Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@09:38:30 GMT

چگونگی جلوگیری از اُفت قیمت عرضه اولیه‌

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۵۲۷۴

به گزارش بورس تابناک، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری باید سنجیده شود که امسال مانند سال گذشته عرضه‌های اولیه با شکست مواجه نشوند؟ بیان کرد: در سال گذشته بازار رشد زیادی داشته و این رشد بر مبنای دلار و تورم بود.

آسایش اظهار کرد:عرضه اولیه‌ها توسط سازمان بورس معرفی و ارزش گذاری می‌شدند و یک مقدار بالاتر از ارزش سهام قیمت  نمادها را در نظر می گرفتند که علت این امر هیجانات بازار سرمایه بوده است، این در حالی است که قیمت گذاری باید هم تراز بازار سرمایه باشد، به دلیل اینکه ارزش‌گذاری‌ عرضه های اولیه بالا بود قیمت سهام ها اُفت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: اگر سازمان بورس بخواهد عرضه اولیه داشته باشد، تنها راهکار این است که صبر کند تا وضعیت بازار بهتر شود، راهکار دیگر این است که شرکت‌های کوچک عرضه اولیه شوند و شرکت‌های بزرگ دست نگه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:برای اینکه در زمان منفی بودن بازار، شرکت‌ها کوچک سود آوری داشته باشند می‌توان قیمت این عرضه ها را کمی پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها اعلام کنند زیرا آنها سهم‌های کوچکی هستند و حقوقی‌ها می‌توانند فضای این سهام ها را مثبت کنند، اما در رابطه با سهام شرکت‌های بزرگ به این صورت نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دامنه نوسان برداشته شود بازار  به تعادل خود می‌رسد و می‌تواند عرضه اولیه‌ها انجام شود.

آسایش در رابطه با صندوق‌های دولتی گفت:سال گذشته صندوق دارا یکم موفق عمل کرد و ضرر نکرده است، اما در مورد پالایش باید دقت کنیم، این نماد متشکل از سهم‌ شرکت های پالایشی از جمله شتران، شبندر، شبریز و شپنا است، علت شکست این صندوق عرضه با قیمت بالا به مردم است.

وی گفت: اگر امسال هم دولت بخواهد برای کسری بودجه یا هر مورد دیگری عرضه اولیه صندوق داشته باشد باز هم قطعا شکست خواهد خورد  و اگر هم بخواهد صندوقی عرضه کند باید صبر کند تا وضعیت بازار کمی بهتر شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت عرضه اولیه بازار سرمایه دامنه نوسان دارایکم اعمال ماه شعبان نشست وین سند همکاری 25 ساله ایران و چین کارت اعتباری سهام عدالت بازار سرمایه عرضه اولیه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

به گزارش «تابناک»، علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره تأثیر مصوبه مجلس مبنی بر اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو به «انتخاب» گفت: اولین اتفاقی که با این مصوبه می‌افتد، افزایش قیمت خودرو و تحت تأثیر قرار گرفتن از این اقدام است؛ از آن مهم‌تر دلال‌ها فعال‌تر می‌شوند و کلاهبرداری بیشتر خواهد شد. خریدار واقعی که برای استفاده دنبال ماشین است با تنگنا بیشتر مواجه می‌شود و تنها کسی که سود می‌کند دلال است. دولت از سال گذشته اعلام کرده که با مالیات دنبال جبران کسری بودجه است و روی تنها چیزی که مالیات نبسته‌اند هواست.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های قیمت‌گذاری پژو پارس در روز‌های اخیر بیان کرد: واقعیت قضیه این است که پژوپارس هیچ تکنولوژی روزی ندارد، راحتی ندارد و کم مصرف هم نیست. علت اینکه عده‌ای سینه چاک این ماشین هستند، به جز بیست درصد که علاقه‌مند به این ماشین هستند، جمعیت زیادی که برای حاشیه سود زیاد این خودرو و احتمال قطع تولید، دنبال پژو پارس هستند. در تمام خودرو‌های بازار وقتی خبر توقف تولید منتشر شود، مردم به سمت آن ‌می‌روند. البته به نظر من همان بیست درصد که مصرف‌کننده واقعی هستند اهمیت بیشتری دارند. طبیعتا تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دولت باشد و نظر دولت در آن تأثیر‌گذار باشد این اتفاقات رخ می‌دهد. پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و سال هاست از رده خارج است.

محمدزاده درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ گفت: اولین اتفاقی که در خودرو می‌افتد و همچنان هم ادامه دار است، دخالت دولت است. تا زمانیکه دولت در بازار خودرو دخالت مستقیم دارد، طبیعتا آینده‌ی خوشی برای خودرو به وجود نخواهد آمد. در این کشور از دستمال کاغذی تا خودرو، همه درگیر دولت است. وقتی کشور نتوانسته یک رابطه‌ی درست با جهان برقرار کند و بحث دلار و... هم تبدیل به یک چالش شده است، چه توقعی دارند که خودرو سامان پیدا کند. دولت اگر با همین فرمان جلو برود و شعار‌های غیرحقیقی بدهد، مطمئن باشید بازار امسال بدتر خواهد شد و قیمت‌های فعلی برای 6 ماه دیگر یک آرزو می‌شود.

دیگر خبرها

  • ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل