Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@12:29:43 GMT

آمادگی ایران برای همکاری با سازمان همکاری اقتصادی دی ۸

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۳۸۰۶

آمادگی ایران برای همکاری با سازمان همکاری اقتصادی دی ۸

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به آسیای مرکزی در نورسلطان پایتخت قزاقستان حضور دارد، امروز (چهارشنبه) در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به «دی ۸» شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 وزیر امور خارجه در سخنان خود ضمن اشاره به بحران بی سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورهای عضو یادآور شد: یکی از درس‌هایی که باید از این بحران گرفت این است که چطور یک بحران بهداشتی می‌تواند به بحران‌هایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابربرای‌ها در جامعه بین‌المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشورهای درحال توسعه تحمیل گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران در دوران همه گیری کرونا

ظریف همچنین ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم شریف ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملت‌ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درس‌های مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت‌های فناورانه و انسانی به ویژه جوانان را از جمله اولویت‌های سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را اعلام کرد.

نشست وزرای خارجه سازمان دی ۸ به ریاست وزیر امور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار شد.

نشست مجازی سران سازمان دی ۸ قرار است فردا با حضور حسن روحانی و به ریاست نخست وزیر بنگلادش برگزار شود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در قزاقستان به سر می‌برد امروز با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کرد و برنامه همکاری وزارت خارجه‌های دو کشور را به همراه همتای خود امضا کرد. (اینجا بخوانید)

ظریف پیش از این به ازبکستان و قرقیزستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ترکمنستان مقصد بعدی سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز سفری دوجانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران ظریف وزیر امور خارجه رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۳۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه

سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۳ با دستور کار «بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های اقتصادی با کشور‌های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان» در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه که ریاست جلسه را برعهده داشت، ضمن تبیین اهمیت توسعه مناسبات با کشور‌های یادشده، بر لزوم همکاری کلیه دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت توسعه مراودات تجاری - اقتصادی با این کشور‌ها به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات محصولات دانش بنیان، انرژی، صنعت، معدن و همچنین تبادل استاد و دانشجو تاکید کرد.

آخرین وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های همکاری اقتصادی ایران با این کشورها، موانع و راهکار‌های رفع آنها و تسهیل روند نهایی سازی و اجرای پروژه‌ها نیز در ادامه این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ایران و مصر خواهان برقراری روابط دیپلماتیک هستند
  • سفیر کشورمان در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
  • گزارش امیرعبداللهیان از دیدار امروز رئیس اقلیم کردستان عراق
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • فیدان: تنش بین اسرائیل و ایران با حمله به سفارت آغاز شد
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه