Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:20:12 GMT

نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل تلاش می کنیم

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۶۴۱۶

نخست وزیر عراق: برای خودکفایی نظامی کامل تلاش می کنیم

به گزارش ایرنا مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه در نشست مقامات سیاسی و امنیتی عراق از وظایف اساسی دولت برای محافظت و تقویت و بازسازی نهادهای ذکر شده در قانون اساسی سخن گفت که به گفته وی "مهمترین آنها ارتش عراق و بقیه دستگاههای امنیتی" است.

الکاظمی بیان اینکه روابط برجسته منطقه ای و بین المللی عراق از این کشور حمایت می کند؛ وی از دو سفر رسمی خود به عربستان و امارات یاد کرد و نیز به هیات های سیاسی سایر کشورها مانند سوییس اشاره داشت که از نظر او "حمایت و پشتیبانی این کشور ها را از امنیت عراق" نشان می داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر عراق به گفتگوی راهبردی عراق و ایالات متحده آمریکا هم اشاره داشت و گفت: گروه های فنی مدتی است در این زمینه کار می کنند تا به پرونده های متعددی از جمله سیاست، اقتصاد، بهداشت و فرهنگ که بین دو کشور جاری است، رسیدگی کنند.

سخنان الکاظمی در انتها به نظامیان ائتلاف آمریکایی حاضر در عراق اختصاص داشت.

وی همکاری امنیتی و حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی که به عراق آورده شده اند را "حضوری با نقش مهم در مبارزه با داعش" عنوان و خاطرنشان کرد که پیشرفت های زیاد در توانایی نیروهای امنیتی عراق و تغییر شکل تهدیدات تروریستی در نیروی زمینی، زمینه را برای خروج نزدیک به ۶۰ درصد از ائتلاف آمریکایی در ماه های سپری شده از عمر دولتش فراهم کرد که این موضوع عراق را قادر ساخته تا به زودی بی نیاز به "نیروهای نظامی خارجی" شود بطوریکه این حضور به "نقش های آموزشی و مشاوره ای، پشتیبانی لجستیکی و همکاری اطلاعاتی" محدود شود تا اینکه نهایتا عراق با تلاش فرزندانش به مرحله خودکفایی برسد.
این سخنان الکاظمی در حالی مطرح شد که ساعتی پیش گفتگوی راهبردی کشورش با آمریکا آغاز شده و برخی ناظران معتقدند آمریکا به دنبال طرح درخواست برای حضور دائمی در عراق است.

همچنین در روزهای گذشته مقامات عراقی از نقش نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق تمجید کرده و خود الکاظمی نیز در چند مصاحبه و گفتگو به همکاری اطلاعاتی خارجی و کمک در بخش نیروی هوایی کشورش تاکید کرد.

نیروهای ائتلاف آمریکایی در حالی این روزها بخش هایی از پایگاه های نظامی تحت اشغال خود را تحویل ارتش عراق داده و خود را در حال ترک خاک این کشور جلوه می دهند که برخی از کشورهای عضو آن مانند کانادا بیش از ۴۰ میلیون دلار برای پروژه های نظامی در عراق و سوریه پول جابجا کرده و حضور نیروهای خود را نیز یکسال دیگر تمدید کرد.

هرچند نیروهای ائتلاف آمریکایی امروز و دیروز تجهیزات نظامی پایگاه عین الاسد را که ارزش آنها بیش از ۲۰ میلیون دلار است به عراق تحویل دادند و الکاظمی نیز از کاهش ۶۰ درصدی این نیروها سخن گفت اما هنوز این نیروها حضور گسترده ای در خاک عراق دارند و بعضا با پوشش نهادهای حقوق بشری به تحرکات نظامی می پردازند.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش سوریه سوئیس ایالات متحده آمریکا عراق کانادا مصطفی الکاظمی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش سوریه سوئیس گروه تروریستی داعش سوریه سوئیس ایالات متحده آمریکا عراق کانادا مصطفی الکاظمی بغداد اخبار کنکور ائتلاف آمریکایی نیروهای ائتلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا تلاش می کند تا محوریت را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دست بگیرد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ساختارهای نظامی و سیاسی با محوریت آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه مانند آکواس در تلاش هستند تا نظام امنیتی در منطقه را به نظامی با محوریت آمریکا تبدیل کنند.

وزیر دفاع روسیه، در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای، هشدار داد: در مورد این منطقه نیز شاهد تلاش های نظامند برای اصلاح نظام امنیتی منطقه از «آسه آن» محور به آمریکا محور هستیم. این کار با تقویت ساختارهای نظامی-سیاسی واشنگتن محور مانند آکواس انجام می شود.

کد خبر 6089114

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا