد و حتی مشورتی هم از مجلس برخلاف قانون گرفته نشده است. با این روند هم قانون و هم سیاست حرف قطعی زیر سوال می‌رود.

منافع ملی فدای منافع سیاسی فردی آقایان

او در ادامه گفت: مطمئن هستیم که اگر سیاست حرف قطعی اجرا نشود و زیر سوال برده شود، تمامی تحریم‌ها بر جای خود باقی خواهد ماند. البته ممکن است در ابتدا امتیازات کوچکی بدهند، اما برخی‌ها می‌خواهند این امتیازات کوچک را در فضای انتخاباتی برای احیای خود بگیرند و پیش روند و برای مردم اتفاق خاصی رخ نمی دهد و منافع فردی آقایان قرار است به منافع ملی و مردم ترجیح داده شود. این‌ها جریانی هستند که منافع ملی را برای منافع سیاسی داخلی گروه خود هزینه می‌کنند و زمانی که دیدند تحریم‌ها برداشته نشد، تازه دم از مقاومت می‌زنند. به عبارتی سیکل معیوبی که سال‌هاست بر روی پرونده هسته‌ای گیر افتاده است، باز هم ادامه خواهد یافت.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، افزود: مطالبه بچه‌های جنبش دانشجویی و افرادی که از فضای کشور مطلع هستند، باید این باشد که از خود دولت اجرای سیاست حرف قطعی، پیگیری و مطالبه جدی شود و سرگرم بحث‌ها و ستاد‌های انتخاباتی نشویم. باید ایستاد تا منافع مردم و ملی برای امتیازات اندک و جزئی هزینه نشود. از نماینده‌های انقلابی مجلس نیز باید تقاضا داشت که در مقابل این قانون شکنی دولت بایستند و اسیر فضای کد و کدبازی نشوند و داخل مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل کنند. در بحث قانون شکنی از اجرای قانون لغو پروتکل‌های الحاقی اگر مجلس سفت و سخت ایستاده بود، شاید کار بدین جا و قانون شکنی بیشتر نمی‌رسید.

تعریف اشتباه محور انتخابات در عرصه سیاست خارجه

سعید تواناراد اظهار کرد: در عرصه انتخابات امسال اگر باز هم زمین بازی صرفا در عرصه سیاست خارجی طرح شود و کاری به مسائل  و سیاست داخلی نداشته باشند، قطعا اشتباه است و منافع ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. چون عرصه سیاست خارجه، عرصه اقناع و وحدت است، ولی وقتی ما یک عنصر سیاست خارجه را تبدیل به ابزار انتخاباتی و محور اصلی کنیم، مثل روندی که در سال‌های گذشته طی شد، منافع ملی را زیر سوال می‌برد.

تواناراد با توجه به فضای انتخاباتی پیش روی ایران گفت: به نظر می‌رسد طرف آمریکایی قصد دارد در فضای نزدیک انتخابات ایران، مقدار کمی از تحریم‌های ایران را به عنوان شکلات بردارد تا بتواند تاثیر مطلوب خود را در انتخابات بگذارد. یعنی در عمل برای کشور و مردم ما هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما نتیجه سیاست‌های خارجه‌ برجامی و فشار آن به ما مردم را می‌بینیم. صف مرغ، حرف و عمل انقلابی نیست. یک بخش از صف مرغ عمدی است و یک بخش هم برای فشار آوردن به جامعه. آمریکا به این نتیجه رسیده است که اقتصاد ما را شرطی نگه دارد و فشار‌ها را بیشتر کند. آن‌ها به صورت فعلی فهمیده‌اند که تحریم‌ها اثرگذار نیستند.

در عرصه انتخابات امسال اگر باز هم زمین بازی صرفا در عرصه سیاست خارجی طرح شود و کاری به مسائل  و سیاست داخلی نداشته باشند، قطعا اشتباه است و منافع ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. چون عرصه سیاست خارجه، عرصه مفاهمه و اقناع و وحدت است، ولی وقتی ما یک عنصر سیاست خارجه را تبدیل به ابزار انتخاباتی و محور اصلی کنیم، مثل روندی که در سال‌های گذشته طی شد، منافع ملی را زیرسوال می‌برد.


دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بیان کرد: متأسفانه، چون اقتصاد ما وابسته به نفت است و روابط بانکی ما نیز دچار مشکلات فراوانی است، آمریکا به دنبال این است که فشار آورد و از این طریق اقتصاد ایران را نابود کند. آن چیزی که به صورت کلی در مورد توافق ایران و چین مطرح شده است، این است که طرف چینی متعهد شده است به روابط طولانی مدت با ایران و مسئله قطع روابط با ایران، بدین نحو دچار شکست شده است و حتی کشور‌های دیگر مثل کشور‌های اروپایی به دنبال این هستند که اینگونه توافق‌ها را با ما نیز ببندید. اینکه موازنه در عرصه سیاست خارجه و همکاری‌های ما شکل بگیرد و از متصل بودن به غرب دربیاید و نسبت به کشور‌های دیگر جدی‌تر شود و شرکای ما را بیشتر کند، به نفع ماست و تحریم‌های آمریکا را رسماً بی‌اثر و با شکست مواجه می‌کند و هیچ نیاز به کوتاه آمدن از مواضع نیست. توافقی که با چین امضا شد و همین طور قانون مجلس، طرف مقابل را کمی به تکاپو و جنبش و جوش انداخته است.

تواناراد در پایان گفت: یکی بحث دوپینگ انتخاباتی است که عده‌ای به خاطر منافع سیاسی خود در حال تکاپو هستند و منافع ملت را فدای خود می‌کنند و مسئله دیگری که وجود دارد، بحث FATF است که متأسفانه عده‌ای می‌خواهند با حق شرط آن را بپذیرند و به منافع ملت و مردم خیانت کنند و دانشجویان و افراد مطالبه‌گر باید جلوی این قضیه بایستند و آن را مطالبه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برجام وین سیاست خارجه انتخابات 1400 عرصه سیاست خارجه سیاست حرف قطعی عرصه سیاست منافع ملی منافع سیاسی تحریم ها قانون مجلس تحریم ها طرف مقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

پایگاه خبری جماران: وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اتفاق اصفهان و پاسخ ایران به اسرائیل به خبرنگار جماران، گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» همانطور که فرماندهان نظامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سپاه پاسداران اعلام کردند از این به بعد اگر اشخاص و دارایی‌های ما مورد حمله‌ی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند جمهوری اسلامی ایران برای خودش این حق را قائل است که عمل متقابل انجام دهد.

جلال زاده درباره اتفاق اصفهان، گفت: اتفاقی که در اصفهان افتاد را نمی‌توان عنوان «حمله» برای آن به کار برد. رژیم صهیونیستی قبلا هم از این کارهای کودکانه و کور داشته است که جمهوری اسلامی ایران نیز در میدان پاسخ آن‌ها را داده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق یک حمله بدیع و مخالف تمامی کنوانسیون‌ها، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت یک جواب قاطع و طبق موازین بین‌المللی به آن‌ها بدهد. لذا طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصاحبه‌هایی که فرماندهان ما انجام دادند، هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به امکان و دارایی‌ها جواب خواهیم داد.

وی افزود: در اصفهان پدافند ارتش جمهوری اسلامی به بعضی از اشیاء مشکوک شده بود و به سمت آنها تیراندازی کرده بود و اصلا در قواره حمله رژیم صهیونیستی نبود. امیدارم با تمام دیوانگی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد به خاطر منافع کوتاه مدت خود هم که شده است، کار دیوانه‌باری انجام ندهد که این‌بار پاسخ جمهوری اسلامی نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص رفتار اردن در برابر رفتار اسرائیل، گفت: اردن باید پاسخگو باشد و در گفت و گویی که وزیر امورخارجه اردن با امیرعبداللهیان داشتند توضیحات لازم را دادند و همانجا اعلام کردند که ما اجازه حضور پرنده‌های رژیم صهیونیستی را در فضای اردن نخواهیم داد. ما در بحث دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم و اعلام کردیم اگر ما بدانیم که رژیم صهیونیستی از امکانات کشورها و پایگاه‌های آمریکا علیه منافع ما استفاده کرده قطعا با پاسخ متقابل ما مواجه خواهند شد

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خطیر:گرفتن حق امضای من درست نیست، بعضی دنبال هیجان هستند/ امروز بهترین اتفاق بعد از انقلاب برای استقلال بود+فیلم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم
  • ایران با ۳۱ سهمیه المپیک در مسیر المپیک پاریس