Web Analytics Made Easy - Statcounter

آژانس دارویی اروپا امروز در بیانیه‌ای ضمن تایید ارتباط بین تزریق واکسن آسترازنکا با عارضه لخته شدن خون در عروق مغزی که در مواردی دیده شده است، در عین حال استفاده بدون محدودیت از آن را توصیه کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، آژانس دارویی اروپا EMA با وجود تایید عوارض نادر ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا همچنان تزریق بدون محدودیت سنی این واکسن را توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود موارد نادر لخته شدن خود در عروق مغزی بعد از تزریق واکسن آسترازنکا اما این نهاد بهداشتی اروپا همچنان به صورت نامحدود استفاده از این واکسن را توصیه می کند.

"امر کوک"، مدیر آژانس دارویی اروپا امروز ( چهارشنبه) اعلام کرد که مزایای این واکسن در مبارزه با کرونا به طور قابل توجهی بیشتر از خطرات آن است.

این نهاد بهداشتی اروپا ارتباط احتمالی بین تزریق واکسن کرونا و لخته شدن خود در عروق مغزی را در افراد واکسینه شده تایید کرده و اعلام کرد که بنابراین لخته شدن خون باید به عنوان یک عارضه جانبی نادر این واکسن در نظر گرفته شود. این عارضه بخصوص در بین زنان در سنین زیر 60 سال در عرض دو هفته بعد از واکسیناسیون خود را نشان می دهد.

کوک در عین حال گفت که فاکتورهای خطر ویژه بعد از یک تزریق واکسن آسترازنکا مانند سن، جنس و یا بیماری زمینه ای هنوز مشخص نشده است.

به این ترتیب آژانس دارویی اروپا هیچ گونه محدودیتی را برای استفاده از این واکسن مشخص نکرده و همچنان استفاده از آن برای افراد بالای 18 سال را توصیه می کند.

آژانس دارویی اروپا اعلام کرده که بیش از 60 گزارش درباره ترومبوزهای مغزی، یعنی لخته شدن خون در عروق مغز بعد از تزریق این واکسن را دریافت کرده است. برخی موارد هم مرگبار بوده اند.

در پی مشاهده مواردی از این عارضه جانبی بعد از تزریق واکسن آسترازنکا بسیاری کشورها محدودیت هایی را برای استفاده از آن اعمال کردند.

کرونا در اروپا| از افزایش چشمگیر بستری‌ها در فرانسه تا تایید ارتباط بین تزریق آسترازنکا با لخته شدن خون

نهادهای بهداشتی انگلیس هم در حال بررسی ارتباط احتمالی بین تزریق این واکسن و عارضه خطرناک لخته شدن خود در عروق مغزی است و موقتا تزریق این واکسن برای افراد زیر 30 سال را ممنوع کرده است. به جای این واکسن قراراست واکسن بیون تک و یا مدرنا مورد استفاده قرار گیرد.

پرتغال به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا اعلام کرده که وزرای بهداشت اتحادیه اروپا می خواهند در یک دیدار ویدئویی غیر رسمی درباره نتایج بررسی های آژانس دارویی اروپا مشاوره کنند.

در بسیاری کشورهای اروپایی از جمله آلمان در حال حاضر تزریق واکسن آسترازنکا برای جوانان توصیه نمی شود. در برخی کشورها مانند دانماک و نروژ هم استفاده از این واکسن برای انجام بررسی ها کاملا به حال تعلیق درآمده است. برخی مناطق اسپانیا هم استفاده ازاین واکسن را تا زمان اعلام بررسی های واکسن آسترازنکا به حال تعلیق درآوردند.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا ویروس کرونا اتحادیه اروپا ویروس کرونا تزریق واکسن آسترازنکا آژانس دارویی اروپا عروق مغزی بین تزریق لخته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۵۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!

عکسی که مدارگرد «مارس اکسپرس» از منطقه‌ای در نزدیکی قطب جنوب مریخ ثبت کرده است، ویژگی‌هایی را روی سطح سیاره سرخ نشان می‌دهد که به عنکبوت شباهت دارند.

به گزارش ایسنا، ویژگی‌های فصلی و عنکبوت‌مانندی روی مریخ دیده شده‌اند که از میان شکاف‌های سطح آن سر برآورده‌اند.

به نقل از اسپیس، مدارگرد «مارس اکسپرس»(Mars Express) آژانس فضایی اروپا، عکس جدیدی را از ویژگی‌های کوچک و تاریک ثبت کرده است که به عنکبوت‌ شباهت دارند. این ویژگی‌ها ‌مانند گروهی عنکبوت به نظر می‌رسند که در منطقه‌ای از مریخ موسوم به «اینکا سیتی»(Inca City) واقع در نزدیکی قطب جنوب سیاره سرخ در حال حرکت هستند.

این پدیده زمانی ظاهر می‌شود که نور خورشید بهاری، لایه‌های دی‌اکسید کربن رسوب‌کرده در زمستان تاریک مریخ را گرم می‌کند. در بیانیه آژانس فضایی اروپا آمده است: یخ دی‌اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می‌شود. گاز جمع می‌شود و در نهایت به شکل یخ با ضخامت تا یک متر درمی‌آید.

گاز آزادشده، غبار تیره را از زمین زیرین خود به سمت بالا می‌برد و در نهایت گرد و غبار را وادار می‌کند تا پیش از نشستن روی سطح، مانند آب فوران‌کرده از یک آبفشان، از لایه‌های بالایی یخ پرتاب شود. این امر، ساختارهای ترک‌خورده و عنکبوت‌مانند را در اندازه ۴۵ متر تا یک کیلومتر ایجاد می‌کند.

اینکا سیتی که به طور رسمی با نام «آنگوستوس لابیرینتوس»(Angustus Labyrinthus) شناخته می‌شود، یک شبکه‌ خطی از برآمدگی‌ها را به نمایش می‌گذارد. مقامات آژانس فضایی اروپا در ادامه بیانیه گفتند: ما هنوز دقیقا مطمئن نیستیم که اینکا سیتی چگونه شکل گرفته است. ممکن است تپه‌های شنی به مرور زمان به سنگ تبدیل شده باشند. شاید موادی مانند ماگما یا ماسه از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند یا این که برآمدگی‌ها می‌توانند سازه‌های پیچ در پیچ مرتبط با یخچال‌ها باشند.

عکس جدید اینکا سیتی با «دوربین استریو وضوح بالا»(HRSC) مدارگرد مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ در طول فصل پاییز مریخ گرفته شده است. «سیستم تصویربرداری رنگی و استریو از سطح»(Cassis) نصب‌شده روی مدارگرد «اگزومارس»(ExoMars) آژانس فضایی اروپا نیز در روز چهارم اکتبر ۲۰۲۰ از همین ویژگی‌های عنکبوت‌مانند در نزدیکی قطب جنوب مریخ عکس گرفته بود. اعتدال بهاری بعدی در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۴ خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!