Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@00:26:00 GMT

موج سوم پیمایش ملی با «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۵۱۶۴

موج سوم پیمایش ملی با «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»

به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از پیشینه‌­ای نسبتاً طولانی در اجرای پیمایش­‌های ملی برخوردار است. «پیمایش ملی سنجش ارزش­‌ها و نگرش­‌های ایرانیان»، «پیمایش ملی سرمایۀ اجتماعی» و «پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از جملۀ این پیمایش­‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این­ پژوهش­‌ها و تحلیل­‌های مبتنی بر آن‌ها در کنار دیگر شکل­‌های پژوهش و تحلیل – پژوهش‌های کیفی و اتنوگرافیک، گزارش­‌های تحلیلی و سیاستی و تدوین مجموعۀ مقالات تحلیلی- جملگی تلاش­‌هایی بوده‌­اند در مسیر شناخت و بررسی جنبه‌های گوناگون دگردیسی‌ها و  تحولات فرهنگی- اجتماعی جامعۀ ایران در سالیان و دهه­‌های اخیر. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در چهارچوب این رویکرد، اجرای موج سوم «پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» را در دستور کار خود قرار داد که پس از طی مراحل مختلف، سرانجام در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ به مرحلۀ اجرا رسید.

 گردآوری داده‌­ها در سطح ملی در جهت شناخت عالمانۀ مصرف فرهنگی؛ جزئیات، الگوهای اصلی و روندهای نوپدید؛ گامی در راستای بازنگری و بررسی ذائقۀ فرهنگی مردم ایران، به‌­منزلۀ یکی از نشانگرهای تحولات فرهنگی و اجتماعی کلان و به­‌عنوان منبعی موثق در تحلیل تمایزات و نابرابری‌­ها در دسترسی به تولیدات فرهنگی و نیز معیاری برای سنجش کارآمدی و اثربخشی سیاست­‌های فرهنگی.

طرح پیمایشی مجموعاً در ۱۶ فصل تدوین شده است که موضوعات اوقات فراغت، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله‌خوانی، رادیو، تلویزیون، دستگاه‌های شنیداری و دیداری، موسیقی، رایانه اینترنت و تلفن همراه، سینما و تئاتر، فعالیت‌های مذهبی، فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی، فعالیت‌های هنری و دستی، ورزش، بازی و مسافرت، عناوین فصل‌های آن را تشکیل می‌دهند.

براساس موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» که بصورت دستاورد پیمایشی پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است که تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در این پیمایش سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی» و «تقاضای فرهنگی» در قالب مقولاتی چون: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.

گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند: ۱. شهروندان استان چه «فعالیت‌های فرهنگی» انجام می‌دهند و به چه میزان؟ ۲.شهروندان استان چه «کالاهای فرهنگی» مصرف می‌کنند و به چه میزان؟ و ۳. شهروندان استان در روزهای عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه می‌گذرانند؟

تاکنون گزارش استانی مصرف کالاهای فرهنگی در ۱۴ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، همدان و یزد منتشر شده است. گزارش متعلق به ۱۷ استان دیگر در دست اقدام است و به زودی منتشر خواهند شد.

گزارش کشوری موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» نیز دی ماه ۱۳۹۹ منتشر و در اختیار نهادهای دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط قرار گرفته است.

به استناد یافته‌های این پیمایش، الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که ضروری است این الگوها بررسی و تحلیل شوند.

به گزارش ایرنا، مسئولان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریح کرده اند؛ فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات به‌روز، به منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور بوده و امید است تا با کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی مؤثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تأکید دارد که پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، سه محور؛ «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار داد.

بنا براعلام سلگی طرح­‌های ملی دیگری نظیر بررسی سبک زندگی ایرانیان، سنجش وضعیت هویت ایرانیان، سنجش و ارتقای سواد رسانه ای در ایران، ارزش ها و نگرش های ایرانیان (موج چهارم) و سنجش سرمایه اجتماعی چهره های شاخص را از طرح های در دستور اجرای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات عنوان کرد.

برچسب‌ها کرونا کالاهای اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا کالاهای اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرونا کالاهای اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پیمایش ملی موج سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد

عصر ایران - در پی انتشار خبری با عنوان «مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!» وزارت ارشاد توضیحاتی ارسال کرد که عینا در ادامه می خوانید:

جوابیه وزارت فرهنگ به خبر سایت عصر ایران با عنوان «مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!» 

در پی انتشار مطلبی در سایت عصر ایران با عنوان«مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!» در تاریخ 11 اردیبهشت 1403 که در این لینک چاپ شده و در مطلب مذکور آمده که «فرآیند ساخت مهر که کمتر از یک ساعت طول می‌کشد بیش از ده روز است که در وزارت ارشاد طول کشیده است»؛ به اطلاع می‌رساند نویسنده مطلب می توانست با جستجویی ساده در اینترنت از شرایط ساخت مهر ادارات و سازمان‌های دولتی مطلع شود. برای نمونه به لینک زیر مراجعه شود: 
قوانین-و-مقررات-ساخت-مهر

توجه به این نکته مهم ضروری است که سازنده مهر در صورت ارائه نامه مرکز حراست، مجاز به ساخت مهر اداره دولتی است و به طور یقین صدور نامه مرکز حراست دستگاه دولتی نیز تابع ضوابط و مقررات مربوطه و گردش کار لازم است.

از این رو تاکید می‌شود که با رعایت قوانین و مقررات تنها در مدت چهار روز ساخت مهر توسط دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام رسیده است و خبر درج شده در سایت عصرایران بدون توجه به مقررات خاص ساخت مهرهای دولتی تهیه شده و از این رو  مقایسه ساخت مهر برای اشخاص غیردولتی (در کمتر از یک ساعت) با ضوابط ساخت مهر برای دستگاه های دولتی قیاس صحیحی نیست و به جاست که نسبت به تصحیح خبر توسط عصرایران اقدام شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!

دیگر خبرها

  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی